Welke hengst voor Gelderse merrie Elegant x Bazuin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vienna1987

Welke hengst voor Gelderse merrie Elegant x Bazuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 18:27

Afbeelding
Welke Hengst zouden jullie kiezen voor deze Gelderse merrie
Het liefst wil ik bij de Gelderse blijven, maar ik wil wel echt wat meer springer er in hebben.
Verder mag ze natuurlijk wat minder klassiek.
Koss bloed heb ik liever niet.
Omdat ze zelf al een hitte petit is moet het een super braaf karakter hebben.
Ze heeft al eerder een veulen van de Gelderse hengst Saron gehad. Dekking gaat zeker niet dit jaar plaats vinden. Ze heeft zelf drie mooie basis gangen, daar wil ik niet op inboeten. Ze is werklustig en ook dat wil ik behouden.

Kleur boeit mij totaal niet.

Alle adviezen welkom

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 18:29

Nog 1 foto

Afbeelding

vienna1987

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie Elegant x Bazuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 18:31

O, ja haar stammetje:http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/96038

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:35

Ik ben helemaal weg van henkie. Jonge Gelderse hengst nu in verrichtingsonderzoek. Maar weet niet of daar kos in zit. Wij denken er ook over om hem te gebruiken dit jaar op een Duitse dressuurmerrie

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:43

Ik zou voor een langgelijnt type gaan met voldoende lengte in de nek en hals.

Eerste wat mij te binnen schiet is Vitens. Zelf niet een springer maar met Zep in de moederlijn zeker veelzijdig gefokt. Wel Koss maar een generatie verder dus daar zou ik me niet druk ommaken.

Hoe is de Saron? Want die heeft uiteraard bewezen te kunnen springen en komt uit een goed lijntje. Overgrootmoeder is de beste springvererver binnen het KWPN met 3 GP springende kinderen en 1 op nationaal nivo.

Er is nog DV van Chablis. De overgrootmoeder van Chablis van ook een 140 internationaal springpaard.
Stammetje ken ik goed en is super werkwillig en trouw. Zal op die van jouw niet het type royaler maken denk ik.

Qua exterieur vind ik Henkie en Alexandro het best passen. Zal de nek en halsvorm kunnen verbeteren. Alleen is Alexandro een Koss zoon en Henkie een uiteraard een zoon van Alex.
Henkie komt wel uit een prestatie stam.

Wilson kan ook een mogelijkheid zijn. Koss zoon. Mooi type en mooi gefokt. Denk alleen dat de hoofd hals verbinding niet verbeteren zal.

Danser zal het front ook kunnen verbeteren. Al een aantal mooie Danser kinderen uit een Elegant moeder gezien. Zal wel moderner worden daar Danser nofal luxe is. Zal het veulen denk ik niet langgelijnder maken en juist wel Tuigtypisch.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:44

hayka schreef:
Ik ben helemaal weg van henkie. Jonge Gelderse hengst nu in verrichtingsonderzoek. Maar weet niet of daar kos in zit. Wij denken er ook over om hem te gebruiken dit jaar op een Duitse dressuurmerrie

Henkie is fantastisch. Alleen wel een kleinzoon van Koss. Alexandro is zijn vader.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 18:54

Haar Veulen is nu 3. Is inderdaad wel stuk moderner dan Vienna.
Ik zou inderdaad haar halsvorm willen verbeteren. Daarom heb ik ook echt wel gedacht aan Henkie. Koss is inderdaad daar al wel weer wat verder weg, maar het is nog erg afwachten wat de veulens er van gaan doen.
Danser heb ik ook aan zitten denken, maar ik wil niet te veel naar het Tuigtypisch gaan. Chablis staat ook op mijn lijst.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:24

Als je toch niet dit jaar al wilt dekken, houd dan de Casaron veulentjes in de gaten volgend jaar! Gelders, modern, springen en braaf.

Ik zou ook gerust een hengst als Feel Good durven om haar meer te veredelen.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 10:58

Ja, Casaron is leuk!
Vind ik zeker een hele goede optie

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:07

Ik ook :D Maar ik ben bevooroordeeld natuurlijk :P
Vind jouw merrie wel echt mooi. Ik hou van dat type! Mijn Casaron is 'al' 4 jaar, maar die heb je vast al eens voorbij zien schuiven in het Gelderse Paarden topic. De mijne komt uit een zeer klassieke merrie (vind ik dan) en heeft een aantal goede dingen van Casaron meegekregen.

Jouw Saron vind ik ook erg goed gelukt trouwens. Al ken ik die alleen van standfoto's en heb ik hem niet zien bewegen.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:01

Als je graag springen wil toevoegen kun je ook nog over de grens kijken naar bijv Ogano Sitte bij onze zuiderburen of Armitage bij onze oosterburen. Bewezen springverervers met klassieke bloedlijnen

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:03

Is ze nog steeds zo zwaar trouwens?
Voor je haar gaat dekken mag ze 100 kg lichter zijn dan op de foto's...

Denk dat de lengte van de hals reuze meevalt Natas, maar dat het vertekent door de conditie van de merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:13

Kan inderdaad zeker aan haar conditie liggen en de manier waarop ze staat dat haar hals aan de korte kant lijkt.

Blijft denk ik dat de hoofd/hals verbinding lichter mag(naar mijn smaak). Iets meer keeluitsnijding en iets meer lengte van de nek.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:56

Pfff 100 kilo er nog meer af. Ik weet dat je gelijk hebt hoor! Maar je moet eens weten hoeveel ze al is afgevallen. Ze heeft ook echt een hang buik

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:58

Hals mag ook wel wat langer!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:04

Ik weet hoe moeilijk het is met Geldersen die al dik worden van de lucht!
Maar het is wel echt beter, als ze te zwaar zijn worden ze moeilijk drachtig. Een hengstenhouder is niet blij als je met zo'n zware merrie aan komt.
Klein beetje hooi per keer, niet op het land, en dagelijks flink in het zweet werken...
Drachtig zijn is trouwens wel goed voor een paard dat gauw te zwaar is, dan kunnen ze de energie in het veulen stoppen.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 15:52

Dat is ook wel de reden waarom ik haar dit jaar niet drachtig wil hebben. Zij moet eerst in nette conditie zijn anders gaat het niet gebeuren. Ik vind het gewoon ook niet gezond voor haar.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 19:17

Henkie valt voor mij af op wat ik heb gezien.
Ik wil een hengst die toch wel leuk over het hout kan komen en dat mis ik zeker bij Henkie. Mijn merrie kon van het begin af aan beter over het hout komen als wat ik hier zie en ik wil daar zeker niet op inleveren.