Welke (spring)hengst voor De Niro merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nummie

Welke (spring)hengst voor De Niro merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 11:43

Ik ben mij aan het orienteren omdat ik mijn merrie volgend jaar waarschijnlijk wil laten dekken en uiteindelijk verder wil gaan met het veulen. Ik zou het liefste een paard fokken wat geschikt is voor de eventing en denk aan een goede springhengst of volbloed. Wat zijn jullie ideeen hierover?

Ik zou qua verbetering misschien iets minder lengte in de rug willen en een wat langer voorbeen.
De grootte is belangrijk voor mij, maar het paard zou wat compacter mogen zijn dan de merrie.
Het achterbeen zou iets flitsender mogen zijn.

Haar afstamming is De Niro x Saros xx

Afbeelding

Afbeelding

petraaken

Re: Welke (spring)hengst voor De Niro merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:27

meer lengte in de rug zou ik niet doen. Ik vind haar juist goed van lengte. Heb al vaker De Niro afstammelingen gezien en die zijn over het algemeen niet bepaald kort van rug. Eerder juist aan de lange kant.

Eigenlijk vind ik het zonde om op deze afstamming een springhengst te zetten.

Wil je echt voor beide disciplines dan zou ik echt aanraden om een hengst te nemen waarvan bekend is dat hij nakomelingen geeft voor zowel springen als dressuur.

Dit omdat het veulen later bij een eventuele verkoop toch makkelijker verkocht kan worden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:30

Gister bij Greve in de show Famous gezien van Albaran xx. Alice Lozeman stelde 'm voor in een soort van eventing clinic. Kwam op mij over als een zeer fijn paard met veel kwaliteit, een heerlijke galop en bovenal erg atletisch.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:39

petraaken schreef:
meer lengte in de rug zou ik niet doen. Ik vind haar juist goed van lengte. Heb al vaker De Niro afstammelingen gezien en die zijn over het algemeen niet bepaald kort van rug. Eerder juist aan de lange kant.

Eigenlijk vind ik het zonde om op deze afstamming een springhengst te zetten.

Wil je echt voor beide disciplines dan zou ik echt aanraden om een hengst te nemen waarvan bekend is dat hij nakomelingen geeft voor zowel springen als dressuur.

Dit omdat het veulen later bij een eventuele verkoop toch makkelijker verkocht kan worden.

Ik vind de rug juist iets aan de lange kant qua verhouding en zou daarom wat minder lengte willen. Waarom zou je er geen springhengst opzetten? En van beide moet ik dan denken aan hengsten als jazz?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:26

wat vind je van Emilion fokt goede spring paarden

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:38

Dan zou ik zo als eerste denken aan cicero.
Wellicht kan je even een link naar horsetelex plaatsen van je merrie.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:16

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:55

Voor de eventing? Dan zou ik voor een volbloed gaan.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 17:07

Dat sprak mij ook het meeste aan. Liefst wel een met goede springkwaliteiten..

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:09

Als je voor Engels volbloed gaat... Ik heb een Coconut grove xx merrie uit een Indoctro moeder. Ik ken helaas zelf verder niemand die een nakomeling van Coconut Grove heeft.. :( Heb al een keer een topic aangemaakt maar geen reacties helaas. De hengst is inmiddels wel overleden, heeft toen ook een artikel over in de IDS gestaan. Persoonlijk ben ik echt fan van mijn merrie, al vanaf dat ze geboren was wist ik: dit wordt mijn paard! Onder het zadel echt een genot. Totaal niet kijkerig, gouden karakter. Ze is 1.78m, groot maar absoluut niet lomp (super flexibel zelfs), springt enorm fijn en heeft voldoende ruimte over. Voelt zich altijd erg aangetrokken door de hindernis ;)

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/92526

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:31

Langs moederskant zit je al met een goeie scheut volbloed, dus ik zou absoluut geen zuivere volbloed kiezen, maar wel een zeer goede springer met voldoende bloed. Je merrie heeft op papier geen directe springgenen, dus als je daar een eventer wil uithalen, moet je in de 1e plaats toch zorgen dat die kan springen.
Ik heb bv nu een 2-jarige gefokt uit black Jack, dat is een cornet obolensky x heraldik xx. Ik heb zeer bewust een goeie springer gekozen met wat extra bloed erbij.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:25

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:28

Corico Z..?
Goed bewegen, goed springen en een flinke scheut bloed erin.. ;)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:58

Antonius, Black Jack lijkt mij mooi passend op deze merrie. Ik ben alleen benieuwd naar het beengebruik van jouw Black Jack? Bij de hengst zelf ziet het er voldoende uit, maar ik vind hem niet enorm spectaculair. Vraag me dus af of hij een sneller achterbeen zal doorgeven aan een merrie die dit van zichzelf niet heeft?

Yvonnepuntnl, waarom raad jij deze hengst aan? In het bovenste artikel staat dat hij zowel een steile schouder als een steil achterbeen heeft. Ik denk dus niet dat hij een vlugger voorbeen en flitsender achterbeen zal doorgeven. Daarnaast komt de hals vrij diep uit de borst; in combinatie met deze merrie vrees een ik een behoorlijk zwaar front.

Corico Z, erg mooie hengst met voldoende vermogen en goed beengebruik! Ik kan alleen nergens zijn verrichtingsrapport vinden en vind de lengte in de rug lastig beoordelen vanaf de foto's en filmpjes die ik kan vinden.

Ik zou zelf naar hengsten kijken met Duits bloed, met het oog op allround kwaliteiten. Hengsten als Tangelo van de Zuuthoeve, of Diarado bijvoorbeeld.

http://www.hengstenstation.com/uytert/i ... gsten.html

http://www.radstake.nl/horses/hengsten

Even als voorbeeld van het type waar ik aan zou denken, aangezien je bereid moet zijn flink te investeren; ik geloof dat het dekgeld voor Diarado al 1900 euro is?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:02

Ingeltje: mijn buurman heeft een Coconut Grove xx op stal.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:02

Ik noemde eerder al Famous, maar die is dus kennelijk niet sexy genoeg.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:11

Ik zou denken aan connect. Die kan zelf zeer goed lopen en springen. Deze hengst is voor mijn merrie die ook wel een flinke scheut bloed kan gebruiken ook door het kwpn aangeraden als medegeschikt voor eventing nakomelingen. Het is dat ik mijn merrie nog wil gebruiken voor de sport anders wist ik het wel

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:58

Overheen gelezen hoogendroog, sorry! Famous vind ik wel degelijk sexy, sterker nog, ik zou denken aan woest aantrekkelijk :D.

Prachtig type voor eventing! Voldoende bloed en beweging (prachtige galop!), vermogen, uithoudingsvermogen.. Zo te zien fijn voorwaarts denkend, mooie schouder en halsaanzet zonder verlies van front.

Ik denk een prachtige combinatie voor deze merrie :j! Hij heeft echter (nog) geen nakomelingen zie ik, dekt hij wel?

Connect was ik ook positief verrast door, mooie galoppade!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:49

Ik ben tevreden over het AB gebruik van mijn 2-jarige, black Jack heeft moeders in lichte mate verbeterd. Moeder heeft van zichzelf wel een vrij goed AB. Is trouwens een heel knap paard aan het worden als ik het van mijn eigen paard mag zeggen :D een hele bloedgemaakte kop met het lichaam van haar vader. Qua type heel erg naar de vader gefokt, zeer tevreden van. Momenteel staat ze niet thuis, ik zal over een week of 2 eens filmpje maken.

Connect spreekt mij ook wel aan, alleen nog zeer jong, de laatste jaren fok ik bij voorkeur toch liever met een iets oudere hengst. Idem voor corico z.

Famous vind ik trouwens heel geslaagd als eventer, als eindproduct, ik denk alleen dat dit soort bloed te weinig echte springcapaciteiten kan bijbrengen aan de merrie van ts. Ik zou famous eerder gebruiken op een zeer goede klassieke springer die bloed nodig heeft. De merrie heeft naar mijn mening al bloed genoeg.

Jaguar mail ken ik enkele nakomelingen van, vallen voor mij allemaal tegen. Springen niet voldoende in de manieren, niet chique, vrij neerwaarts gebouwd.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 19:39

En zo als bijvoorbeeld een nakomeling van esteban xx?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:53

Ah ik ging nog eens foto posten van mijn 2-jarige black Jack, bij deze... Niet heel duidelijk maar geeft toch een idee, ze wordt volgende maand pas 2.

Afbeelding

Nummie aan welke nakomeling denk je dan?

Ik zou niet snel een rechtstreekse volbloed kiezen, exterieurmatig fok je dan vaak toch een stap terug en met een merrie die geen springbloed heeft, moet je toch echt zorgen dat je techniek en vermogen in je nafok kan brengen.
In jouw geval zou ik echt niet twijfelen aan type hengst, en kiezen voor een goede springer met een mooie scheut bloed, maar ik zou absoluut geen volbloed overwegen. Je zal al veel geluk moeten hebben om daar een voldoende springer uit te halen, laat staan een goede...

Vergeet niet, het accent in eventing is de voorbije jaren serieus verlegd met het wegvallen van de steeple, de crossen maar ook de jumpings worden steeds technischer. Je ziet steeds meer warmbloeden ipv volbloeden zelfs tot op het hoogste niveau!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:56

Afbeelding

Hier nog eentje toen we ze gespeend hebben op 6 maand