Advies hengstkeuze appaloosa C pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Advies hengstkeuze appaloosa C pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 15:16

Dit jaar of volgend jaar (denk ik nog overna) wil ik mijn appaloosa C pony merrie laten dekken. Ik zou graag jullie advies willen en wat jullie voor hengst aan zouden raden.

Het is een merrie met onbekende afstamming, en ja daar ga ik mee fokken, het is namelijk een ontzettend goede merrie en ze lijkt erg goede veulens te fokken.
Ze is ingeschreven in het NAS stamboek, daar is ze stamboek opgenomen en heeft ze op nationale keuring een 1A premie gehaald en werd Nederlands kampioen kleine maat 2012. Het jaar daarop haalde ze op de nationale keuring ook weer een 1A premie en liep ze weer mee in de kampioensring. Ze heeft datzelfde jaar ook een veulen gekregen van een goedgekeurde 1ste premie NAS hengst, dit veulen kreeg op de nationale keuring ook een 1A premie en werd Nederlands kampioen kleine maat veulens 2013. Het jaar daarop deed deze nakomeling weer mee op de nationale keuring, kreeg weer een 1A premie werd ook nog bekroond met de titel Nederlands kampioen jeugd kleine maat 2014.

Mabelle loopt onder het zadel en voor de wagen, ze kan alles, ze is een geweldige kinderpony, scoort goed op wedstrijdjes, kan goed springen zowel gewoon als cross wordt ermee gedaan, en ook in de endurance doet ze het goed.

Een geweldige pony dus, en ondanks de onbekende afstamming vind ik haar zeer zeker de moeite waard om te gebruiken als fokmerrie.

Naam: Ma Belle
Stamboek: Stamboekmerrie NAS (sterwaardig)
Geboren: 2007
Afstamming: onbekend
Stokmaat: 1,35
Kleur: bruin panterbont

Ik wil deze keer een wat grotere hengst gebruiken, bij het nas vind ik geen grotere geschikte hengst dus ik zoek bij andere stamboeken naar hengsten.
Als verbeterpunten bij de merrie zie ik exterieur matig niet zo veel, maar ik ben natuurlijk erg bevooroordeeld dus wil graag jullie mening :P.
Beweging is bij deze merrie ook prima, maar dat kan altijd beter, vooral het achterbeen gebruik zou ik verbetering in willen zien. Ik heb helaas geen echt goede bewegingsfoto van haar, onderstaande foto kwam ze net van de handelaar en nog totaal onbespierd en ongetraind, maar het geeft toch een indruk en exterieur is ook wel te zien hierop.

Afbeelding

Op deze foto is ze wel getraind en is vlak na de keuring, misschien is exterieur daar ook wel wat op te beoordelen al staat ze achter wat ongelukkig op de foto maar haar beenstanden zijn correct.

Afbeelding

Wat ik zoek dat een hengst doorgeeft:
* een grotere maat, ik zou graag willen dat het veulen een D pony maat/ misschien kleine E gaat krijgen.
* meer beweging, voornamelijk goed achterbeen gebruik.
* haar hoofdje is mooi, ik wil zeker niet inleveren hierop, zelf hou ik van heel arabische hoofdjes, veel dish zie ik graag.
* Ik hou van rank en sierlijk, langbenig, dus zit te denken aan bloederige hengsten
* Hals zie ik graag opgericht en met lengte, en een mooi gevormde bovenlijn.
* Veulen kan sowieso in hetzelfde stamboek ingeschreven als de moeder, maar ik zou ook graag willen dat het ook in een ander stamboek kan worden ingeschreven. Zelf dacht ik aan een volle arabische volboed of nrps hengst. Ik zie graag arabische types, ik hoop met het veulen ook voor mijn fokkerijtje te kunnen gebruiken en anders net als de moeder als rijpony te kunnen gebruiken dus karakter is ook erg belangrijk.
* Natuurlijk niet het belangrijkst, maar ik heb wel voorkeur voor een zwarte hengst eventueel smokey black of valk. Geen bonte of schimmel hengst aangezien dit ongewenst is bij het nas en ik het veulen ook daar wil inschrijven.

Ik ben erg benieuwd naar welke hengsten jullie zullen aanraden :)
Laatst bijgewerkt door Manda op 19-04-15 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 15:20

Dit is trouwens haar eerste veulen uit een goedgekeurde 1ste premie NAS hengstje (kleine A pony), Clever Red Spot van de Immetjeshoeve.

Afbeelding

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:53

Ben je bereid om ook in België of Duitsland te kijken? Of wil je liever niet te ver reizen :) Ik denk dat NRPS of Arabisch bloed inderdaad leuk uit zou pakken. Welsh NWR eventueel?

HAB Valkarios staat in België, dat is wel een hele leuke optie (heeft een eigen facebook pagina)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:08

Ja hoor, wil best eens een keer verder gaan :) Maar als ik daarvoor kies dan wordt dat niet dit jaar, druk genoeg hihi

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:12

Wat vind je van Steerwolde's VIP?
NWR, stokmaat 1.48m, zwart (wordt vanwege zijn gangen en kleur ookwel de kleine Totilas genoemd). Kreeg op het verrichtingsonderzoek voor zijn galop een 9, een 8,5 voor draf en een 8 voor de stap.

Wel een maar, is alleen nog via diepvries beschikbaar
Afbeelding

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:20

een Welsh NWR of partbred? Veulen kan dan altijd partbred geregistreerd worden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:25

in belgie stond een appalossa met geloof 75% Arabische bloed ter dekkin in limburgs belgie via het baps stamboek

Larissajulia

Re: Advies hengstkeuze appaloosa C pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:28

Mijn merrie is gedekt door NWR Hengst King William, ook een prachtige hengst met super bewegingen. 1.48 m groot

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:37

Ik heb zelf een goedgekeurd hengstje met 75% welsh bloed en ook arabisch typje om te zien, als ik welsh bloed erin wil is hij mijn eerste keus ondanks dat hij maar 1,20 is :), bovendien zijn al mijn andere paardjes ook met veel welsh bloed. Dit heb ik dus al in mijn fokkerij.
Ik zou juist graag een aanwinst voor mijn fokkerij erbij willen bestaande uit een meer bloed van een ander ras en een wat grotere maat, voorkeur dan inderdaad arabisch bloed. Of ik dan gelijk een merrie krijg uit is ook maar afwachten, dat hoop ik natuurlijk :).

Die appaloosa met 75% arabisch bloed dat klinkt goed! Ik zal eens zoeken. De andere hengsten die genoemd zijn ga ik ook eens rustig bekijken!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:49

Qua Arabische Volbloeden zijn leuke opties misschien Djamal Bahir, Yanour Hayati, Mashallah, Jazzmeen

ik weet niet of je open staat voor dubbel verdund anders misschien nog Athos van Knedo Stables

Anders blijft mijn eerste ingeving HAB Valkarios

Afbeelding

Afbeelding

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 22:59

Jazzmeen heb ik inderdaad ook al op het oog, al eerder viel die me op.

Dubbel verdund is ook prima, al heb ik wel enigszins voorkeur voor zwart als ik dan toch kan kiezen hihi

Die appaloosa met 75% arabisch bloed kan ik niet vinden.... de site van dat stamboek heeft ook echt geen duidelijke hengstenpagina.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:37

Manda schreef:
Jazzmeen heb ik inderdaad ook al op het oog, al eerder viel die me op.

Dubbel verdund is ook prima, al heb ik wel enigszins voorkeur voor zwart als ik dan toch kan kiezen hihi

Die appaloosa met 75% arabisch bloed kan ik niet vinden.... de site van dat stamboek heeft ook echt geen duidelijke hengstenpagina.

hij stond ter dekking op kapaza,maar vind hem nu zo gou niet.ik heb haar gemaild misschien vind ik de mail zal er deze week heen kijken voor je.hengst picasso van knedo maar wel bont heeft veel arabische bloed,athos heeft veel welsh dus niet geschikt voor ts.sta je niet open om met een volbloed te dekken staat ook nog een mooie wel een vos op kapaza ter dekking

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:39

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:40

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:44

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:28

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 12:00

Bedankt voor het meedenken Keona! Ik zal ze bekijken!

Zit me ineens wel een beetje af te vragen of ik in de toekomst niet beter gewoon een fokmerrie erbij kan kopen (en een andere dan weg zal doen....) ipv te hopen dat ik gelijk DE merrie fok uit Mabelle waar ik mee verder kan. Natuurlijk is het leuker om een lijn op te zetten uit eigen fokkerij, maar ik zou zomaar eens jaren achter elkaar een hengst kunnen krijgen uit Mabelle en dan kan ik nog niet verder hihi.
Ik kijk nu wel verder naar hengsten die geschikt zouden kunnen zijn, maar ik denk ook na over de optie gewoon ooit een fokmerrie zoals ik precies zou willen hebben te kopen.
Dan zou ik denk ik gaan voor een zwarte arabische volbloed merrie, niet te groot, ook echt met een zeer opvallend arabisch uiterlijk, ik hou echt van die flinke dish hoofdjes <3, wel een mooie ronde kont (niet zo'n puntige) en goede rug en mooie volle bovenlijn, passend bij mijn eigen goedgekeurde 75% welsh appaloosa hengst en daar dan mooie araloosa's uit te fokken, droom droom :)) :))

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:20

Ga maar vast sparen :P

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 12:22

Ik heb net een van mijn goedgekeurde hengsten verkocht naar Rusland :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:44

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:22

uit een c moet je best een d kunnen fokken,uit je eigen opgezette lijn is fantasties.ook zeggen ze dat zaadcellen waar uit merries geboren worden sterker zijn en dat je dus vroeg kunt dekken want deze zijn langer levens vatbaar ook zeggen ze dat je appelazijn tijd voor dat ze gedekt word moet voren en ook als ze gedekt word het zuren daar zouden de hengsten zaadjes niet goed tegen kunnen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:57

er is trouwens ook een bokker met een jonge appaloosa voshengst (blanket) met een hoog percentage arabisch bloed, ik vind hem zelf echt prachtig. Volgens mij is het eventueel een optie dat ze er in de toekomst mee gaat dekken. Ook heeft hij sabino en blauwe ogen. Maar dus wel een vos.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:28

Blauwe ogen is ongewenst binnen het appaloosa stamboek, dus ik denk niet dat dit een optie is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:29

Oke dat wist ik niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:32

Wat jammer. Ik vind het ook een plaatje. Is daar eigenlijk een achterliggende reden voor Donja? Omdat bontpatronen niet gewenst zijn?