hengst voor AVS merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

hengst voor AVS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 15:23

Ik speel al een tijdje met het idee om mijn merrie te laten dekken. Ze wordt dit jaar 13 en ik zou het heel gaaf vinden later een zoon of dochter van haar te hebben. Hoewel ik er nog niet zeker van ben of ik het dit seizoen zal doen of nog een jaar zal wachten en ik eerst nog wat dingen op een rijtje moet hebben (kosten, opfok, etc) voor ik het definitief besluit, vind ik het wel leuk om intussen rond te kijken naar een geschikte hengst voor haar. Ik heb zelf geen ervaring met fokken, heb wel van een aantal mensen begrepen dat ik een leuke merrie heb die qua bloedlijn en exterieur zeker niet ongeschikt is om nog eens een veulen mee te fokken. Ze heeft in 2008 bij haar fokker een veulen gehad van AF Barahbay, een ruintje waarvan ik helaas niet weet waar hij nu staat.

Het veulen zou in principe voor mijzelf zijn, wat ik graag zou willen fokken is een sterke rijtypische arab (dressuur/recreatief/endurance) met een fijn karakter. Mijn merrie is zelf russisch/pools.
Haar pedigree: http://www.allbreedpedigree.com/ya+destiny

Wat ik graag zou zien in een hengst:
- goede, ruime gangen en sterk beenwerk.
- sterke bovenlijn (rug en lendenen van mijn merrie zouden beter kunnen, is bij haar wel te verbeteren door training)
- Heel belangrijk; vererft een prettig, cool karakter!
- dekgeld max 1000 euro
- Iets de voorkeur voor bruin of zwart (Ik heb met mijn merrie sowieso 50% kans op een schimmel)
- voorkeur voor russisch of pools gefokte arab, liever geen egyptenaar omdat dat minder past bij mijn doel met het veulen.
- Niet al te groot, max 155/160cm.

Karakter en een gezond paard dat goed op de benen staat is voor mij het belangrijkste, ik heb de voorkeur voor een hengst die zelf ook e.e.a. gepresteerd heeft in de sport (dressuur/endurance) en heeft bewezen wat dat betreft fysiek goed in elkaar te zitten.
Ik wil waarschijnlijk wel binnen het AVS stamboek blijven, maar ideeën voor interessante halfbloeden met een hoog % arabisch bloed zijn ook welkom.

Mijn merrie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:36

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 21:24

Dekgeld voor Kubay Khan is 2000 euro, het is een prachtige hengst maar dat is te veel (max 1000 is wat ik zoek)

Amalarab

Re: hengst voor AVS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:37

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:14

Vind Barahbay eigenlijk heel niet zo'n gek idee.. of zijn zoon Bayard VS, is een ontzettend correct paard.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:30

Als je echt gaat voor een sportgericht paard, zou ik eens kijken bij Jan Calis van Zenith.
Lobeke is een echte sporthengst, ook goedgekeurd voor het NRPS en heeft vele nakomelingen in de sport. Een heel mensgericht karakter en top bewegingen. Wel een schimmel.
Persoonlijk gaat mijn hartje sneller kloppen van Mashallah, ook bij Jan Calis. Prachtige en complete hengst, kan goed bewegen en is bruin ;) Hij staat alleen nog niet zo lang in Nederland, en of er in Duitsland veel kinderen van hem zijn weet ik niet, laat staan of ze iets in de sport doen.
Voordeel bij Jan Calis is dat hij zijn dekgeld bewust laag houdt, omdat hij vindt dat de keuze van de juiste hengst voor je merrie niet af moet hangen van het kostenplaatje.

Ik zie bij de Kossack Gomel er nog op staan. Zeker als je richting de dressuur wilt gaan is dit een aanrader. Ook hij heeft binnen het NRPS veel nakomelingen en geeft echte sportkinderen.
Heeft meer endurance-gericht je voorkeur, kijk dan eens bij de renhengsten van de Kossack. Deze fokken vaak wel wat groter en je raakt er waarschijnlijk wat arabisch type mee kwijt, maar het zijn zeker zeer correcte paarden, goede bouw en ruimte in de gangen.

Zoals Amy hiervoor zegt, Barahbay is ook een zeer leuk paard.
A.F. Umoyo geeft ook goede kinderen.

Zoals je ziet, keuze genoeg!
Maar de belangrijkste tip die ik je kan geven, ga naar evenementen van het AVS, bekijk de paarden (en de nakomelingen!) en praat met fokkers. Geef hierbij jouw doelen aan, je wilt een paardje voor jezelf, waar je leuk mee kan rijden. Ga niet voor de hengst die vooraan staat op shows, want ondanks dat dat ongetwijfeld een mooi paard zal zijn, geeft vooraan staan niet de garantie dat hij past bij jouw merrie én bij jouw fokdoel :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:36

Umoyo zou ik niet voor kiezen, die geeft ze niet altijd even braaf. Zitten wel hele fijne dieren bij maar als karakter echt een belangrijke factor is zou ik de gok persoonlijk niet nemen. Exterieurmatig zou het inderdaad wel mooi aansluiten op de wensen..

Heel persoonlijk....zou ik op een merrie met zulk bloed het liefste ook weer mooi oud bloed zetten overigens :) wat dat betreft zou Gomel idd een hele gave match zijn!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:41

Denk zelf ook dat Gomel een erg mooie match zou zijn :j
Zeker omdat die zich ook al bewezen heeft in de sport en in zijn nakomelingen. Qua karakter geeft hij ook fijne kinderen. Enige waar hij niet aan voldoet is de lichte voorkeur voor bruin of zwart, maar een goed paard heeft geen kleur :+

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 19:56

Bedankt voor het mee denken +:)+

Kleur is niet zo belangrijk hoor! Mijn merrie is zelf vos geboren en schimmel, dus sowieso 50% kans op schimmel. Ik vind alle 4 de kleuren mooi, nadeel van schimmel vind ik bij mijn merrie dat ze een heel gevoelige huid heeft (ligt snel open, is lastig bij singel, halster, etc. en zou volgens veearts ook te maken hebben met het feit dat ze schimmel is) en risico op melanomen e.d. Ik vind zwart en bruin iets mooier dan vos en vind het ook wel leuk als het nog een beetje een verrassing is wat er uit komt ;), maar de rest is belangrijker dan de kleur van de hengst, dus ook een vos hengst is absoluut een optie!

Bayard VS vind ik een mooie hengst, leuk die was ik nog niet eerder tegen gekomen! Het is zo ontzettend jammer dat ik niet weet hoe haar zoon van Barahbay is uitgegroeid, om te zien hoe die combinatie de vorige keer heeft uitgepakt, uiteindelijk.
Lobeke vind ik ook mooi, heb filmpjes van hem gevonden en die kan goed bewegen zeg! Vind het wel een voordeel dat hij voor het NRPS goedgekeurd is, vermoed dat de eisen daar een stuk strenger zijn wat betreft rontgen e.d.?
Umoyo stond ook op mijn "lijstje", ik wist niet dat hij ook wel eens wat minder brave karakters vererft, ik vind dat wel heel belangrijk. Mijn merrie heeft zelf wel een heel zacht en werkwillig karakter en ook haar zoon was een heel braaf dier heb ik begrepen, maar misschien toch wel een risico om een hengst te gebruiken die ook wel eens wat minder makkelijker kinderen geeft.
Gomel is alleen nog beschikbaar via diepvries, heb begrepen dat dat wel een stuk lastiger wordt dan vers. En een nadeel wel dat ik hem niet meer in het echt kan zien, ik kan ook geen filmpjes vinden. Klinkt wel als een geschikte hengst.

Mashallah... :~ Wauw! Gaaf!! Spreekt me zo van de foto´s het meest aan van alles wat genoemd is. Lastig! Ik val sowieso vaak meer voor de wat kleinere, compactere paarden met veel type, terwijl dat met mijn eisen misschien niet de meest verstandige keus is. Ik heb overigens geen echte dressuur ambities, maar wil graag een paard dat gezond is en niet blessuregevoelig.
Zou Mashallah wel bij mijn merrie passen?

Andere hengsten die mij aanspreken zijn o.a. Prismen (mooie nakomelingen, maar is zelf volgens mij nooit gereden en weet niet of hij nakomelingen in de sport heeft), Kas Valdes, AHC Eskardo (maar staat in Belgie), Escondhio (heeft enkele nakomelingen met merries uit dezelfde moederlijn als mijn merrie, maar zijn allemaal nog jong en worden nog niet gereden), Aranik Kossack. Dit is puur vanaf foto´s en filmpjes op internet overigens!
Sultan vind ik ook heel gaaf, een stalgenootje heeft een zoon van hem en dat is ook een erg lief paard, maar hij staat helaas niet meer in Nederland.

Ik ga inderdaad proberen om naar evenementen van het AVS te gaan en daar rond kijken en vragen!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:57

Yanour Hayati?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:53

Misschien is Scorpio een goede optie?

Veel gepresteerd in de westernsport, enorm prettig en cool karakter (heeft mijn jaarlinghengst ook echt van hem, want mijn merrie is geen makkelijke) en sterk beenwerk!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:07

Ik heb Gomel een paar keer in het echt gezien,zowel los als onder het zadel..Ik vond hem erg gaaf en hij was echt ook meer sportpaard qua type dan showpaard..Kossack stud heeft zowiezo erg gave hengsten..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 20:05

Ik vind jouw Euforio wel erg mooi Annika, dus ja misschien ook nog wel een optie! Wat is het lastig zeg..

Bajkal zag ik ook nog staan bij Kossack, heeft ook aardig wat gepresteerd in de western en endurance.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:31

Moet het perse een avs zijn? Of ook een Sportpony?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:22

marjolein88 schreef:
Moet het perse een avs zijn? Of ook een Sportpony?

Staat in de OP. Halfbloeden met hoog percentage ox worden ook in overweging genomen ;-)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:10

Afbeelding
En Caballo dan? Zag hem in een ander topic

Oh oeps, het is wel een schimmel

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 11:23

Ik heb Cabballo even opgezocht, maar is denk ik niet helemaal wat ik zoek , ook niet qua bloedlijnen (is voor een groot deel egyptisch als ik het goed heb). Ik kan ook niet vinden of hij CA vrij is.

Ja een heeeele leuke sporthengst met arabisch bloed wil ik overwegen, maar neig inmiddels wel echt naar volbloed.

Heeft iemand hier ervaring met nakomelingen van Prismen? (Qua karakter vooral)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:30

En Dahman? Ook NRPS goedgekeurd en zeer goede sportresultaten in de Endurance (oa NL kampioen). Zijn nakomelingen doen het ook leuk in de sport en hij heeft een fantastisch karakter. Wel schimmel.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:32

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:47

MarliesR schreef:
En Dahman? Ook NRPS goedgekeurd en zeer goede sportresultaten in de Endurance (oa NL kampioen). Zijn nakomelingen doen het ook leuk in de sport en hij heeft een fantastisch karakter. Wel schimmel.

Eenhoorn's Dahman is ook mijn idee. Sluit op z'n kleur na volledig aan bij je wensen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:52

Je zou ook in de startlijsten van endurance kunnen kijken en eens de vaderdieren die gebruikt worden bekijken.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:54

En Kharamel Gf? Ook een hele gave hengst!! Bij t Nrps gekeurd dacht ik

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:17

Kharamel staat niet meer in NL toch? Zeker een gave hengst!
Dahman zal ik eens naar kijken!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:28

Er is nog beperkt sperma beschikbaar van Kharamel.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:46