Zangersheide hengst voor pittige Zspr merrie zonder stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien4

Zangersheide hengst voor pittige Zspr merrie zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:43

Dit jaar wil ik met 1 van deze 2 hengsten dekken van het Zangersheide.
Ik had al een tijdje mijn keuze op Chellsini totdat ik ineens Candillo voor mijn ogen kreeg en nu ineens ga twijfelen..

Mijn merrie, 13 jaar, vos met lichte manen, 1.63m, Zspringen, sterk en pittig karakter met rijden, lief in stal, beetje bitchy naar andere paarden. geen afstamming bekend (aan moeders zijde zit wel vee volbloed) dit veulen is ook puur voor mijzelf in de toekomst om te gaan crossen/springen.
Afbeelding
Afbeelding

Verbeterpunten: mag iets meer hoogte krijgen (zeker niet kleiner), meer swung (ze is nu typisch een springpaard), maar voornamelijk en makkelijker karakter, een dapper paard.

Behouden (moet) worden, lange rug/lendenen, sterke benen.

Ik las laatst in het blad van Zangersheide dat Chellsini best sensibel is en nu moeite onder het zadel heeft. Sensibel is niet erg voor mij, belangrijker is dat hij werkwillig en makkelijk te rijden blijft (niet staken, niet heel kijkerig, niet scheiterig zijn)
Ook las ik dat Crowntano geschikt zou zijn voor temperament volle merries. helaas vind ik zijn dekgeld te hoog voor mijn afstamloze merrie. in Crowntano zit ook Capitol bloed wat Candillo ook voert.

Ook zag ik Corico, hoewel dit een jonge hengst is (2011) voert het Caretano bloed want in de moeders zijde zit bij Crowntano.

voorkeur gaat uit naar een hengst van het Zangersheide omdat ik hierin het veulen wel een stamboek kan krijgen en mijn merrie er bij ingeschreven kan worden. budget is 500,- (omdat het puur voor mijzelf is en mijn merrie geen papier heeft en het 1e veulen wordt)

Help me! wat vinden/ denken jullie ervan?

Holstman

Re: Zangersheide hengst voor pittige Zspr merrie zonder stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:02

Persoonlijk zou ik niet op een paar honderd euro meer kijken.
Het is zowiezo een dure zaak een veulen fokken en als je zeker bent dat je het voor jezelf gaat houden dan zou ik het niet aan mijn hart laten komen en gewoon gaan voor die iets duurdere hengst die je meer ligt.
Crowntano zou zeer goed kunnen passen eveneens Atomic Z.
Corico lijkt me ook wel wat.
Candillo zou ik eerder kiezen voor een grote,"koude" merrie en niet voor jouw merrie die 1m63 is en vrij temperamentvol.
Kijk toch ook eens naar de hengsten van Wim Schoukens.
De meesten hebben internationaal gepresteerd en zijn niet duur.

http://www.wimschoukens.be/#!onze-hengsten/czpx

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:20

Als ik jouw wensen zo hoor en je binnen Zangersheide wil blijven, zou ik kijken naar Atomic Z. Nog niet heel duur, springt zeer goed in de manieren en vaderskant fokt groot (Cumano). Chellsini geeft mooie veulens met goed gangenwerk en een heel mooi exterieur, maar hij is zelf echt heel rillerig en een aantal kinderen die ik heb gezien ook, ik zou hem daar dan ook voor laten staan als je merrie al veel bloed (en karakter) voert.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 08:36

Dank jullie wel! Ik las inderdaad over de nakomelingen van Chellsini, hoewel ik rillerig niet erg vind moet het wel meewerkend blijven.. :)
Atomic ziet er mooi uit qua bouw maar manier van springen staat mij niet aan, omdat ik zie dat hij hetzelfde als mijn merrie springt en ik dat zeker niet erger wilt maken.. met name dat hij zijn voorbenen naar onder vouwt en niet naar voren (om het zo even snel/makkelijk te zeggen)

Ik had eerder ook een keuze voor Lavaletto, ook omdat ik daarvan een hele fijne nakomeling gereden heeft alleen dekt hij in duitsland alleen natuurlijk, wat geen optie is voor mij.

Qua dekgeld.. dat is tussen mijn vader en mij zo afgesproken.. ik krijg echt ruzie als het meer wordt :o

Corico ga ik nog even op googlen, kijken of ik wat over zijn nakomelingen te weten kan komen :)
Zie nu ook dat Corico en Crowntano dezelfde moeder hebben.. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:05

Bij het KWPN krijg je ook een papier alleen wordt dat erg B. NRPS zal dat ook min of meer mogelijk zijn.

Ik zou het mezelf niet moeilijker maken dat het is. Ik zou een hengsthouder meer in de buurt nemen omdat verzend sperma vergt namelijk wat meer DA controle bij de DA.

Lauw van Vliet zit in IJsselstein en heeft leuke springhengsten staan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:22

Evelien4 schreef:
Atomic ziet er mooi uit qua bouw maar manier van springen staat mij niet aan, omdat ik zie dat hij hetzelfde als mijn merrie springt en ik dat zeker niet erger wilt maken.. met name dat hij zijn voorbenen naar onder vouwt en niet naar voren (om het zo even snel/makkelijk te zeggen)

Een voorbeen is te trainen hè? Hij is nog jong..
Overigens vind ik dit 'onder vouwen' hier wel mee vallen..
Afbeelding

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:03

Als je de punten wil verbetere die jij aangeeft maar een laag budget hebt dan zou ik persoonlijk gaan voor Dutch Capitol.
Komt uit een goede moederlijn, en geeft goede nakomelingen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:09

Citaat:
Ook las ik dat Crowntano geschikt zou zijn voor temperament volle merries. helaas vind ik zijn dekgeld te hoog voor mijn afstamloze merrie. in Crowntano zit ook Capitol bloed wat Candillo ook voert.

als je een veulen voor de handel zou fokken, dan zou ik hierin mee gaan. Immers door de onbekende afstamming van je merrie, heb je minder duidelijkheid over je toekomstige veulen (voor het zelfde geld zit er een kromme poot in de opa van je merrie die een paar generaties overslaat om het maar eens banketstaaf te zeggen). daarnaast moet het een super veulen zijn dat leunend op papa een mooie opbrengst kan geven om het enigzins dekkend te laten worden.

maar dit veulen wordt voor jezelf, dus waarom zou je dan niet wat extra's neertellen voor wat in jouw ogen de mooiste match geeft.. je hoeft dit immers niet terug te 'verdienen' in de verhandeling van je veulen, maar het geeft in jouw ogen de mooiste combi voor jouw veulen waar jij mee aan de slag wilt..

persoonlijk zou ik dan rustig wat extra investeren. Dus misschien zelf wat extra erbij sparen?
natuurlijk moet het geen oorlog tussen jou en je vader worden erom. maar als je het zelf erbij legt, zonder dat hij meer moet neerleggen, is dat geen optie?

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 08:00

@casarell; Daar valt het inderdaad nog mee! ik ga nog is kijken :)

@NatasjavE; Lauw ken ik en hij heeft mooie hengsten staan. Ik moet hem nog even keertje bellen erover.

@ElenaMM77; Ik vind het zelf niet waard om ook meer geld er aan uit te geven omdat je niet weet wat de merrie door geeft. Ik heb paar jaar geleden een fokker gesproken en die deed altijd eerste 3 jaar 3 goedkope verschillende hengsten om te zien wat de merrie doorgaf. dus vandaar dat ik niet een dure hengst erop wilt omdat het de waarde van het veulen niet meer maakt.
Daarnaast wordt het veulen ooit is verkocht.. ik ga hem/haar iig zelf zadelmak maken, dus zeg tot z'n 4-5e is hij/zij bij mij, wellicht langer. Chellsini heb ik paar mensen gesproken over de nakomelingen en die zijn er erg tevreden over. zelfs iemand die voor de 2e keer Chellsini heeft gebruikt op een temperamentvolle merrie.
En ik wil dit jaar mijn merrie laten dekken omdat ze nu al 13 jaar is en haar eerste veulen is.. :)