Hengst voor Obelisk x Olivi x Jetset D merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yeentll

Hengst voor Obelisk x Olivi x Jetset D merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 12:45

Ik ben me een beetje aan het oriënteren in de hengstenkeuze voor mijn merrie. Ik zou haar misschien volgend jaar willen laten insemineren en ben me dus aan het inlezen in de verschillende hengsten etc.

De merrie wordt op het moment ingereden en toont erg veel werkwilligheid, qua karakter hoeft er eigenlijk niet veel verbeterd te worden. Qua exterieur zijn er een aantal aandachtspuntjes. Ze heeft een licht hol voorbeen en is nog wat week in haar kruis. Ik weet uiteraard niet hoe zich dat gaat vormen naarmate haar training. Ze heeft een ontzettend fijn hoofd en genoeg front. Ze beweegt ruim en met genoeg voorbeen. Ze zou van mij net iets sneller mogen worden in het achterbeen. Tevens mag ze meer aan de maat, ze meet op het moment 1.63m (paard is 3).

Ik ben een totale leek op het gebied van fokkerij en daarom ben ik me veel aan het inlezen . Ik ga met haar naar de stamboekkeuring van het KWPN in Juni. Ook ben ik op de informatieavond van het KWPN geweest en daar was de keurmeester erg gecharmeerd van haar en was ze de best dravende merrie van de avond.

Hieronder wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik graag zou willen zien is meer maat en een sneller achterbeen. Ook zou ze wat meer body mogen van mij. Ik ben zeer benieuwd welke hengsten jullie in gedachten hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:31

Dat wat je er aan rijdt, daar fok je niet mee. De bespiering die je er dus aangetraind hebt, zul je niet terugzien in je veulen. Daar waar je dus nu vindt dat de merrie wat matig is, dat is waar je mee fokt.

Ze lijkt mij een prima merrie toe. Haar front, met name de schouderpartij en de halsaanzet, zou ik iets beter willen zien. Een minder steil schouder zal het verschil al kunnen maken.

yeentll

Re: Hengst voor Obelisk x Olivi x Jetset D merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 13:45

@ Dees, dat snap ik uiteraard. Alleen bij de infoavond werd er verteld dat ze wat zwak in haar kruis was. Daarom vroeg ik mij af of jullie dit ook zagen en of dit verbeterd kan worden dmv een juiste hengstkeuze.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:35

Dat kan zeker verbeteren met de juiste hengstkeuze.
Ik vermoed echter dat die vermeende zwakte in het kruis vooral in beweging is te zien. Ik zie op de foto's een matig bespierd kruis, maar dat is wat anders dan zwak. Wellicht toont ze in beweging veel ruimte maar is daarbij nog weinig sterk en wat wiebelig? Dat zie je niet op foto's, maar wel in het echt natuurlijk.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 15:45

@ Dees, Bedankt voor je informatie, zo leer ik toch weer meer bij. Welke hengst zou jij eventueel geschikt voor haar vinden?

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 18:08

Nog mensen met enig idee voor een hemgstenkeuze?

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:17

De hengst Everdale is misschien wel iets. Wat ik heb gezien van de nakomelingen van Everdale hebben zij een mooi front, hij is zelf 1.72m, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij ook groot fokt, goed gangwerk.
Of Spielberg, is zelf 1.73m. Geeft hele fijne paarden met fijn karakter.
Als je een gekke uitstap wilt maken zou misschien de Gelderse hengst Alexandro P nog wel een goede hengst zijn. Levert aan de lopende band kampioenen. Geeft zeer mooi front, lengte, zeer goed achterbeen, goed karakter, allround (al ligt de nadruk wel op dressuur) en de meeste nakomelingen zijn mooi aan de maat.
Succes met je keuze!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:36

Mooie dressuurmerrie!
Oma heeft met Rhodium een internationaal dressuurpaard gegeven. Iets met Ferro/Negro/Rhodium bloed zou niet gek zijn. En ik zou iets met massa en een mooi front zoeken.
Capri Sonne is een Rhodium x San Remo en dat is een stoer paard met mooi front. Andere stoere paarden vind ik Dorado, Feel Good, Charmeur (maar dan fok je terug op Jazz). Misschien is de Charmeur x Negro die nu meeloopt in het VO ook wel wat.
De LL x Negro zonen kan je ook bekijken, al ben ik niet zo weg van LL.. Kwestie van smaak.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 11:42

@ GJ9, toevallig heeft de moeder van deze merrie vorige week een Feel good ter wereld gebracht. een mooie vosmerrie met lange benen.

Ikzelf ben wel fan van Capri sonne en Charmeur. Er is mij ook een aantal keer Lord Leatherdale of Fairytale aangeraden. Wat ik wil zien is gewoon wat meer 'body' en een sneller achterbeen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:14

Wat leuk, als dat veulen je aanspreekt zou je die wel kunnen overwegen dus! Ik denk dat ik dat veulen heb gezien op FB, chique ding!

Charmeur geeft zijn beweging zeker mee! Capri Sonne is afwachten. Ik vind hem wel goed in het achterbeen maar hij is natuurlijk al ouder en getraind, dus zijn natuurlijke aanleg weet je niet. Ik weet niet of er dit jaar al veulens geboren worden, anders zullen die wel op de afstammelingenkeuring te zien zijn eind augustus.
Van LL bloed verwacht ik geen sneller achterbeen...

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:12

Bedankt GJ9, ga ik toch is meer info opzoeken over Charmeur!

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:22

Leuke merrie is het toch. Body en een snel achterbeen en maat. Een paar suggesties om eens naar te kijken van mijn kant:
Charmeur zou ik dan zeker op je lijstje zetten/laten staan.
Ik vind Dorado ook een gaaf paard, doet het goed in de sport, super gefokt. goed AB en body en goed karakter.
Wat dacht je van Giovanni? Wordt/is een echt krachtpatser. Hij mist van wat ras, vooral in zn gezicht om het zo te zeggen, vind ik dan maar met jou merrie moet dat toch kunnen passen. Hij is wat strak op het kruis en krachtig, je hebt het over een zwak kruis, misschien past dat ook. En zat ferro bloed.
Guardian S komt ook nogal eens voorbij, vind ik een mooie belofte maar jonge hengst dus niet veel bekend. mooie bovenlijn, ras en heel correct.
Dark pleasure zou je ook nog eens kunnen bekijken, heeft mooie veulens gegeven.
Als laatste zou ik ook eyecatcher bekijken, denk dat dat met jou merrie ook nog wel eens een match zou kunnen zijn.

Ik zou LL laten staan, die geeft volgens mij geen extra body en ook geen snel/krachtig achterbeen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:39

Wil je een krachtig of een snel achterbeen?

DP geeft mooie langelijnde nakomelingen en een redelijk achterbeen gebruik, echter wel een lang achterbeen. {stuk van koot naar sprong}

Charmeur geeft wel kracht en een mooi model, maar geen snel achterbeen.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 10:02

@ Elisa2, Zoals ik aangaf wil ik een sneller achterbeen. Kracht heeft ze opzich nog in zich zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:48

Dorado en Feel Good kunnen wel een sneller achterbeen geven, bij die laatste moet je wel rekening houden met de stap.

Ook United geeft een snel achterbeen en maat, alleen niet heel veel massa.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 05:30

Vind Capri sonne nu niet echt een geweldig achterbeen hebben Wel een heel fijn paard verder Zou ook eerder bij Ferro Negro nakomelingen kijken voor jou merrie Kijk eens op de site van Olst staan een hoop goede hengsten tussen Misschien kun je ze mailen met een foto en je wensen Kijken wat hun een goede combinatie vinden Dit kun je zwz bij meerdere hengstenhouders doen Zullen misschien niet allemaal antwoord geven Maar dan weet je welke richting je op moet Succes

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 07:34

En dat CS de draf heeft voor de GP weet ik ook niet.
Terwijl op de HK bv bij het ererondje na de show de andere hengsten van die leeftijd omhoog kwamen in de benen begon hij net heel snel te trippelen.

Top LT paard is hij nu op deze jonge leeftijd al, wat héél knap is en ook enorm voor z'n karakter spreekt.
GP moet ik nog zien.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 07:46

s0173957 schreef:
Terwijl op de HK bv bij het ererondje na de show de andere hengsten van die leeftijd omhoog kwamen in de benen begon hij net heel snel te trippelen.

Top LT paard is hij nu op deze jonge leeftijd al, wat héél knap is en ook enorm voor z'n karakter spreekt.
GP moet ik nog zien.

Maar kunnen die paarden die omhoog gaan ook klein?
Of is het bij groot dravende paarden als CS niet erg verstandig om eerst klein te gaan en dan pas de hoogte en ruimte op te zoeken?

Ik heb geen idee yentl, ik ben er zelf ook nog niet uit en al twee jaar aan het dubben. Lastig. Maar weet je zeker dat je wilt fokken? Wil je voor jezelf of voor de verkoop?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:03

Trippelen is niet hetzelfde als klein gaan è.

Ik vind het een echt goed paard hoor, maar daar heb ik nog wat vraagtekens bij.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 08:25

Zooist schreef:
s0173957 schreef:

GP moet ik nog zien.

Maar kunnen die paarden die omhoog gaan ook klein?
Of is het bij groot dravende paarden als CS niet erg verstandig om eerst klein te gaan en dan pas de hoogte en ruimte op te zoeken?

Ik heb geen idee yentl, ik ben er zelf ook nog niet uit en al twee jaar aan het dubben. Lastig. Maar weet je zeker dat je wilt fokken? Wil je voor jezelf of voor de verkoop?

Hee Malene, leuk!!
Ik ben er nog niet zeker van om er een veulentje uit te halen. Sowieso wil ik voor mezelf fokken en niet voor de verkoop. Ik vind alleen het aanbod van hengsten zo ontzettend groot, dat ik alvast een beetje wil orienteren mocht het er toch van komen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:05

Een inkoppertje ; wat denk je van Feel Good ? ! *D

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:09

hahaha, het dekken van deze merrie zet ik nu even in de wacht! Ontzettend blij met mn (aangekochte) veulentje <3