keuze hengst voor Negro x Balzflugmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sara81

keuze hengst voor Negro x Balzflugmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 19:57

Hoi,

ik ben op zoek naar een hengst voor mijn Negro x Balzflugmerrie. Ik ben op zoek naar een hengst die vergrotend fokt en met meer schoudervrijheid.
Merrie heeft een sterk achterbeen, mag iets meer bergop gebouwd zijn en iets losser in de bovenlijn...

Ik was zelf aan het denken aan Glock's Zonik (al weet ik niet of hij vergrotend fokt), Fahrenheit (Tannenhof) of Lord Leatherdale. Veneno werd me ook al aangeraden.
Capri Sonne Jr is zelf niet erg groot dus lijkt me niet zo fantastisch...
Kleur heeft geen belang en budget is ook minder belangrijk... waarmee we niet gelijk voor een dek à la Totilas willen gaan
Liefst ook een beetje commercieel gedacht voor eventuele latere verkoop.

Merrie heeft reeds nakomelingen van Samba Hit II, Coraggio vh Bloemenhof (Quaterback x Florestan) en For Romance, alle drie geslaagde combi's

sara81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 20:22

Afbeelding

Dit is de merrie met de samba Hit II aan de voet

Dees

Re: keuze hengst voor Negro x Balzflugmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:07

Je wilt eigenlijk ook een lichtere hoofd-hals verbinding.
Wat vind je van (de nafok van) Vivaldi?

sara81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 12:20

Vivaldi zelf geeft me iets te iele paarden... Ik zie liever een echt paard met body (meer Duits, iets klassieker) dan een spinnekop( klein, fijn lijfje met ellelange benen eronder).
Hij fokt ook niet vergrotend als ik het goed voorheb?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:49

Ben blij dat ik het even bij je gecheckt heb :D We zitten niet helemaal op dezelfde lijn.
Voor mijn smaak is deze merrie eerder wat te gedrongen in haar bouw en te zwaar in haar front. Imo iets teveel Negro en iets te weinig Balzflug. Wat zit er verder achter Balzflug in de afstamming?

Voor deze merrie zou ik echt nadrukkelijk kijken naar een hengst met zeer veel lengte in het front. Kwa afstamming moet de merrie voldoende achterbeen mee kunnen geven aan haar veulens. Voor lengte en lossigheid zit je vaak wel bij de iets 'ielere' dieren. Niet alle 'deftigere' paarden zijn trouwens spinnekoppen hoor, want bij een spinnekop denk ik juist aan een wat lastiger, wat kwalijknemend karakter (ala Balzflug :D ).
De combinatie LL x Negro is bewezen, als je niet al te spannend wilt, is dat een prima optie.

sara81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 17:30

Dat vind ik zo bizar dat je dat zegt....Iedereen vindt en vond Balzflug een moeilijk karakter, terwijl enkel de mond iets difficiler is mi... Grappig is de mensen die Balzflug afbreken en nu naar een nog delicatere hengst als Jazz gaan. Balzflug is is mijn ogen een hele moderne hengst voor die tijd... enkel jammer dat de ruiters en toen amper mee weg konden.

Ik zal eens kijken achter een foto van de Balzflugmerrie

Achter de Balzflug zit een redelijk onbekende hengst Mellinor. Hij liep zwaar in springen, dressuur en eventing, een hele goede allrounder maar ook weer klassieker

LL is inderdaad al bij me opgekomen, een gouden combi zo blijkt maar ik denk dat er al tig paarden zo rondlopen...

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door sara81 op 22-03-15 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:33

Charmeur?

sara81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 17:39

Op de bovenste foto is de Balzflug wel al 20 (nu 23) dus de bovenlijn is al wat minder inmiddels :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:09

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:19

Heb meerdere Balzflugs in handen gehad, je hoeft mij het karakter niet meer uit te leggen ;)

Vind de springgewrichten van deze merrie niet mooi van vorm. Weet je zeker dat ze daarop (nog wel) gezond is? Niet mee fokken als je daar een genetisch probleem hebt. Piephakken kunnen natuurlijk ook van het trappen op boxwanden zijn ontstaan, dan is er foktechnisch niet veel bezwaar (anders dan het karakter wellicht).

Zou zelf kijken om een hengst met een zeer royale bovenlijn. Zowel lengte in hals als in croupe met name. Je wilt iets zwaarder fokken? Wat vind je van de Gelderse hengst Alexandro P?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:36

Ik zou voor lord leatherdale gaan. Van goede paarden zijn er nooit genoeg. Ik denk bovendien dat hij veel goeds kan doen qua hals en bovenlijn. Ik heb ook zorgen om de spronggewrichten. Viel meteen op. Is je paard röntgenologisch goed? Dan kan je gerust fokken, maar vind het wel een aandachtspunt qua hengstenkeuze.

sara81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:39

Je hebt het over de Balzflugmerrie dan geloof ik? Ze staat daar idd met piephakken, omdat de dame niet overeen kwam met haar buurvrouw... Later is het vocht weer gewoon weggetrokken...
Maar dit is de moeder he, van de merrie die ik wil laten dekken. Het gaat om de merrie van de eerste foto. Oma Blazflug is inmiddels al op pensioensgerechtigde leeftijd en brengt haar dagen enkel nog door met het vullen van haar buik en slapen (en de rest van de paarden onder de knoet houden)

Goh, ik hoef niet perse zwaarder te gaan fokken dan de Negro maar het 'übermoderne' spinnekopmodel van de meeste KWPN hengsten zegt me niet veel meer. Ik heb graag nog een beetje body aan mijn paard, vandaar dat ik graag voor een hengst kies met een beetje massa, zonder er gelijk een boerenpaard van te willen maken. Ik wil uiteraard graag nog een sportpaard. Ik wil liever niet in de richting van de Gelderse paarden gaan denken.

Er moet idd meer lengte in de hals komen... Op de croupe wil ik mss nog een kleine toegeving doen.

Wat vind je van Johnson of Ampère voor de merrie?

sara81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:41

De Negro zelf is RX goedgekeurd en heeft goede en gezonde nakomelingen (ook op foto), anders zou ik haar idd niet laten dekken

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 07:28

Oh, is dat de moeder! Nou, dat had ik niet begrepen. Ik vind Geniaal ook erg aansprekend. Hij heeft meer massa dan de meeste kwpn hengsten op die leeftijd. Zou ook nog een goeie optie kunnen zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:46

Omdat je zelf Johnson aanhaalt... ik dacht er direct aan.
Hij verfijnt, maar niet té.

Fokt volgens de indexen vergrotend (hier ook gemerkt) en geeft meestal redelijk wat schoudervrijheid mee.
Soms wel beetje strak in de bovenlijn, dus da's mss iets minder in jouw geval.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:29

sara81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 11:13

We denken nu eerdr in de richting van Ampere, United, Chagall, Bordeaux, Finest, Don Frederic, Morricone, Follow me en Rock for me... iemand ervaringen met de nafok van deze hengsten?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 11:29

Ook al aan Spielberg gedacht? fokt vergrotend en heeft massa.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 08:25

Johnson gaat de halsvorm absoluut niet verbeteren, Ampere fokt weinig maat...wellicht is een zoon van hem interesant. United vergroot en geeft meer schoudervrijheid maar geen lossigheid.

Bordeaux zou een optie kunnen zijn, al betwijfel ik of hij echt meer schoudervrijheid mee geeft. De rest heb ik weinig ervaring mee.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 08:48

Een hengst die echt beweging en lossigheid meegeeft, is EyeCatcher.
Of die vergroot.. geen idee.

DoorDartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:45

charmeur !