wat voor hengst voor onze kruizing hannoveraan merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diesel83

wat voor hengst voor onze kruizing hannoveraan merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 08:51

Ik heb sinds een paar maanden een (vind ik zelf dan) onwijs leuke merrie van 1.55m ze is 4.5 jaar en een kruizing hannoveraan (vader was hannoveraan maar geen stamboekopname) moeder onbekend.

Ik vind haar prachtig lopen (kan enorm strekken) ze is wel erg sensibel maar kan ook haar leeftijd zijn ze is pas net onder het zadel. In stal een enorme knuffel.

Wij willen heel graag een veulen van haar die we gewoon voor onszelf houden. Maakt het uit voor een dekstation dat het een kruizing is? Wellicht heeft iemand op bokt een leuke hengst?

Graag zien wij aangezien ze zelf ook echt wel een dressuur typetje is heel leergierig en leert snel dat er ook wel een dressuur hengst op gaat. Ik wil dan graag echt dat swung erin krijgen (ze is van haarzelf wat vlakker in haar gangen) met lang voorbeen. En iets groter dan dat mijn merrie is. Althans ja ik heb wel een plaatje in mijn hoofd maar ik ben niet echt bekent met het dekken en fokken van een veulentje. Uiteraard gaan wij dan wel onder controle van een dierenarts.

Ik heb een paar foto's van la vie est belle in de natte winterperiode. Maar recentere foto's van nu heb ik nog niet zit met een gebroken been thuis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben een eigen pensionstal en ruimte genoeg voor nog een paard erbij discussies over kosten, of dat het wel niet slim is hoeft niet wij zijn volwassen en zitten ons leven al in de paarden.

Anoniem

Re: wat voor hengst voor onze kruizing hannoveraan merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:36

Dichtstbijzijnde hengst van de buurman dan maar

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 10:37

Janne 19 wat bedoel je hiermee? Ik ben toch echt gewoon seieus aan t kijken wil niet zomaar een hengst erop gooien

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:10

Op bokt hangt een sfeertje je enkel met top premie merries mag fokken. Dus ik vrees dat je nog wel wat pinnige reacties kan krijgen. Wat mij betreft redelijk onzinnig, we leven nog altijd in een vrij land :-)

Ik zou vooral even googlen naar nette dressuur hengsten die buiten stamboek dekken. Dit zullen niet de toppers zijn maar ik gok dat je die qua financiën toch niet wilt (ik zou namelijk niet 1000+ euro willen betalen voor een rietje als het een radeloos veulen wordt).

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:31

Ik zou het gewoon ook echt niet doen.
Kan best zijn dat je een leuk veulentje kan fokken hoor, maar economisch gezien (en JA, dat moet je altijd meenemen in je beslissing) zal het amper iets waard zijn.

Goeie, leuke, toffe, brave veulens genoeg op de markt, met een leuk karakter, mooi uiterlijk en de correcte gangen!!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 11:54

Tja ieder zijn keuze ik hoef niet naar het economische plaatje te kijken (zoals ik al onderaan mijn topic zei) paardje hoeft namelijk de markt niet op blijft bij ons...en als ik daar een dekhengst op wil zetten die ff grofweg 1000-2000 kost intresseert me dat niks net als dat het 400 zou kosten... ik wil gewoon een leuk paardje uit mijn eigen merrie. Via pb heb ik al een leuke reactie gehad. Vind gewoon dat je idd vrij mag zijn in je keuze en ik wil gewoon een leuk veulen en als die het ook nog leuk doet op de wedstrijden kan ik laten zien dat je dus geen topgefokt vol papier predikaat paard hoeft te hebben.

O.a was mijn vraag nemen mensen een kruizing merrie ook aan om hun dekhengst erop te zetten.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:01

Ik zou eens beginnen met een goede standfoto, vanuit daar kan er beter gekeken worden wat er op je merrie zal passen en welke hengst eventueel de te kort komingen kan verbeteren. Vanuit deze foto's krijg ik niet echt een goed beeld van het paard.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 12:11

@ myrthee_ klopt ik moet even goede fotos maken zit alleen nu met een gebroken been thuis zal even vragen op stal of iemand dit kan doen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:00

Zou het ook niet doen. En dat je het veulen niet verkoopt zegt ook niet dat het nooit zal zijn. Wij hebben ook gefokt weliswaar geen mengelmoesjes maar netjes met papier en alles erop en eraan en zei ook de paarden gaan nooit. Totdat er ziekte om de hoek kwam kijken en ik wel moest. Dus zou hier altijd rekening me houden. Het veulen kan makkelijk 25 jaar oud worden. En dan beter iets fokken wat dan ook meer kans heeft goed terecht te komen in geval van.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:46

Ze is een beetje beknopt en kan wat meer maat en paard uitstraling gebruiken kijk eens naar Vivaldi nakomelingen zoals ferdinand.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 21:09

Tanjaatjuhh we zijn idd al richting vivaldi nakomelingen aan het kijken ik vind Veneziano erg gaaf maar mijn vriend vind deze wat vlug ogen (ik niet vind hem echt prachtig) mijn vriend wil weer graag wat grover zien hij vind united erg gaaf (op filmpjes vind ik deze hengst wel wat geirriteerd ogen in zijn uitstraling en lees dat veel nakomelingen wat rillerig zijn dat is dan weer niet handig voor onze sensibele merrie)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:50

Uit deze E-pony ga je geen 'paard' fokken.
Het lijkt geen raar beestje. Maar voor wat jij wilt, is het wellicht toch verstandiger om een leuke te kopen, die je dan meteen ook op kleur kunt uitzoeken.

Voor de fokkerij zou ik met dit zwartje eerder richting een mooie pony denken. Maar ik zie ook dat het veulentje daarvan dan te klein voor jou zal zijn. Zelfs al fok je met een hengst van 1.80m., de kans is groot dat ook dat veulentje voor jou te klein gaat zijn.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 13:15

Mijn aller eerste paard (ja paard van Zeker 1.65m) heb ik als veulen gekocht een half papier vader damiro ( van g ramiro z). Moeder was een grote E pony onbekend. Paard is op 6 jaar verkocht aan een bokker, voor een hele nette prijs. Dus ik wil even hiermee zeggen dat ook half papier paarden gewoon goed verkoopbaar zijn mocht ik ooit in de positie zitten om het veulen te moeten verkopen. Paarden komen heus wel goed terecht als je ze eerlijk verkoopt.

En uit een e pony kan je gewoon een paard krijgen ( opletten dat je wel een hengst neemt die maat door fokt) onze merrie is ook nog niet uitgegroeid...dat je geen paard krijgt van 1.75m oke dat snap ik ook wel maar een paard tussen de 1.60 en 1.65 moet gewoon kunnen en dat is voor mij prima.