Hengstenkeuze connemara merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Hengstenkeuze connemara merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 19:26

Hoi!

Voor mijn connemara merrie ben ik mij aan het oriëntieren op een dekhengst.
Iemand die mij een mooie hengst kan aanraden? Liefst wel via KI.

Wat informatie:
7 jaar.
1.46m
Ze heeft papieren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Qua bouw
Ze heeft een redelijk steil achterbeen.
Mooie rechte rug.
Wel is ze iets op de voorhand gebouwd maar dit is al een stuk minder, daar ze nog wat gegroeid is het afgelopen jaar.
Brede borst.

Iemand nog aanvullingen?

Qua karakter is ze heel druk, heel snel opgefokt en in paniek.
Ik zoek dus een hengst die zelf wat rustiger is van karakter zodat het veulen geen tikkende tijdbom wordt. Het doel is om het veulen zolang mogelijk aan te houden, indien hij toch weg moet dient hij wel geschikt te zijn voor de sport.

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:47

Ik ben geen expert, maar wat is haar afstamming?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 19:48

esje007 schreef:
Ik ben geen expert, maar wat is haar afstamming?

Haar vader is Blessington Earl
Haar moeder is Glencarr Ginger

Change3x

Re: Hengstenkeuze connemara merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:03

Jammer dat de mijne geen dekhengst meer is, anders was dat wel wat geweest als je naar het karakter gaat kijken!

Succes met zoeken!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:13

Voor beschikbare Nederlandse hengsten kun je kijken op de website van het stamboek:

Zie http://www.connemara.nl/dekhengsten/dekhengsten.asp
Een belangrijk deel van deze hengsten wordt in de sport uitgebracht. Ben Hur in de dresssuur ( Z2 tussen de paarden), Easter wordt uitgebracht in zowel dressuur, springen als eventing ( meerder malen naar het Z gelopen), Otto is ook Z dressuur. Maar zie vooral de website van het stamboek, daar staat alles wat je nodig hebt aan info.

Goed presterende buitenlandse hengsten zijn bijvoorbeeld:
- Goliath van de Groenweg ( Springpony 2de geworden op het EK), is via KI beschikbaar
- Dexter Liam Pondi ( spectaculaire springpony: zoek maar eens op youtube)
- Wirtsmuhle Delaney's ( wordt mn dressuurmatig gereden, maar ook aanleg voor springen
- Patty's Sommartiden ( zowel springen als dressuur)
- Poetic Justice ( mn dressuur)
- Arda's Murphy (springen/eventing

Edit, even ter promotie van dit fantatische (spring)pony ras:
Laatst bijgewerkt door Punz op 16-02-15 21:16, in het totaal 3 keer bewerkt

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:14

http://www.connemara.nl/dekhengsten/dekhengsten.asp voor het overzicht van Nederlandse connemara dekhengsten.
Opa van je merrie Abbeyleix Owen komt in veel lijnen voor. Ik vind Otto van Strijthagen alrijd een erg fijn dier om te zien, lijkt me ook een heel fijn karakter hebben, maar ben niet thuis in fokkerij. Succes!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:16

Esje: we hadden hetzelfde idee zie ik :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:23

Ben je op zoek naar een connemara hengst of mag het ook een hengst van een ander stamboek zijn (zie mijn profiel voor een kruising connemara x nrps)? Wil je evt western met de nakomeling rijden? Zo ja, welke discipline? Wil je dat de nakomeling in de D maat blijft, of mag het ook groter?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:34

Als het een klasse 1 merrie is/wordt, zou ik het zonde vinden om te kruisen. Er zijn voldoende goed presterende Connemara hengsten.
Maar goed... Ik ben bevooroordeeld..... O:) O:)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 22:01

Ik wil inderdaad een volle connemara fokken.
Merrie is nu nog in klasse 3 ingeschreven (is nog niet zo lang in mijn eigendom) maar we gaan vd zomer met haar naar de keuring.

Ik heb inderdaad naar de hengsten zitten kijken op de website maar weet zelf niet goed wat er aan haar bouw verbeterd moet worden.. Vandaar dat ik hier even advies vroeg.
Ik wil niet puur op karakter fokken maar ik wil gewoon geen hengst erop die zelf ook heel licht ontvlambaar is want dan krijg je ponys die moeilijk hanteerbaar zijn en dat maakt ze geen geschikte kinderpony.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:16

Voor de karakters van de Nederlandse Connemara hengsten sta ik in!

Easter bijvoorbeeld is dekhengst, maar wordt nu probleemloos door een 12 jarige meisje gereden. Zijn vorige ruiter was ook erg jong toen hij hem ging rijden, en dat is altijd probleemloos gegaan. Echt een heel fijne pony.

Al eerder hier op bokt geplaatst, maar nu nog maar eens:

In deze parade lopen ook een aantal dekhengsten mee, gewoon tussen de ruinen,merries en andere hengsten. Het merendeel van de hengsten wordt gereden door kinderen. Dat zegt denk ik veel over de karakters van de pony's
( En het eerste valkje waar op ingezoomd wordt...Dat is mijn ruintje Jou-Jou met mij. :D )

Je moet bij de Connemara inderdaad oppassen dat ze niet te veel op de voorhand gebouwd raken. En wat je zelf al aangeeft: je merrie heeft een wat stijl achterbeen, dat moet de hengst dus niet hebben.

In het algemeen is het handig om er op te letten dat de hoofd-hals aansluiting niet te zwaar wordt, zodat de pony makkelijk af kan blijven buigen, dit komt te rideability ten goede.

Maar misschien is het een idee voor je om op 29 maart naar de hengstenkeuring bij manege Anydale in Muidenberg te komen? Ik weet nu nog niet precies hoeveel en welke van de nu al goedgekeurde hengsten er daar komen, maar het is misschien leuk voor je om daar een aantal Nederlandse hengsten live te zien.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 22:19

Punz schreef:
Voor de karakters van de Nederlandse Connemara hengsten sta ik in!

Easter bijvoorbeeld is dekhengst, maar wordt nu probleemloos door een 12 jarige meisje gereden. Zijn vorige ruiter was ook erg jong toen hij hem ging rijden, en dat is altijd probleemloos gegaan. Echt een heel fijne pony.

Al eerder hier op bokt geplaatst, maar nu nog maar eens:
[ Video ]

In deze parade lopen ook een aantal dekhengsten mee, gewoon tussen de ruinen,merries en andere hengsten. Het merendeel van de hengsten wordt gereden door kinderen. Dat zegt denk ik veel over de karakters van de pony's
( En het eerste valkje waar op ingezoomd wordt...Dat is mijn ruintje Jou-Jou met mij. :D )

Je moet bij de Connemara inderdaad oppassen dat ze niet te veel op de voorhand gebouwd raken. En wat je zelf al aangeeft: je merrie heeft een wat stijl achterbeen, dat moet de hengst dus niet hebben.

In het algemeen is het handig om er op te letten dat de hoofd-hals aansluiting niet te zwaar wordt, zodat de pony makkelijk af kan blijven buigen, dit komt te rideability ten goede.

Maar misschien is het een idee voor je om op 29 maart naar de hengstenkeuring bij manege Anydale in Muidenberg te komen? Ik weet nu nog niet precies hoeveel en welke van de nu al goedgekeurde hengsten er daar komen, maar het is misschien leuk voor je om daar een aantal Nederlandse hengsten live te zien.

Ja dat filmpje heb ik een tijd geleden zitten te kijken, allemaal superbraaf zeg! Zie ik die van mij nog niet zo rustig doen :Y)

Bedoel je Muiderberg, want dat is voor mij helaas 2 uur rijden -O-
Zit zelf net over de grens in België, dus moet nog ff uitzoeken hoe het zit met dekken met een Nederlandse hengst enzo.

Hoe groot is de kans dat ze goedgekeurd wordt in klasse 1?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:24

Inderdaad Muiderberg.

Mbt de kans dat ze in klasse 1 gekeurd wordt, dat vind ik lastig om te zeggen. Uiteindelijk ben ik geen jurylid, én ik zie de pony hier niet live. Zo vanaf de foto ziet ze er zeker niet verkeerd uit, maar nogmaals: ik ben geen jurylid.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 22:27

Punz schreef:
Inderdaad Muiderberg.

Mbt de kans dat ze in klasse 1 gekeurd wordt, dat vind ik lastig om te zeggen. Uiteindelijk ben ik geen jurylid, én ik zie de pony hier niet live. Zo vanaf de foto ziet ze er zeker niet verkeerd uit, maar nogmaals: ik ben geen jurylid.

Oké, ze is namelijk de eerste pony met papier en ook de eerste pony waar ik mee naar een keuring ga :)
Ik zal vd week nog eens goede standfotos maken gezien ze thuis staat, nog best wel veranderd is.
Is er verder nog iets nodig om haar in klasse 1 te krijgen buiten de keuring? Moeten haar ouders aan bepaalde eisen voldoen? Moet zij gezondheidstesten hebben?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:33

Is ze een Ierse import merrie, of is ze elders gefokt?
Want misschien is ze in Ierland al voorgebracht voor stamboekopname?
Wat is haar stamboom naam ( of heb ik daar over heen gelezen)?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 22:36

Punz schreef:
Is ze een Ierse import merrie, of is ze elders gefokt?
Want misschien is ze in Ierland al voorgebracht voor stamboekopname?
Wat is haar stamboom naam ( of heb ik daar over heen gelezen)?

Nee daar heb je niet over gelezen :) Blessington Ginger
Euhm weet eigenlijk niet veel van haar geschiedenis, ze is gefokt bij Gerard Kelly in Ierland. Ze was 3 of 4 toen ze naar België kwam en afgelopen zomer heb ik haar gekocht.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:49

Ik heb even in de Ierse Database gekeken of ze misschien al eens aangeboden was voor inspectie, maar het ziet er uit van niet. Jammer. Want als ze nl al aangeboden was, en opgenomen in klasse 1, dan wordt dat hier in Nederland gewoon overgenomen.

Maar ze is dus inderdaad niet aangeboden voor inspectie, dus dat zal dan voor stamboekopname nog moeten. Mocht ze overigens in klasse 2 komen, wordt ze alsnog opgenomen in het stamboek hoor. Alleen klasse drie dieren worden niet opgenomen ( als er klasse drie staat achter een pony dan zijn ze óf nog niet aangeboden voor inspectie, zoals bij jouw pony het geval is, óf ze zijn wel aangeboden maar niet goed genoeg/niet stamboekwaardig. Maar bij jouw pony staat in de Ierse database dat ze nog niet is aangeboden voor inspectie).

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 22:54

Punz schreef:
Ik heb even in de Ierse Database gekeken of ze misschien al eens aangeboden was voor inspectie, maar het ziet er uit van niet. Jammer. Want als ze nl al aangeboden was, en opgenomen in klasse 1, dan wordt dat hier in Nederland gewoon overgenomen.

Maar ze is dus inderdaad niet aangeboden voor inspectie, dus dat zal dan voor stamboekopname nog moeten. Mocht ze overigens in klasse 2 komen, wordt ze alsnog opgenomen in het stamboek hoor. Alleen klasse drie dieren worden niet opgenomen ( als er klasse drie staat achter een pony dan zijn ze óf nog niet aangeboden voor inspectie, zoals bij jouw pony het geval is, óf ze zijn wel aangeboden maar niet goed genoeg/niet stamboekwaardig. Maar bij jouw pony staat in de Ierse database dat ze nog niet is aangeboden voor inspectie).

Oké dus ze kan gewoon in Klasse 1 of 2 worden opgenomen. Top!
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een klasse 1 of klasse 2 pony?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:57

Hier een nog een filmpje van de parade op het ONCK, nu in 2012.
Die stoere bruine is onze kruising! ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:04

Pony's die uit de maat gegroeid zijn ( groter dan 1.48 bij stamboek opname) en blue eyed creames ( cremello's) komen in ieder geval in klasse 2.
Verder pony's die goed genoeg zijn voor stamboek opname, maar op bepaalde punten toch net te veel afwijken van de standaard komen ook in klasse 2.

Klasse drie pony's zijn dus pony's die óf niet aangeboden zijn voor inspectie, óf niet goed genoeg bevonden zijn voor stamboekopname

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 23:09

Oké thanks voor de uitleg! Hoop dat ze goed gekeurd wordt dan