hulp gezocht keuze hengst voor iroko x triton merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suzanne_00

hulp gezocht keuze hengst voor iroko x triton merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:50

Hoi bokkers,

Ik ben opzoek naar een kwpn hengst voor mijn iroko x triton merrie. Mijn paard is springgefokt en ik ben eigenlijk opzoek naar een dressuur hengst. Het veulen wil ik zelf houden en ik wil het liefst een allrounder. Ik twijfel nog erg over een dressuurgefoktehengst en een springgefokte hengst.
Mijn merrie staat best wel laag op haar benen en is 1.58, ik ben zelf 1.73 dus ik wil graag een wat groter paard eruit krijgen.

Hier 2 standfoto's

Afbeelding
[/img]

Afbeelding
[/img]

Ik vind het zelf moeilijk te bepalen wat haar goede en slechte eigenschappen zijn, ik wil in elk geval dat het veulen ruimere en soepelere gangen krijgt,een rustig karakter heeft en mooi hoog op de benen staat.

Ook is mijn budget niet zo hoog. Wil er het liefst niet meer dan 500-600 euro aan uitgeven.

wie o wie kan mij leuk en goed advies geven?!
Ben erg beniewd :D

Anoniem

Re: hulp gezocht keuze hengst voor iroko x triton merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:10

Dat wordt moeilijk om te fokken uit deze merrie
Helemaal met een beperkt budget qua dekgeld

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:58

Ik lees op de KWPN site dat ze een vb merrie is van 19 jaar, en niet eerder een veulen heeft gehad .
Dat alleen al lijkt me en reden om niet met haar te fokken ...

suzanne_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:57

Ze heeft 4 a 5 jaar terug een veulen gehad,dat was een ongelukje. Verder is haar conditie top, je zou haar eerder een leeftijd van onder de tien geven

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:14

Ok ,die was iig niet bij het KWPN geregistreerd.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:26

Is de merrie wel getest op eventuele afwijkingen en nagekeken of ze op deze leeftijd nog wel fit en gezond genoeg is voor een veulen?

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:41

Ze is best springgebouwd, ik zou richting allround of spring denken. 500 a 600 is niet zoveel budget voor bijvoorbeeld KWPN, je zal bij andere stamboeken wat moeten neuzen. Ik vind haar bovenlijn prima, ze heeft ook voldoende lengte in het middenstuk en achterhand. Ze mist wat lengte in het front, en front in het algemeen denk ik. Haar achterbeen is steil. Ook staat ze voor ongelijk. Ik zou me niet verkijken op een hele hoogbenige dresuurhengst.

Ik weet niet zoveel bij andere stamboeken te vinden, dus daar heb ik geen tips voor je.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:33

Mischien is Floris wat van Pletje.... veelzijdige hengst met een mooi front en voldoet aan je dekgeld beperking.

Persoonlijk zou ik niet fokken met een merrie met ongelijke voeten voor, komt vaak een hoop ellende van.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:57

Ik zie dit toevallig, mijn username is gewijzigd :) Maar ik ben eigenaar van Floris BS. Mocht de TS interesse hebben, dan stuur me maar een PBtje.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:11

mag ik vragen waarom je perse met deze merrie wil fokken? :o

ik zou liever het dekgeld apart zetten en even door sparen voor een paard wat voldoet aan je eisen.. momenteel fokken er nog genoeg mensen en zijn er leuke paardjes te koop voor normaal geld!

want ik kan je geen hengst noemen die voor weinig geld zoveel in huis heeft. en ze krijgen altijd wat van moeder mee(en vaak net wat je niet wilt :+ )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:16

Ik heb u een PB gestuurd.

jillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:35

leuk dat je een veulen wil fokken maar zou eerst even overleggen met je dierenarts oudere merrie's zijn lastiger drachtig te krijgen en dat gaat je dan ook meer geld kosten extra spoelen enz.