Ik zie door de bomen het bos niet meer, hengst gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SLS_Focus

Ik zie door de bomen het bos niet meer, hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 14:41

Hallo,

Ik zoek een hengst voor de eerste dekking van mijn pony. Ik heb zelf nog nooit een veulen gehad maar wel veel veulens vanaf dag 1 meegemaakt. Alleen het stukje daarvoor nooit (dekking, scannen, bevalling). Ik dacht dat mensen hier mij misschien kunnen helpen met een paar vragen. Dit is puur voor informatie zodat ik hier over na kan denken. Ik ga alles nog bespreken met mijn da maar dan moet ik eerst wel duidelijk weten wat ik wil :D

* Ik denk dat mijn pony hengstig gespoten (ga ik natuurlijk eerst overleggen met de da) moet worden aangezien zo nooit echt duidelijk hengstig is. Wat zijn de kosten bij jullie da hiervan? En hebben jullie als ik mee gemaakt dat dit niet aansloeg?

* Ik weet niet of mijn pony natuurlijke dekking accepteert omdat ze vaak lang nodig heeft voordat ze een pony vertrouwd als die bij haar staat. Heeft iemand hier als is kunstmatig laten insemineren? Gemiddelde kosten hiervan bij jou da?

* Leuke hengst, groter dan 1,50m, geen korte rug (omdat moeders dit ook heeft), leuk kleurtje (niet gewoon bruin of zwart of stippen), hoeft geen papieren te hebben, leuk karakter, dekgeld niet hoger dan €350.

Foto's van mijn pony staan wel op mn pf. Wel oudere foto's zijn dit, zit nog maar weinig op bokt namelijk. Nieuwere foto's op aanvraag!

Allejandro

Re: Ik zie door de bomen het bos niet meer, hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:01

Wat wil je bereiken met het veulen later?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:20

Op zich hoeft hengstig spuiten niet eens, de dierenarts kan haar ook inwendig scannen om te kijken hoever ze in haar cyclus is en je dan vertellen wanneer ze haar eisprong zal hebben.

En tja je hengst omschrijving is nogal vaag nog, wat wil je fokken, een sportpony, een breder koudbloed-achtig type, voor welk doel wil je fokken?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:52

KS --> EHK.

Moderatoropmerking:
Graag nog een goede standfoto van je merrie en/of een bewegingsfoto/filmpje van de merrie.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:47

In je profiel zie ik dat moeder een A pony is en vader een paard van 1.68 m.
Bedenk wel dat als je hier mee verder fokt het ook een terugval in stokmaat kan zijn ivm de kleine moeder die je pony heeft.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:48

Kijk een bij stoeterij du bois

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:29

Met een pony merrie van 146 cm zou ik toch niet al te grote hengst gaan nemen.

Misschien past deze ....
- Picasso van Knebo ... bruin-bont ... 153 cm ... ggk ... veulen papieren mogelijk bij: BAPS, NRPS, EASP, ZSSE/ZfDP in Duitland.
http://www.knedostables.nl/node/19

Als je richting +/- 150-155 cm cremello gekleurde ggk hengsten (hebt je met je vosje altijd een palomino gekleurde veulen), laat maar weten en dan kan ik je de lijst PB'en.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:39

Das wel een heel algemeen lijstje voor een hengst :+ handiger is als je eerst gaat bedenken welke richting je op wilt met het veulen. :)

Hengstig spuiten is enorm klooien met de cyclus en zou ik proberen te vermijden. Wat moet dat moet maar beter is te proberen de natuurlijke weg te volgen :) da kan je inderdaad vertellen waar ze is in de cyclus.
KI heeft mij inmiddels 1500 gekost ex dekgeld, en nog steeds geen drachtige merrie :+ nou gebruik ik diepvries dus dat maakt de zaken ook wel een stuk moeilijker :P

Dekken heeft weinig te maken met vertrouwen, is gewoon een hormonenkwestie. Als je haar bij een hengsteneigenaar neerzet zal die gaan schouwen en op het juiste moment gaan ddekken. Als de merrie maar goed hengstig is zal ze zich best wel laten dekken. Al heb je natuurlijk altijd uitzonderingen waarbij natuurlijk dekken echt niet haalbaar is maar dat merk je dan gauw genoeg en kun je altijd nog een andere weg kiezen :)

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 22:19

Ik wil met het veulen vooral dressuurwedstrijden gaan doen en/of gaan mennen.

Ik heb met mijn DA overlegd en die heeft aangeven niet een hengst uitkiezen die groter is 1.60cm.
Hij gaf ook aan te kunnen scannen om te zien hoe groot het eitje is, hij denkt dat dit wel goed komt bij mijn pony.

Bedankt voor de tips.
Ik heb Peterina nog een pb gestuurd voor een lijstje.