Hengst voor OOSeven x Falco merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos1997

Hengst voor OOSeven x Falco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 12:35

Hallo iedereen,

Sinds een half jaar ben ik in bezit van een 10 jarige dressuur OOSeven x Falco merrie van 161 cm hoog.
Ze is bruin in het paspoort, maar zwart in de winter met twee witte voetjes en een aansprekend hoofd.
Het enigste nadeel is haar franse stand voor.

Nadat wij in het indoorseizoen 2015 willen starten in de dressuur, zou ik na het behalen van het L niveau een veulen met haar fokken en die waarschijnlijk aanhouden.

Ik zou graag een veulen fokken met een mooi exterieur, een goede bewegingstechniek en een ontzettend fijn en makkelijk karakter.
Daardoor zou een Jazz waarschijnlijk te veel pit mee fokken, wat ik liever niet zou hebben.
En het liefste een hengst die de kans op franse stand verminderd.

Een goed paard heeft geen kleur of geslacht zeg ik altijd, dus de kleur van de hengst etc maakt mij niets uit.

Het mag een all-rounder worden, maar ook een dressuur gefokt veulen of een halfbloed van bvb een lusitano.

Nu mijn vraag aan jullie,
Welke hengst raden jullie mij aan voor mijn merrie, en wat bedragen daar de dektarieven van en de gust kosten.

Omdat ik nog nooit een veulen heb gefokt moet ik mij nog verder verdiepen in het dekken etc, wellicht zouden jullie mij verder kunnen informeren wat er allemaal bij komt kijken en wat wel en niet verstandig is en waar ik op moet letten.

Hopelijk krijg ik een aantal informatieve reacties die mij kunnen helpen met de keuze.

Als het nodig is kan ik haar stamboek opzoeken en bijvoegen, of eventuele foto's. Helaas heb ik geen goede filmpjes van haar en de gene op youtube zijn erg oud gezien ze erg vooruit is gegaan.

Alvast heel hartelijk bedankt!

Groetjes! :*

Ketaki

Re: Hengst voor OOSeven x Falco merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:21

heb je toevallig standfoto's?

zo wordt het heel lastig advies te geven.

staat haar pedigree op www.horsetelex.nl

Roos1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 14:04

Heei hallo,

Dank je/u wel voor de reactie!

Helaas heb ik haar niet terug kunnen vinden op horsetelex!
Zodra als dat ik thuis ben na mijn college zal ik haar stamboek even typen en bijvoegen in een reactie.
Als het mij lukt zet ik haar evt ook op horsetelex.

Hierbij een aantal foto's van mijn merrie, hopelijk zijn ze goed, andere heb ik helaas niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

van de week willen een vriendin en ik betere foto's maken.

Groetjes!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:46

Voor je 3 opties zou Vivaldi goed passen of een zoon van hem. Of hij voor de franse stand wel goed is weet ik zo niet.

Roos1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 21:07

Heei hallo,

Dank u/je voor de reactie!!

Vivaldi is inderdaad een goede hengst!
Alleen wat zijn de dekkosten etc?

Zelf zat ik te denken aan governor, wynston, Houston of Dreamboy. Maar helaas heb ik geen idee wat de dekkosten van hen zijn.
Of een Lusitano hengst Phoenix van Gaby Vegelin. (De dekkosten van hem zijn rond de €400,00).

Groetjes roos!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:39

Vivaldi zelf is wel duur en zijn sperma is ook niet van de beste kwaliteit maar zijn zoon eyecatcher houdt de franse stand buiten de deur.

Dekgeld is 900 euro.

Roos1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 16:07

Dank u/je voor de reactie, op internet zag ik 1600 euro staan...
Zijn er nog meer suggesties ?

Groetjes roos

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:47

Roos1997 schreef:
Zelf zat ik te denken aan governor, wynston, Houston of Dreamboy.
Of een Lusitano hengst Phoenix van Gaby Vegelin. (De dekkosten van hem zijn rond de €400,00).

Groetjes roos!

Bedoel je Wynton? Als je Jazz teveel pit mee vind geven, dan zou ik die laten staan. De dekgelden kun je gewoon op de sites van de diverse hengstenhouders zien.

Ik zou zelf niet fokken met een merrie met incorrecte beenstand, kans is toch groot dat ze dat vererfd. Welke hengst je er ook op zet.

Roos1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 19:16

Hallo,

Dank u/je voor de reactie.

Ik bedoel inderdaad Wynton ipv Wynston.

Dank u wel voor de tip om een Jazz te laten staan.

Mijn merrie is de enigste merrie die ik op het moment bezit en zal willen bezitten, en aangezien het veulen waarschijnlijk aangehouden wordt zou het niet heel erg schadelijk zijn om met haar een veulen te fokken, bij haar andere veulens KWPNxFries is er geen enkel klinisch of röntgenologisch gebrek geconstateerd.
Ook zijn er actuele hengsten met franse stand of die de franse stand vaker mee erven die toch goedgekeurde dekhengsten zijn, ik dacht Electron (Ampere x Fidermarkt) Fairytale (Lord Leatherdale x Negro), Ferdinand (Vivaldi x Havidoff), Foreign Affair (Rock Forever x Scandic) en Netto (Negro x Purioso).

Kennen jullie de hengsten Foreign Affair, Albaran xx, Ever Blue, Donnerbube, Mylord Carthago, Quality Time, Fairytale, ferdeaux, Johnson, Feel Good, Dark President, Arlando, Clock's Johnson, Clock's Voice, Damon Hill, Painted Black, Governor, Wynton, Dreamboy, Don Fascination en Vancouver?
Zijn dat goede hengsten en is jullie bekend of ze OCD of iets mee erven?

Een OCD veulen of een veulen met franse stand zou voor de fokkerij minder interessant zijn, maar dat hoeft niet in te houden dat het veulen slecht zal presteren op wedstrijden etc is mij verteld, klopt dat overigens ook?

In ieder geval al heel erg bedankt voor het beantwoorden tot nu toe!

Het stamboek van mijn merrie is trouwens als volgt (zie foto):
Zafhan
Merrie, Donkerbruin.
(04-06-2004)

Afbeelding

Hopelijk hebben jullie er iets aan!

Groetjes Roos

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:25

Citaat:
Kennen jullie de hengsten Foreign Affair, Albaran xx, Ever Blue, Donnerbube, Mylord Carthago, Quality Time, Fairytale, ferdeaux, Johnson, Feel Good, Dark President, Arlando, Clock's Johnson, Clock's Voice, Damon Hill, Painted Black, Governor, Wynton, Dreamboy, Don Fascination en Vancouver?

Daar zit nu wel echt vanalles tussen è...

Roos1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 15:28

Hallo,
Ja dat is zo!
Dacht misschien denken jullie bij het lezen van de naam, Jaa dat is een goede optie, of NEEE dat zou ik niet doen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:34

Franse stand is niet zo heel groot probleem. Jazz fokt dit echter veel, dus ik zou bij al zijn nakomelingen uit de buurt blijven.

Persoonlijk zou ik denk ik een veulentje kopen, ben je een stuk goedkoper uit en kan je kiezen wat je wil hebben.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:38

Ga johnson is even goed bekijken. Een zeer mooie hengst, en geeft super fijne nakomelingen na. Heb er zelf 2 gereden, beide super fijne paarden om mee te werken. En wees niet bang voor Jazz bloed, want jou merrie komt uit een leuke lijn, ik denk dat johnson goed bij jou merrie zal passen! succes

Roos1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 22:17

Heei hoi,
Dank jullie wel!
Een veulen kopen zie ik zelf niet zitten, ik wil het veulen zelf fokken, zien geboren worden etc. In mijn ogen heeft mijn merrie de juiste papieren om een correct veulen te fokken om zelf aan te houden of om ooit te verkopen.
Zelf ben ik voornamelijk belieuwd naar de hengsten: fairytale, arlando, westerwind, governor, johnson en Ferdinand.
Maar een Lusitano hengst zie ik ook wel zitten, aangezien ik het veulen niet fok om na het afspenen weer te verkopen.
En een hobby kost altijd geld, ik ben ook niet op de euro's uit, misschien erg slecht haha.
In ieder geval al heel erg bedankt voor alle reacties!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:10

Wij hebben op dit moment een merrie veulen van Fairytale, ook heeft onze staleigenaresse (waarvan het veulen is) al eerder een veulen uit haar merrie van Fairytale gehad. Ik weet er niet heel veel van maar weet dat dit een prachtig veulen is. Ze staat ook te koop

Roos1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 18:09

Hallo,
Dank u/je voor de reactie!
Staat het veulen correct op de benen etc?
Zelf zou ik echt uit mijn eigen merrie willen fokken, ben helaas dus geen Geintereseerde voor het veulen, sorry!
Groetjes !