Al enige tijd loop ik met het idee in mijn hoofd om een veulen te fokken bij mijn merrie, Femke.

In het kort:
Naam: Femke
Afstammeling: Singapore x Lupicor x Holland
Schofthoogte: 1,66m
Leeftijd: 4 jaar
Karakter: Erg heet, bloederig en sensibel
Femke is een zeer werklustig paard met drie bovengemiddeld goede gangen. Ze heeft afgelopen jaar het Fries kampioenschap vrijspringen voor 4 jarigen gewonnen in Sonnega met 110,5 punt. Hiermee de nummer 2 van de driejarigen en vierjarigen samen. Hier behaalde ze de volgende punten:
Type: 8
Stap: 7
Draf: 8,5
Galop: 7,5
Vermogen: 7,5
Reflex: 8,5
Techniek: 8
Afdruk: 8
Souplesse: 8
Aanleg: 8
Tijdens de stamboekkeuring afgelopen jaar ster verklaard en op de centrale keuring voorlopig keur verklaard met de opmerking dat het een zeer charmante merrie betrof. Ze kreeg hier wel een opmerking over haar halsvorm. Ze draagt haar hals in beweging zeer goed, maar wil bij spanning nog wel eens wat onderhals opzetten. Dit doet ze niet als je haar netjes neerzet.
De cijfers tijdens de stamboekkeuring waren als volgt:
Exterieur: 75
Stap: 75
Draf: 80
Galop: 75
Reflexen: 70
Techniek: 75
Vermogen: 70
Aanleg: 75
Ze liet zich hier tijdens het vrijspringen niet zien zoals ze normaal doet. De aanjagers maakten tot mijn frustratie een aantal jaagfouten die haar erg gespannen maakten. Hierdoor heeft ze zelfs gestopt op een oxer, wat ze normaal nooit doet. Al met al een beetje haar vertrouwen beschadigd.
Onder het zadel is het een zeer werklustig paard, die eigenlijk té sensibel is. Ze is braaf, maar heeft wel overal een duidelijk eigen idee over. Rust is moeilijk te vinden.
Ik heb nog weinig met haar gesprongen onder het zadel. Ze is erg angstig en onzeker en vlucht voor de hindernis. Zodra ze haar rust wat vindt, laat ze wel hele goede sprongen zien. De verwachting is dat ze het werk, zodra ze hierin haar rust vindt, goed aankan en lijkt zeker potentie te hebben voor het hogere werk.
Ik zoek een hengst voor haar die wat betreft karakter zeker niet moeilijker is.
Zij is zelf wat betreft type erg bloederig en small, Liefst meer maat en body, maar is geen pré. Zoals ze zelf is, is ook goed. Daarbij is haar hals enigszins een aandachtspunt dus dit moet de hengst ook goed doorfokken.
Ik heb zelf al enig onderzoek verricht en aangezien Cor de la Bryére al ontelbaar vaak in haar lijn zit, lijkt het me beter om een hengst te zoeken die vrij is van deze hengst, indien iemand hier een ander idee over heeft, hoor ik dat graag. Ik sluit namelijk nog niets uit.
Ik ben zelf goed te spreken over de nakomelingen van Quasimodo Z. Nakomelingen hebben meewerkende karakters, hij past zelfs goed op bloederige merries en kunnen allen goed springen.
Daarnaast heb ik de volgende hengsten al bekeken:
Harley VDL (op aanraden kennis, maar ben bang voor teveel bloed i.v.m. heartbreaker)
Arezzo (zit Cor de la Bryere achter, maar nakomelingen spreken me wel zeer aan)
Zirocco Blue (Ken een aantal nakomelingen van hem, zijn erg moeilijk, dus valt voor mij af)
Warrant
Tangelo van de Zuuthoeve
Eigenlijk heb ik nog een legio aan hengsten bekeken, en ik ben gewoon heel benieuwd wat jullie zouden doen.
Wel opvallend zo veelzijdig als hij fokt, maar geen of in ieder geval zeer weinig internationaal springende nakomelingen.