Hengstenkeuze Welsh

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SweetVanille

Hengstenkeuze Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 12:57

Ik wil volgend jaar misschien een hengst op mijn merrie zetten.
De reden hiervoor is dat ik graag een apart veulentje uit mijn eigen merrie wil fokken, met een iets grotere maat zodat ik haar zelf kan rijden.

Ze is een welshje van 1.20 (papa is
Vierhoeks Figo, mama is een onbekende kruising welsh met Hackneybloed)

Ze is een stekelharige vos, snel schrikachtig, dus liefst wil ik een hengst met een koel karakter.
Het lijkt mij vooral leuk om er een leuk kleurtje op te zetten, al is dit niet het belangrijkst natuurlijk.
Een apart ras lijkt me ook leuk, een kruising die je niet vaak ziet.

Maar ik hoorde, dat het bijv niet verstandig zou zijn om er bijvoorbeeld een friese hengst op te zetten, maar dat aan de andere kant de baarmoeder van de merrie zich aanpast aan de grootte van het veulen?
Wie kan mij hier meer over vertellen?

Graag heb ik nog tips waar ik om moet denken/op moet letten bij de hengstenkeuze. (Bouw, erfelijke aandoeningen weet ik :) )

En natuurlijk, als je een leuke hengst of een leuk ras weet, let me know :)

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:00

Hoi,

Ik lees dat je het liefste zélf een veulen uit je merrie wilt fokken? Waarom als je groter wilt (en 1.20 m. is natuurlijk niet zo groot) zou je geen wat groter veulen gaan kopen. Met papieren zodat je ook echt weet welke (eind)maat je kunt verwachten?

Mocht je toch persé uit je merrie wilt fokken zou ik er altijd een hengst met papieren opzetten van een ras dat je aanspreekt en dat ook bij je merrie past. Koudbloed maal warmbloed kan goed gaan, maar ook helemaal fout.....

Dus dan zou ik voor je PartBred (het is geen Welsh pony... sorry ;-) ) een NWR of Part-Bred hengst kiezen die zeker niet groter is dan 1.50 m. omdat anders je merrie wel erg belast gaat worden tijdens de laatste maanden (= groei).

Daar zijn diverse hengsten met een prachtig kleurtje in te vinden, het zijn harde werkers en ze zijn veelzijdig.

Succes met je keuze, denk goed na (zei ik betweterig lol....) want er belanden nu al veel te veel pony's op de markten of in de biefstuk :j

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:05

Ik ben helemaal weg van de Welsh Cob hengst Sublime Sponté. Hij is perlino van kleur en zal met jouw (stekelharige) vos kans geven op palomino, valk en smokey black.
Het is een enorm lieve, rustige hengst van 1.54m. Zijn eigenaar is YWC hier op Bokt.

Ik heb zelf twee nakomelingen van hem (palomino-ruin en valk-merrie) uit mijn haflingermerrie. Zie mijn profiel voor foto's. Het zijn beide heerlijke dieren met een rustig, vriendelijk en knuffelig karakter.

Neem ook eens een kijkje op zijn website: http://www.perlinowelshcob.webs.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:09

Cynthia82 schreef:
Ik ben helemaal weg van de Welsh Cob hengst Sublime Sponté. Hij is perlino van kleur en zal met jouw (stekelharige) vos kans geven op palomino, valk en smokey black.
Het is een enorm lieve, rustige hengst van 1.54m. Zijn eigenaar is YWC hier op Bokt.

Ik heb zelf twee nakomelingen van hem (palomino-ruin en valk-merrie) uit mijn haflingermerrie. Zie mijn profiel voor foto's. Het zijn beide heerlijke dieren met een rustig, vriendelijk en knuffelig karakter.

Neem ook eens een kijkje op zijn website: http://www.perlinowelshcob.webs.com/

Een leuk idee, maar ik denk dat je hier nog niet genoeg maat mee fokt, kan natuurlijk altijd richting de hoogte van de vader gaan, maar t kan er ook eentje van 1.34 mtr blijven bijv.
Daarom is t best riskant om te fokken om het groter worden. Wat als de pony te klein blijft?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:17

Dat kan inderdaad ja :)
Ik weet natuurlijk niet wat voor maatje TS wil fokken, maar ik zou ook zeker niet groter gaan dan een hengst van ongeveer 1.50m (Sublime is wel net iets groter, maar ok).

Als TS de gok wil wagen en ook met een pony van 1.34m leuk aan de slag wil, zou ze over bijvoorbeeld Sublime na kunnen denken. Als ze per se groter wil, kan ze inderdaad beter een leuke pony kopen :j

Misschien voor TS nog leuk om te weten: Mijn merrie is 1.38m, TiSento (nu 3,5 jaar) is 1.49m en Fiore (nu 1,5 jaar) is 1.38m.

SweetVanille

Re: Hengstenkeuze Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 16:54

Cythia82 Dat klinkt heel leuk! Ik rij nu zelf ook op mijn welsh, dit kan nog net, ik ben klein en niet zwaar, dus een pony van 1,34 is ook heel leuk, ik zal er eens naar kijken!

En Abba ze zit inderdaad bij het stamboek WPBR :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:12

Ik heb ooit eens gelezen dat je max 15cm grotere hengst moet kiezen omdat anders het risico voor de merrie groot wordt. Ik weet niet of het klopt maar ik zou het wel goed uitzoeken voor je voor een dekking gaat. Het zou zonde zijn als het veulen er niet door komt en je straks met een dode merrie en veulen zit.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 19:19

Dat moet inderdaad niet gebeuren, vandaar dat ik een weloverwogen keuze wil maken, en er niet zomaar wat bovenop zet! :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:16

Zie mijn onderschrift.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:42

Neem aan dat het het eerste veulentje wordt van je merrie? Dan vind ik sublime echt veel en veel te groot, en te flink en een fries al helemaal.
Ik zou binnen de Welsh blijven en dan gewoon binnen de C- sectie kijken als je groter wil fokken. Of een kleine smalle D- pony.
Vind zelf de Du bois hengsten altijd erg gaaf, maar ik twijfel een beetje of ik die te groot zou vinden of niet. Zelf helemaal weg van Cremmello du bois.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 22:47

Ja, een fries te groot dat snap ik ja :)

Inderdaad het eerste veulentje van mijn merrie.
Ik zal ook even naar de Du Bois hengsten kijken :)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:56

Wij hebben bronheulog hooch op stal gehad. Staat nu bij stal vier windstreken. Hele brave hengst, zwart, 1.42 maar fokt grote hoogbenige veulens.
Misschien een idee.

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:34

Ik denk dat Don Cremello du Bois een perfecte hengst is voor jouw merrie. Die zal zeker gaan verbeteren op karakter.

Afbeelding

http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=34

In jouw geval krijg je ook altijd een Palomino veulen van als je hem op jouw merrie zet.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 09:58

Don Cremello ga ik zeker in overweging nemen! Lijkt mij een goede hengst.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:44

Ik zou zeker aan je dierenarts vragen wat de uiterste stokmaat is die je merrie aankan zónder problemen!
En zeker ook rekening houden met omvang. Wil je een stoer breed veulen dan zou ik een C of D kiezen binnen de maat die je merrie aankan, wil je wat fijner gebouwd, rijtypischer dan is een Partbred wrs. een betere optie.
Je kan daarnaast idd ALTIJD een terugslag hebben en een veulen fokken van 'maar' 1.21 m.
Ik zou zeggen, kom eens naar de Welsh veiling van het NWPCS in Ermelo, kun je prachtige pony's zien en daar zitten soms hele leuke koopjes tussen die je volgend jaar al kunt gaan inrijden..... Loopt je merrie ook geen risico en jij hebt dan de keuze van kleur, maat, geslacht! :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:43

Bij Du Bois hebben ze verschillende hengsten die Welsh bloed dragen en die kwa maat zeer geschikt zouden zijn op een A pony merrie.

Meer dan +20cm grotere hengst gebruiken zou ik persoonlijk nooit doen bij een eerste veulen.
Het is waar dat het veulen zich aanpast aan de maat van de baarmoeder ... maar de meeste mensen denken niet na dat het veulen wel geboren moet worden door een geboorte kanaal dat niet aangepast is op een grotere maat veulen. En dan gebeuren juist de problemen ... niet de maat van het veulen maar de maat van de geboorte kanaal (cq bekken).

Een groter C- of kleine D- lijkt mij het beste voor het eerste veulen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:58

Super chique, goed gebouwd, super beweging én echt heel super cool en braaf karakter; Yanour Hayati, GGK Arabisch Bay Rabicano hengst!!!
Tot januari hebben wij voor alle rassen een speciale korting! Zie voor meer info mijn onderschrift! :)

Veel succes en vooral plezier met het vinden van n passende hengst! Ga vooral veel kijken! Altijd welkom hier! :D

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:50

Zie nu pas dit topic.

Sublime heeft ooit een veulen gehad uit een merrie van 1m22.
Alles is vlot zonder problemen verlopen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:54

Ik heb destijds op mijn 19 jarige merrie (fokmerrie) van 1.17 een hengst van 1.44 gezet. Ze was tonnetje rond maar alles zonder problemen verlopen. Veulen of ja hengst van 4.5 jaar is nu 1.23.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:34

Ik zou vooral geen te brede hengst nemen. Mijn DA zei dat het grote verschil opzich niet veel uitmaakt (heeft zelf heel bewuste partbred welsh gefokt uit een welsh a en een kleine arabische hengst) Zolang de hengst dus maar niet te breed en zwaar gebouwd is tegenover je merrie.

Zou dus niet voor sublime gaan maar eerder voor een du bois hengst, die zijn toch iets fijner. Of iets meer arabisch erin