hengst voor Sandreo merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pradadaan

hengst voor Sandreo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 20:42

Hoi allemaal!

Ik zit al vanaf dag 1 dat Giv geboren werd met het idee om haar te laten dekken. Nou heb ik mijn plan al 100 keer uitgeschreven en minimaal 300 keer heel goed doordacht en ik ben tot de conclusie gekomen dat het goed uit zal komen om haar in het voorjaar van 2015 te laten dekken. Dan is ze (bijna) 4, kan ik er een keer rustig op, mag ze weer rust en bevallen van haar veulentje en als het veulen afgespeend is kunnen we samen aan het werk. Nogmaals ik heb er heel erg goed over na gedacht en ik heb alle mogelijkheden voor het toekomstige veulen en het veulen zou ook voor mezelf zijn. En mocht er toch iets veranderen in de situatie word het plan gewoon nog een paar jaar uitgesteld ;)

Ik ben erg benieuwd naar jullie advies voor een hengst voor haar.
Wat info over Giv:
Op het moment 3 jaar.
Vader is Sandreo (v. Sandor Hit)
ze heeft vol KWPN papier.
Het zal haar 1e veulen worden.
stokmaat op het moment 1,65/1,66. verwachte schofthoogte is 1,70.
Haar afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/705913
Foto van draf:
Afbeelding

Foto van galop:
(geen top foto maar wel recent)
Afbeelding

Mijn eisen:
Een bewezen of jonge hengst maakt mij opzich niet uit. Maar ik denk dat ik met bewezen wat 'veiliger' zit aangezien het Giv haar eerste veulen word en ik niet weet wat zij doorgeeft.
-Ik vind haar galop een klein verbeterpunt, zou van mij wat meer opwaarts mogen (is niet iedereen met me eens maar van mij mag het iets meer).
-Giv haar stap en draf ben ik erg tevreden over. Natuurlijk mag dit verbeterd worden maar hier wil ik niet op inleveren.
-Ik wil niet inleveren op stokmaat. Ik zou graag een paardje rond de 1,70 fokken.
-Iemand heeft wel eens gezegd dat ze een iets stijl voetje heeft. Een correcte stand van de benen zou dus gewenst zijn.
-Ik heb een sterke voorkeur naar een zwarte of een vos hengst.
-Een goed karakter vind ik erg belangrijk. Ik zie het liefst een braaf en lief, maar werkwillig en actief paard.
-Giv haar karakter vind ik top! Dat zit dus zeker mee voor het toekomstige veulen.
-Ik wil binnen het KWPN blijven :)

Verder heb ik over het echt exterieur niet echt veel verstand. plus en verbeter punten mogen jullie aanvullen.

Ik heb helaas niet echt een goede stand foto van haar.
Ik weet dan ook dat dit totaal geen goede stand foto is (ze staat helemaal niet goed en ook nog met dekje) maar misschien hebben jullie er iets aan :')
Afbeelding

Alvast bedankt voor het mee denken :j

sandra8

Re: hengst voor Sandreo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:59

Ik heb mijn sandreo door brandon laten dekken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:04

Is idd geen beste stand foto morgen even nieuwe maken van de zijkant en van de voorkant even de schouderbreedte bekijken

Wat wil je zelf ??? Ik neem aan dat je voor jezelf fokt
Wil je een groter paard ? breder? bloederiger? Meer voorbeen? Sterker achterbeen? meer pit ? rustiger betere draf betere stap of galop ( oftewel weke gang wil je verbeteren bij je paard) Wat is je budget ?

Een bewegings filmpje zou nog beter zijn om te beoordelen gwn los

Verder zou ik als je de keus eenmaal hebt gemaakt voor een hengst zou ik hier zo veel mogelijk info en nakomelingen van opzoeken voor dat je defenitief de keuze maakt

Vind het op het oog een mooie merrie zoals ik het op deze foto s kan beoordelen zou je een hengst kunnen kiezen die wat meer opwaarts gebouwd is met een wat sterkere bovenlijn En een wat langer voorbeen

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 22:12

Wat ik zelf wil staat beschreven bij 'mijn eisen' ;)

Ik zal van de week even een stand foto maken. Al ben ik benieuwd hoe ver we daar mee komen aangezien ze nog overbouwd is en niet echt bespierd :P

Ik ben zowiezo van plan nakomelingen te bekijken en ook om bij de hengst zelf op bezoek te gaan.

Bewegingsfilmpje zal ik ook even proberen! :j

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:34

Ah ik lees het nu idd met scrollen van de foto s overheen gelezen

Op basis van deze informatie zou ik dream boy heel gaaf vinden vivaldixferro Kracht in de galop
Desperado vivaldix havidof Geeft denk ik nog wat meer front als dream boy Echt een paard dat oprichting en kracht in het achterbeen geeft

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 09:47

Haha grappig dat je precies die 2 noemt! Daar zat ik zelf namelijk ook al mee in mijn hoofd :) Vooral Dream Boy vind ik geweldig! Zijn nakomelingen volg ik ook al een tijdje :j

Ook ben ik zelf fan van Charmeur, ook zijn nakomelingen volg ik al een tijdje en vind ik erg leuk!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:22

Inderdaad of vivaldi zelf of een vivaldi nakomeling gebruiken.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:18

Tanjaatjuhh mag ik vragen waarom jij die keuze zou maken? Wat zou een vivaldi nakomeling verbeteren bij mijn merrie?

Zelf denk ik dat bij vivaldi zelf Flemmingh een beetje te dicht bij komt of zie ik dat verkeerd?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:57

Vivaldi geeft een goed karakter mee , langer voorbeen en een goede bovenlijn. En lever je denk ik ook niet in op bewegingen. Zijn nakomelingen kunnen ook goed hoor. mocht je dan te dicht bij Flemmingh komen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:43

Ja Dream boy is gaaf he Vooral de galop die jij graag wilt verbeteren Is top van hem En geloof ook wel goed karakter Dat is bij Chameur erg wisselend Ik heb zelf mijn Ferro merrie 2 jr geleden laten dekken door apache Maar mijn merrie heeft top karakter Dus durfde ik het risico met Apache wel te nemen Hij is nu 1 half Beetje brutaal dat wel maar verder gwn cool als zijn moeder Succes met je keuze

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 11:40

Dankjewel! Ik zal dream boy blijven volgen! Vind hem wel erg gaaf :D
Giv heeft een heel goed karakter! Ik ken zelf charmeurs met een goed karakter dus dat zou ik wel aandurven :j

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:47

Wij hebben familie van jouw paard. Van overovergrootmoeder Fiena hebben wij nog een aantal kinderen en kleinkinderen op stal. Erg lieve dieren.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 11:54

Yootha schreef:
Wij hebben familie van jouw paard. Van overovergrootmoeder Fiena hebben wij nog een aantal kinderen en kleinkinderen op stal. Erg lieve dieren.

Is dat zo? Wat grappig! Prada (Giv haar moeder) is een kleindochter van Fiena en Prada is ook nog van mij. foto staat op mijn profiel :)

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:40

Fiena is haar laatste jaren bij een vriend van mij geweest. Hij heeft er nog een aantal merries uitgefokt.
Het zijn hele lieve dieren maar wel een beetje arrogant zeg ik zelf altijd.

http://www.horsetelex.nl/horses/progeny/73296
Sundancer, Urania, Wodiena en Veronique heeft hij eruit gefokt. Wodiena staat geloof ik nu als springpaard ergens in Engeland. Veronique wordt in de dressuur uitgebracht. Sundancer staat hier op stal en Urania heeft hij nog steeds. Van Urania hebben wij ook nog 2 kinderen van Wilskracht op stal.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 12:48

leuk om te weten! Ken je Jorien ook? Dat is de moeder van Prada :)

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:59

Nee die is bij een van de vorige eigenaren geboren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:12

Sandreo geeft zelf geen kracht mee in de beweging en Vivaldi ook niet..dat zou in mijn ogen een aandachts punt zijn.

Maar een bewegingsfilmpje en goede standfoto zijn ook handig. :)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:28

Elisa2 schreef:
Sandreo geeft zelf geen kracht mee in de beweging en Vivaldi ook niet..dat zou in mijn ogen een aandachts punt zijn.

Ben ik het mee eens.
Misschien is Uphill een optie voor je? Qua maat fokt hij nogal verschillend is mijn ervaring, maar de beweging is vaak prima.

Of anders, Ampere?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:42

Ik lees even mee omdat ik heel benieuwd ben, spannende plannen zeg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:49

Niet om het een of ander maar de merrie heeft een reg A of B papier. (Denk B?)
Een "vol" papier houd een predikaatrijke moederlijn in en zelf opgenomen in het stamboek. En aangezien de moeder AES is heeft ze voor het KWPN geen predikaat. Maar goed....het KWPN hanteert verder niet het begrip een vol papier.

Leuke merrie verder hoor. Succes met het zoeken van een hengst. Mooi Gelders bloed in de moederlijn.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 20:17

Jahoor ze heeft gewoon een oranje kwpn papiertje, a register dus.
AES word namelijk erkend door het KWPN ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:57

Okee,..dat is nog niet zo lang het geval dus vandaar mijn vraag.

Reg A...daar kan je wat mee.(op de keuringen)

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 19:23

Zeker :j
Ze is als veulen ingeschreven in het B-register (een veulen van haar van een kwpn goedgekeurde hengst zou dan we A-register krijgen) maar ik heb toen het AES erkend werd een A-register aangevraagd, en gekregen :)
Het gelderse bloed bij haar moeder is inderdaad een voordeel, er komen nog niet veel 'grote' kwpn hengsten in haar lijn voor waardoor veel hengsten mogelijk zijn.