Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor [naam]?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14747
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:56

Die laatste 2 pluspunten die je bij de shire opnoemt hebben tinkers ook :j

Ik ben zelf 1.72

Je mag altijd gewoon eens langs komen. Al is het maar om 100% zeker te zijn van je keuze voor een shire. Koffie/thee staat klaar hoor :)

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:33

Bedankt voor het aanbod! :j

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:54

Altijd je eigen gevoel volgen! Kijken, kijken, kijken tot je er een ziet en denkt JIJ!

ingvdh

Berichten: 6377
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:08

Iedereen zal zijn eigen voorkeur (en eigen hengst :+ ) hier naar voren brengen, maar jij zal er voor moeten betalen en zorgen.

Ga dus uit van jou hart en gevoel en maak je eigen keuze. Je hebt nog alle tijd om hier een beslissing over te nemen.

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:57

Dat is waar. :j
We hebben sowieso nog tot Maart 2016, dan is het de bedoeling dat het gaat gebeuren.

KootMiraDrum

Berichten: 8329
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:40

Zodat je een februari 2017 veulen krijgt? Vind je dat niet wat vroeg in het jaar?
En ja, ZEKER je gevoel volgen Tineke!!

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:44

Misschien bedoelt ze wel dat ze het dan echt moet gaan regelen of de knoop door moet hakken :)

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:10

Nee, de fokkers op de tweede stal hebben mij dat geadviseerd, omdat Shires geboren worden met een dikke veulenvacht en ze het dan wel erg warm krijgen als je later in het jaar laat dekken.

cp112

Berichten: 14747
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:23

Oh echt? Ik dacht altijd dat dat gewoon aanpast aan de tijd dat ze geboren worden.

Persoonlijk vind ik eind april vroeg zat. Vorig jaar had ik er een op half maart en toen was het nog zo lang vorst en sneeuw. Niks aan voor zo'n.diertje :n voor moeders ook niet overigens. Zowel.merrie als veulen doen het het best op gras en dat is er in die tijd niet.

Dit jaar was de eerste begin april en dat is mij persoonlijk nog net aan de vroege kant. Mei is het mooist hier :j

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:50

Was is dat nou voor flauwekul, vroeg in het jaar een veulen ivm de vacht :') :+

Sorry hoor, maar een merrie met veulen horen in de wei met een zonnetje, niet in koude drap met mist en regen. Lijkt me een stuk minder risico's en moeilijkheden met zich mee te brengen om veulen rond april/mei/juni geboren te laten worden. Reden bij de Shire's voor zo vroeg is voor zover ik weet voornamelijk dat je dan met de keuring grote veulens hebt, die schijnen beter te scoren oid.

Je kan Kristel haar ervaring ook vragen, Danny is van 30 januari, de rest van hun veulens meestal april/mei. Vond het toen bij Danny zo sneu, het was echt koud en mistig toen hij werd geboren, zodra hij ging liggen buiten moesten moeder en hij weer op stal omdat het voor buiten liggen echt te koud was. Van lekker op de wei was al helemaal geen sprake... Dat mee gemaakt te hebben besloot ik dat ik liever veulen wat "te laat" heb, dan "te vroeg" in het jaar.

Mijn veulen (Tinker dus) is van begin juni. Prima tijd, moeders rond en gezond van het gras, lekker weer voor zo'n kleintje. Ook mijne had een dikke veulenvacht, maar geen last van hoor, in de warmte gaan ze vaak liggen slapen en raken ze het wel kwijt (en anders onder de slang, worden ze mak van ook nog), en met de regen is het ideaal! Moet eerder bang zijn voor een koude moeder als voor een koud veulen. Heeft de natuur prima bedacht ;)

Ik zou je aanraden begin mei te beginnen met dekken, als het dan in een keer raakt heb je een april veulen, gaat het wat minder soepel heb je toch nog wel 1 - 2 maanden dat je kan proberen.

Overigens regende het toen die van mij geboren werd ook een paar dagen behoorlijk veel, heb ze toen steeds een paar uur op de paddock gehad en voor de rest op stal, vond dat echt niet leuk, de eerste weken zijn die kleintjes écht klein en is de kans op een longontsteking van langdurig in de nattigheid liggen zeker iets om bij stil te staan. Was blij toen het weer beter werd en ze 24/7 op de weide konden. Moet er niet aan denken dat weer wekenlang te hebben en de temperatuur ook nog eens een stuk lager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:52

Het is wat ze mij vertelden, maar ik geloof wat jij zegt ook gelijk hoor. :j

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:58

Nou ja, je hoeft niet de een of de ander te geloven. Gebruik je gezond verstand, moeder natuur (en merendeel van de fokkers) heeft het niet voor niks zo bedacht.

Gewoon doen wat jouw gevoel zegt. Ook wbt hengstenkeuze. Als jouw gevoel zegt Shire, dan lekker doen. Als jouw gevoel zegt Connor, dan lekker doen. Bedenk, een Kim II of Connor II krijg je toch niet, fokken is gokken. Hoeveel paarden die zijn gefokt met de hengst van de buurman wel niet hoog gescoord hebben op de keuring, binnen alle rassen. Garantie's krijg je toch niet, dus zolang er niet hele grote fouten in een paard zitten (met vervelende consequenties) zou ik niet vanwege dat ene minpunt de hengst van jouw gevoel laten staan.

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:05

Ik zal dat zeker in mijn achterhoofd houden.
Het 'probleem' is dat ik echt heel weinig verstand heb van fokken en wat daarbij komt kijken.
Ik heb met verschillende veulentjes gewerkt van verschillende rassen en een paar vanaf dag 1, maar daar begint het dan zeg maar.

Aankomende zaterdag gaan we naar Sherwood Shires!!
Om 1 uur moeten we er zijn, dus dat betekend vroeg weg, maar ik heb er wel erg zin in.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:12

Misschien kun je dan eens een afspraak maken bij het stamboek. Zij vinden het vaak heel leuk om daar tekst en uitleg bij te geven, wat je keuze dan ook zal zijn.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:29

Ik denk voor de basic dingen je heel veel op bokt kan vinden, zo is er bijvoorbeeld ook een Dikke Buiken HK topic elk jaar :) Ik had voor de geboorte van Lola ook "slechts" verzorgd bij jonge paarden en een enkele drachtige merrie, gewoon door te vragen in je omgeving en te zoeken via bokt en ander internet kom je al heel ver. En sommige dingen weet je niet en kom je onderweg achter. Je denkt er wel over na, dat is al minstens 75% van wat je moet doen dat voor elkaar :)

Heel veel plezier zaterdag, je bent er maar druk mee!

Set_Elkol
Berichten: 14860
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:42

Klopt hoor, puur door bokt en internet weet ik nu veel meer over dracht en geboorte, en veulens :j als je ergens hulp mee wilt mag je altijd een pb sturen.

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:43

Ja, dat ben ik ook zeker van plan. :j

Ik dacht altijd dat het Dikke Buiken topic over mensen ging! :))

Bedankt Katja! Daar ga ik zeker gebruik van maken. :j

Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:51

lees al een tijdje mee
KoudbloedKim schreef:
Aankomende zaterdag gaan we naar Sherwood Shires!!
Om 1 uur moeten we er zijn, dus dat betekend vroeg weg, maar ik heb er wel erg zin in.

Wat leuk zeg! veel plezier! ik hoop voor je dat je een "goede" Hengst vind! :)

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:15

Er is eentje die ik qua bouw erg mooi vind.
Afbeelding

Wel is het vanaf hier 1:13 rijden zonder trailer, dus dat zal met trailer wel rond de 2 uur zitten.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:37

Zou de hengst niet naar jou kunnen komen? Gezien de bizarre hobby van Kim?
Zou zonde zijn als je door de afstand beperkt wordt en daardoor niet de hengst kan nemen die je zou willen.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:39

Dan kan je toch ook kijken naar KI?

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:41

Ja, dat is ook zeker nog een optie! :j

cp112

Berichten: 14747
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:05

Die is gaaf zeg

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:45

Ja, hij schijnt alleen gecompliceerd karakter te hebben.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:48

Misschien wel een gecompliceerd karakter wat perfect bij jou past. Daarom KIJKUHHHHH! hahaha