Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor [naam]?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:51

NatasjavE schreef:
Qua stokmaat echter gaan veulens echter vaak tussen beide ouders zitten.
Vaak,...niet altijd.



Tussen volle broers en zussen kan makkelijk flink wat centimeters hoogteverschil zitten, tis maar net welke genencombinatie wordt doorgegeven. Echt een gok dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:55

Kim's volle zus is een stukje smaller dan Kim, paar tinten donkerder en heeft een kaarsrecht hoofd.
Kim is echt enorm breed en heeft een deukje in haar neus en heeft veel vollere/langere manen en voorpluk.

Kim in het midden, links op de foto haar zus en rechts haar moeder:
Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:57

troi schreef:
Tussen volle broers en zussen kan makkelijk flink wat centimeters hoogteverschil zitten, tis maar net welke genencombinatie wordt doorgegeven. Echt een gok dus.



precies en er is ook nog een verschil in maat bij geboorte en uiteindelijke maat

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:01

Ik zou het echt zonde vinden om er een Welsh cob op te zetten. Als je dan toch wilt kruisen, dan zou ik voor een Shire gaan. :)

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:24

Waarom zou je het zonde vinden? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:54

Ten eerste vanwege de maat, en ten tweede omdat het verschil tussen een cob en een trekpaard imo (te) groot is. Wil je Kim 'veredelen', dan zou ik voor een mooie Shirehengst gaan. Qua type komt dat veel beter overeen, dus minder kans op een 'misbaksel'. Daarnaast vind ik het ook gewoon zonde, want Trekpaarden zijn enorm gaaf, dus waarom niet in ieder geval iets van het type trekpaard erop zetten (ook al is het een ander ras). :D

Trouwens, je kan er ook een Poitou op zetten, dan krijg je een Giant Mule. :D :P :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:11

Jaaaa haha, die vind ik ook echt zó geweldig!!
Ik heb al heel veel Kimmetjes ertussen zien staan, inclusief kolletje!

Kijk nou... <3
Afbeelding

Afbeelding

Morgen gaan we trouwens bij de Shire hengsten kijken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:13

Haha ja ze zijn echt geweldig. :D

Geodeo
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:16

Wuis schreef:
Ten eerste vanwege de maat, en ten tweede omdat het verschil tussen een cob en een trekpaard imo (te) groot is. Wil je Kim 'veredelen', dan zou ik voor een mooie Shirehengst gaan. Qua type komt dat veel beter overeen, dus minder kans op een 'misbaksel'. Daarnaast vind ik het ook gewoon zonde, want Trekpaarden zijn enorm gaaf, dus waarom niet in ieder geval iets van het type trekpaard erop zetten (ook al is het een ander ras). :D

Trouwens, je kan er ook een Poitou op zetten, dan krijg je een Giant Mule. :D :P :P


Om eerlijk te zijn ben ik het hier wel heel erg mee eens. Je zei zelf namelijk eerst; "ik wil niet te ver afwijken van type, omdat ik bang ben voor een trekpaard op welsh-pootjes." Maar je begon te twijfelen toen je een mooi aanbod kreeg van de eigenaren van Sublime.
Niet om de moraal-ridder uit te hangen, maar is een mooi aanbod (en eventueel mooi kleurtje) belangrijker dan een hengst zoeken die goed bij je merrie past.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Sublime ook fantastisch (ook zeker qua bouw!). Maar vind hem gewoon niet zo goed bij Kim passen. En dan eigenlijk nog niet eens voor de maat, maar meer voor het fijnere beenwerk.

Je was zo fijn verstandig en rustig bezig en door een mooi aanbod ga je twijfelen, jammer :o .

Nu is fokken en hengstenkeuze heel persoonlijk, maar mocht Kim van mij zijn, zou ik ook voor een kleine shire/clydesdale gaan; zijn zware dieren, maar toch al een stuk hoogbeniger en edeler dan Kim. Denk dat je daarmee voor 1 generatie al genoeg veredeling toevoegt.
Of een niet al te lichte tinkerhengst. Dus daarmee bedoel ik eentje die bij het stamboek NIET staat ingedeeld als grai. Ik denk zelf dat je niet op 5cm hoogteverschil moet kijken, maar de hengst moet bij een natuurlijke dekking er wel bij kunnen :+ .
Denk dat bij de tinkers oa. Snuggles, O'Malley (leeft niet meer, maar volgens mij heeft ITS nog sperma), Janesho, Thunder (fokt vaak groter dan hij zelf is, ook met merries kleiner dan hem), Viper, Silas, Nuadhu nuage, Rudolph en Bandit wel mooie combi's zouden kunnen zijn. Hierbij staat Bandit echt in t uiterste Zuiden en Silas in Noord-Holland. De rest is volgens mij prima te reizen voor jou :)

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:23

Haflingerpootjes. :j
Ik vind de bouw van Sublime Sponte mooi, hij is best breed.
Een mooi aanbod en een mooi kleurtje is zeker niet belangrijker dan een goede hengst voor Kim, als je me zou kennen, zou je zoiets ook niet vragen. :)

Als ik moet kiezen tussen een Tinker en een Shire, zou ik denk ik voor een Shire gaan, vanwege hun reputatie als Gentle Giants.
Natuurlijk kunnen Tinkers ook een topkarakter hebben, maar inderdaad dat hoogbenige van de Shire spreekt mij aan.

Geodeo
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-11

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:49

Ohhh maar het was ook zeker niet negatief bedoelt hoor, wist alleen niet zo goed hoe te omschrijven :D

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:36

Snap ik hoor. :j

Jniena

Berichten: 585
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Nieuwleusen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:03

Bij welke hengst ga je kijken ? :)

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:08

Bij EC Eugenic Connor, Brownroyd Regal Prince en Devonwoods Danish Boy! :))

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:29

troi schreef:
NatasjavE schreef:
Qua stokmaat echter gaan veulens echter vaak tussen beide ouders zitten.
Vaak,...niet altijd.



Tussen volle broers en zussen kan makkelijk flink wat centimeters hoogteverschil zitten, tis maar net welke genencombinatie wordt doorgegeven. Echt een gok dus.


:j Het een sluit het andere niet uit. Het is beide waar. Meestal zitten ze er tussen in, maar dat is geen garantie. Er zullen altijd individuele verschillen zijn, zo is mijn paard toch ca 15 cm groter dan een van zijn volle broers.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:01

Veel plezier morgen. Ik ben heel benieuwd welke je het meeste aanspreekt, ze zijn alledrie weer heel anders :)

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:43

Ik ben zelf ook erg benieuwd! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:44

Heel veel plezier gewenst dit weekend! :)

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:49

Nou, helemaal kapot na zo'n lange dag, maar het was echt geweldig!
Hele aardige mensen die je niet zomaar iets op gaan dringen en eerlijk zijn over hun paarden. :j

Eerst namen we een kijkje bij Devonwoods Danish Boy.
Een net goedegekeurde 3-jarige lieve bruine hengst.
Hij stond heerlijk hooi te eten en was ook wel nieuwsgierig wie er naar hem kwam kijken.
Afbeelding

Daarna gingen we naar Eurocenter Eugenic Connor.
Een tienjarige hengst met een geweldig karakter!!
Ontzettend lief en vond alles best.
Afbeelding

Als laatste was Brownroyd Regal Prince aan de beurt.
Een geweldig mooi dier qua bouw en qua karakter net Kim. :D
Afbeelding

Als ik puur op karakter zou kiezen, werd het zeker de tweede. :j
Helaas heeft hij een afhangend kruis, anders had ik niet meer getwijfeld.

De bouw van Regal Prince vond ik het mooiste, alleen is hij qua gedrag weer heel anders.

En de kleine Danish Boy was ook echt leuk.

Moeilijk kiezen!!!

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:02

oh ik vind de eerste echt prachtig!

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:11

Je hoeft toch niet te kiezen tussen deze drie? Als ik het zo hoor zijn ze het alle drie namelijk net niet. Dan helaas pindakaas en op naar de volgende toch?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:13

Fijn dat je een leuke dag hebt gehad! Die foto van Kristel en Danny is leuk! (En Mick staat er natuurlijk ook weer op stiekem :P )

Ik denk dat je vooral nakomelingen moet gaan kijken, wie vererft wat? Zo geeft Prince meer maat door dan hij zelf heeft. Connor geeft zijn hoofd echt heel sprekend door, kruis valt mij bij nakomelingen niet echt op. Dit is bijvoorbeeld een dochter van hem:

Afbeelding

En dit is een zoon van Prince

Afbeelding

Danny heeft nog geen nakomelingen, maar daarintegen heb je wel zijn moeder kunnen bekijken (die dan weer nakomelingen heeft, die het ook goed doen op de shows trouwens).

Waar wil je nog meer gaan kijken?

Kikime
Berichten: 13
Geregistreerd: 06-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:15

Afbeelding
Devonwoods Velvet Victoria, dochter van Connor, halfzus van Danny (zelfde moeder) hier ong. vijf mndn oud.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:17

Ik zou voor de 3e gaan. Machtige knol.

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:24

Hij is mooi maar hij gedraagt zich precies hetzelfde als Kim, zie verbeterpunten. :)