Advies gevraagd, fokken met springmerrie blauw papier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gravity

Advies gevraagd, fokken met springmerrie blauw papier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 00:00

Mijn merrie heeft blauw papier.
Nu weet ik dat als ik een veulen fok met een ggk dekhengst het veulen wel vol papier krijgt.
Wie kan mij wat meer vertellen over de afstamming van mijn merrie?
Is het het waard om een veulen bij haar te fokken of is dat niet verstandig?
Zo ja welke hengst zou een goede keuze zijn?
De merrie is vrij klein dus het zou sowieso een hengst moeten zijn die maat doorgeeft.

Afbeelding

gomir

Re: Advies gevraagd, fokken met springmerrie blauw papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:17

Ik zou de keuze om met de merrie te fokken niet af laten hangen van de kleur van het papier, maar van de merrie. Is de merrie exterieurmatig correct, hoe is de beweging en/of het springen, karakter van de merrie, evt prestaties in de moederlijn etc.

Advies kan ik alleen op basis van een papier niet geven, misschien kun je iets meer over de merrie vertellen en wat foto's plaatsen?

henrie1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:26

over het papier kan ik je vertellen, dat als je een kwpn goedgekeurde hengst gebruikt, het normale gele veulenboek papier bij je veulen krijgt. ik fok zelf met een blauw papier merrie van de hengst bacardi 2 vdl, welke ik ook zelf heb.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:58

Jou paard komt uit marco, marco is een zelfgefokte hengst van 1.62 stokmaat b dress en b springen gelopen. Marco heeft een vb papier bij het kwpn. De moeder pallas athene, heeft niet in de sport gelopen. Ze heeft geen predicatien maar een vb papier. Ze heeft 7 nakomelingen bij het kwpn stamboek.
te noemen;
Dionnes athene, vader Winston register b papier, ze heeft 1 nakomeling van Johnson, genaamd honour.
Honour heeft op de keuring een 2e premie behaald en is in eigendom van A. VELTHUIS, AMSTERDAM. http://alanvelthuis.nl/nl/dionnes-athene

christofs athene, vader winston reg b papier.
Betty's athene, vader unaniem vb papier
Z, vader solitair, vb papier
Wendys athene, vader riverman, vb papier
Wendys athene haar bijrijder zit hier op bokt [FB] KWPN Wendy Athene in haar profiel staan fotos.
Viola's athene, vader marco, reg b, ze heeft 3 nakomelingen:
-Dianes athene vader winston,reg b papier
- Carl's athene vader winston, reg b
- Babels athene vader winston, reg b.http://www.bokt.nl/markt/ad/111179/6-jarige-kwpn-ruin

Jou paard Ulrike, vader Marco, reg b. Heeft 1 nakomeling gehad genaamd Hibou, vader Gido, reg b papier. Gido zijn vader is Gzhat een arabier en de moeder is een kwpn Ufory van Ilmeo.

Ik zou de fokker eens benaderen die heeft veel uit deze stam gefokt...
Laatst bijgewerkt door wilma12 op 24-08-14 17:22, in het totaal 4 keer bewerkt

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:03

Merrie dressuur en wandeling - Tweedehands.nl
http://www.tweedehands.nl › Paardensport › Paarden & Pony's › Recreatiepaard
Ze staat ingeschreven bij het KWPN stamboek. vader is Gido, v.v. Gzhat ox (arabisch) moeder is Ulrike, vm Marco (KWPN) Het is een lief, aanhankelijk en ...

Blijkbaar is dit haar nakomeling bij het kwpn.
Laatst bijgewerkt door wilma12 op 24-08-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:09

Wat wil je er mee?
Zelf houden en dat 100% zeker weten, dan moet je het gewoon doen.

De merrie heeft prima genen dus er is heus kans op een leuk veulen.
Maar voor eventuele verkoop is dit papier niet goed genoeg. Niet eens zozeer om de kleur van het papier, maar om de grote hoeveelheid VB-dieren die erop staan, ook in de moederlijn. Dat maak je met de beste hengst ter wereld nog niet goed.

Is je merrie nou niet helemaal op-en-top geweldig in jouw ogen, dan is het wellicht verstandiger om een veulen naar wens te kopen. Dan ben je aan het einde van de rit goedkoper uit en heb je misschien wel de juiste kleur en de juiste bouw en het juiste geslacht. Ga je het zelf fokken, dan is het altijd maar weer afwachten wat je krijgt. En bedenk daarbij: dat wat er niet zo leuk zou kunnen zijn aan je merrie, dat zal het veulen ook hebben.

Misschien is het handiger om eens met je merrie naar een keuring te gaan vooraf? Dan weet je hoe deskundige juryleden over haar denken. Daar krijg je veel informatie uit waarmee je eventueel kunt nadenken over wel of niet met haar fokken.
Geen idee hoe groot ze is maar bij KWPN wil men graag behoorlijk maat zien. Als het een 1.57 merrietje is, zou ik een ander stamboek overwegen.

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 19:29

Bedankt voor alle reacties,
Ik weet nu dat om een veulen te fokken voor de verkoop mijn merrie niet goed genoeg is.
Voor nu wilde ik ook nog geen veulen fokken, het was een idee voor over een paar jaar als haar opvolger zeg maar. Maar mocht het een hengst worden dan wil ik het veulen niet houden. Daarom heb ik besloten om tegen die tijd gewoon een merrieveulen te kopen.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:30

Oke hoop dat je nog wat aan haar achtergrond info hebt.

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 19:39

Ja zeker, erg leuk om allemaal te weten.
Heb zelf ook wel gezocht maar heb bijna niets gevonden,
bedankt voor het opzoeken!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 01:09

Dees schreef:
Misschien is het handiger om eens met je merrie naar een keuring te gaan vooraf? Dan weet je hoe deskundige juryleden over haar denken. Daar krijg je veel informatie uit waarmee je eventueel kunt nadenken over wel of niet met haar fokken.
Geen idee hoe groot ze is maar bij KWPN wil men graag behoorlijk maat zien. Als het een 1.57 merrietje is, zou ik een ander stamboek overwegen.

Ongeacht de maat kun je bij het KWPN toch niet met een paard dat ingeschreven is in register B naar de keuring?

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:39

Dat klopt volgens mij. Ik heb een reg a paard daar vroegen ze aanvullende eisen voor