Hengstkeuze C-pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Hengstkeuze C-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:03

Als allereerste wil ik zeggen, omdat ik langer op bokt zit dan vandaag:
Deze pony is papierloos/zonder stamboom maar het zou een weloverwogen keuze worden om haar te dekken. Die beslissing moet nog gemaakt worden maar die overweging kan ik zelf wel maken, alleen maar commentaar met "niet dekken" is een beetje nutteloos. Als je het niet kan laten mag het altijd.
Daarnaast zou ik niet alleen maar met haar fokken omdat ze een kleurtje heeft.

In februari heb ik een onbekende kruising aangeschaft als gezelschapspony voor mijn merrie. Deze pony leek eerst niet heel bijzonder maar wel zeer geschikt voor de functie waarvoor ze is aangeschaft. Maar onder de harige, modderige pony kwam wel een hele leuke pony tevoorschijn met machtige bewegingen en een heel leuk exterieur, en ook niet onbelangrijk: Een super karakter.

Blue
*van maart 2012
* nu 1,30m, maar groeit snel
*onbekend papier, Welsh NWR bloed

Ik heb zelf nog niet helemaal besloten welke kant ik op wil met fokken maar bokt heeft altijd wel ideeën. Ik zit zelf niet in de rijpony's maar heb via bokt al begrepen dat er meer markt is voor/vraag is naar C-pony's voor de kindersport. Zelf neigde ik meer naar het fokken met een D-hengst of eventeel zelfs kleine E-maat als Blue daar groot genoeg voor groeit.
Ik heb gekeken naar sportpony's en heb zelf al een paar ideetjes maar anderen weten altijd wel aan te vullen.

Fokken zou voor voorjaar 2015 zijn, veulen in 2016 als ze 4 is.

Blues sterke punten zijn haar benen, bovenlijn, bewegingen en mooie volle manen en staart.
Zwakke punten zijn (jullie mogen aanvullen) een grof hoofd, bijna barokke uitstraling (niet chique) en een onderhals. Ook is ze wel kort in haar rug.

Foto's van Blue:

Afbeelding

Afbeelding

https://lh6.googleusercontent.com/-usp6 ... 8-no/1.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-TGXM ... -no/10.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-f8MY ... -no/23.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-PA9A ... 8_orig.jpg

Hengstenopties die ik zelf al had genoteerd zijn:
-Le Matsjo (nadeel is het fokken van een dubbele verdunning, minder populair)
Fijner hoofdje, mooie hals en langere rug dan Blue
-Good Looking, Duitse pony
Mooie sporthengst, iets minder mooie hals voor zover ik kan zien
-Kalido II van de Klaverborch
-Linksbury Distinction
langer gelijnd, mooie hals
-Leunsveld Winston
(weer kans op dubbele verdunning)

Daarnaast heb ik al overwogen om met een Arabisch Volbloedhengst te dekken omdat dat meer mijn straatje is, of er vraag/markt voor is weet ik niet zeker.

Welsh hengsten zijn ook een optie, vooral als ik wel een C maat zou fokken, opties welkom.

Hengsten van Du Bois heb ik allemaal bekeken, die worden vaak als eerste op bokt genoemd. Ik vind het mooie hengsten maar vaak niet chique genoeg qua wat ik zoek, het zijn wel leuke hengsten. Ik vind eigenlijk alleen Djamai een optie.

Picasso van Knedo is ook mooi maar bont is minder mijn smaak, als hij Blue wel goed aan zou vullen is dat ook een optie.
Knedo Athos is ook prachtig maar dan heb je 100% een dubbele verdunning.

val me alsjeblieft niet aan maar zeg vriendelijk wat je ervan vind ;)
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 04-08-14 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Re: Hengstkeuze C-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:16

Ik zou zeker in overweging nemen dat je met een hengst fokt waarbij het veulen wel een papier krijgt.
Dus voor het NRPS minimaal 12,5% arabisch bloed er in.
Dan zou de hengst dus minimaal 25% moeten hebben.
Dit omdat je niet kan bewijzen dat Blue een percentage arabisch bloed draagt.

Ik geloof dat er bij het welsh ook wel een part-bred afdeling zit.
Maar weet niet hoe dat in zijn werk gaat.

Persoonlijk zou ik voor een D pony willen gaan.
Want E en C is gewoon minder vraag naar.

Wat betreft de dubbele verdunning is het soms juist wel geliefd.
Maar dat is met een enkele verdunning net zo.

Als jij zegt dat je Blue wat kort in de rug vindt zou ik eerder richting een arabier neigen (die zijn vaak wat langer) dan naar een duitse rijpony hengst.
Dit omdat die vaak toch al veel korter zijn.

http://www.nrps.nl/hengsten/d-ponys.pdf

Kijk dan eens naar :
Empire
Fergie
Viva la Bam
Zadar van de Ijsseldijk (heeft te weinig arabisch bloed hoor!!)
Zeppe van de Ijsseldijk

Overigens zou ik King Kadans bloed vermijden gezien de hals vorm.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:19

Bedankt voor de tips :j het was inderdaad mijn doel om proberen bij het NRPS in te schrijven :) Ik ga kijken naar de dingen die je noemt.

Ik heb trouwens de ervaring dat AV ook veel te kampen heeft met korte ruggen.

Ik denk dat een enkele verdunning veel gewenst is, dubbel weet ik niet. Love it or hate it :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:26

Dat is met elke kleur wel zo hoor.
Vos is ook niet door iedereen geliefd.
Dus dat hou je.

Voor fok is een dubbele verdunning best interessant
Omdat er dan altijd een verdunning wordt mee gegeven.
Bij jou merrie hoeft je dus niet echt op de kleur te letten.
Veulen krijgt toch wel een leuk kleurtje.

De oudere arabieren zijn allemaal wat lang en week in de rug.
Misschien is dat inmiddels niet meer hoor.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Denk dat bovenstaande hengst zeker op veel punten kan verbeteren op de merrie

Afbeelding

Afbeelding
Du Bois nakomelingen kunnen zeker wel mooie hoofdjes hebben hoor! ;)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:49

Wij hebben zelf onze C merrie gekruisd met een A/B-pony: Double P's Ballisite.
Ik was helemaal weg van die schimmel. Misschien vind je 'm te klein, maar ons veulen wat eruit kwam is nu een goedbewegende speelse merrie, die het top doet in het aangespannen rijden.
Double P's is echt een prachtige hengst. Stond in Dodenwaard geloof ik.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:50

Ze zijn ook prachtig hoor Marjolein :D Dat is Carino he? Ik vind jouw hengsten zeker ook wel een optie maar ik bespaar mensen de moeite ze te noemen want ik heb ze al op mijn lijstje :) Kom ze graag een keer bekijken.

JoopC ik ga het even bekijken :j
Enige wat ik er niet bij heb gezet is dat schimmel in dit geval mijn laatste keus zou zijn vanwege de verdunning die dan verdwijnt, dus eigenlijk discrimineer ik dan wel op kleur :+ Ben normaal wel dol op schimmels.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:52

set_elkol schreef:
Ze zijn ook prachtig hoor Marjolein :D Dat is Carino he? Ik vind jouw hengsten zeker ook wel een optie maar ik bespaar mensen de moeite ze te noemen want ik heb ze al op mijn lijstje :) Kom ze graag een keer bekijken.

JoopC ik ga het even bekijken :j
Enige wat ik er niet bij heb gezet is dat schimmel in dit geval mijn laatste keus zou zijn vanwege de verdunning die dan verdwijnt, dus eigenlijk discrimineer ik dan wel op kleur :+ Ben normaal wel dol op schimmels.

Oh, pardon! Daar heb ik dan overheen gelezen, excuus!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:53

Nee heb het er niet bijgezet, mijn fout! Het is wel een erg chique hengst inderdaad.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:55

set_elkol schreef:
Nee heb het er niet bijgezet, mijn fout! Het is wel een erg chique hengst inderdaad.

Niet alleen zijn attitude is mooi, maar zijn karakter is geweldig. Totaal geen bazig gedrag en ontzettend bescheiden, (als dat een paardenterm kan zijn) maar heeft prachtige veulens!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:07

Ik ben zelf altijd erg onder de indruk van de FS pony's. Dit zijn deutsche Reitpony's. Ze staan bij Ferienhof Stücker in Weeze in Duitsland, dit ligt net over de grens bij Gennep. Vooral FS Mr. Right zal denk ik goed passen bij jouw merrie. De nakomelingen van deze hengsten zijn erg populair hier in Duitsland en doen het zeer goed in de sport.

Hierbij de link van hun pony hengsten: http://www.ferienhof-stuecker.de/index.php?menu=pony

Ik zou ook eerder gaan voor een D-pony. Daar heb je meer aan dan aan een C-pony.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:35

Djamaï, super hengst. Mijn twee beste nakomelingen zijn van hem. Bewegen mooi van achter uit, goede bovenlijn, massa en mooi koppie. Van karakter zijn ze erg op de baas gericht (alsof het een hond is hihi) en werkwillig.
De jongste, uit merrie met matig papier:
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... jpg4-1.jpg
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... jpg1-1.jpg

De andere als jaarling, tweede van Nederland. Uit moeder met niet zo een mooi hoofd:
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... gejpg2.jpg
Moeder:
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... oto-20.jpg

En als twee jarige op film en foto
http://vid770.photobucket.com/albums/xx ... 13_003.mp4

http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... gejpg2.jpg

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 11:17

Bedankt voor de tips!

Benita fijn bedankt, vooral dingen in het buitenland vind ik moeilijk te vinden, knappe hengsten!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:03

Ik heb weinig verstand van verbeteren zo van foto's; ik denk dat je bij het kiezen van een hengst ook zeker op je gevoel moet afgaan. Karakter vind ik erg belangrijk.
Zelfde geldt trouwens voor de merrie.
Good looking vind ik ook een erg mooie hengst, maar volgens mij dekt die alleen merries met papieren.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:14

Set mijn hengsten keuze heb je al via PB gehad (zelfde smaak als jouw) haha!
Maar ik ga dit topic zeker volgen :j Misschien kom ik nog opties voor Khaleesi tegen voor volgend jaar :D

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:15

Voor je hengstenkeuze bij deze merrie zij een paar dingen van belang.
Waar wil je het veulen registreren?
Gezien de afstamming onbekend is lijkt mij het NRPS de slimste keuze.
Houdt het bloedpercentage en fokbeleid in de gaten

Wat zijn je toekomstplannen met het veulen?
Als je naar de keuring wilt oid, zou ik fokken met een hengst waarvan de veulens ook in het plaatje passen wat het NRPS graag wilt zien. Ga dus eens de uitslagen langs van de keuringen, of ga eens kijken op een keuring.
Bekijk hengsten die uit moeders komen die keur en/of preferent zijn.

Wil je fokken voor de sport? Ga dan na bij welke hengsten er sport verankerd zit in de bloedlijnen. Hebben de hengsten en hun moeders (moederlijn vd hengst is eigenlijk nog belangrijker dan de hengst zelf) van de hengsten bijv. Het prestatie sport of prestatie fok predikaat.

En het klinkt heel cru, maar Arabieren of pony's met volbloed eigenschappen zijn tegenwoordig in de sport of keuringen niet meer gewenst.

Wil je een veulen fokken puur voor de verkoop? Neem dan een hengst waarvan de veulens zeer gevraagd/geliefd zijn. Meestal zijn dit bewezen hengsten

Hengsten uitzoeken op basis van het hoofdje is niet slim. Een hoofdje is namelijk een van de minst belangrijke dingen aan een paard.
Ten eerste zie je het niet als je er op rijd en tegenwoordig heb je hoofdstellen met bling en lak waardoor je met een goed uitgekozen hoofdstel een hoofd kan verfraaien.
Veel belangrijker is wat er in het hoofd zit. Is hij nuchter, werkwillig, stabiel, mensgericht, leergierig.
En nogmaals... Met een hengst uit een bewezen sport/fok moederlijn kan je bijna nooit een foute keuze maken. Kijk dus naar predikaten en sportprestaties

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:25

En de eigenschappen in bouw en beweging van merrie en hengst, wat goed, wat matig en wat wil je beter. Hoe vererft dier die eigenschappen door.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:40

Registreren bij NRPS heeft de voorkeur ja

Ik zou fokken voor de verkoop, als ik ga fokken. Ik zoek ook hengsten niet uit op het hoofd maar het is een van de punten waar ik op let, omdat Blue echt een groot en grof hoofd heeft. Ik heb toch veel meer punten genoemd?

marionblo ook bedankt.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:53

Weet niet of je deze al eens in overweging hebt genomen, maar als je een fraaie langgelijnde hengst met mooie hals, zonder verdunning en met super gangenwerk, zou ik toch eens kijken naar Orchard Red Prince. Is wat groter in de D-maat, enige "nadeel" is dat hij Welsh NWR is en dat je graag bij het NRPS zou willen. En tja het hoofd, ik heb ze wel eens chiquer gezien, maar deze hengst heeft niet een opvallend grof hoofd eerlijk gezegd..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 10:06

Dat is een hele mooie hengst inderdaad, goede optie :j bestaat er niet zoiets als een partbred-Welsh stamboek? Zoiets dacht ik eens gelezen te hebben.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:47

set_elkol schreef:
bestaat er niet zoiets als een partbred-Welsh stamboek? Zoiets dacht ik eens gelezen te hebben.

Dat bestaat! En je hebt ook bij het NRPS register A... Maar volgens mij moet je merrie dan wel in het stamboek opgenomen zijn.

Persoonlijk zou ik bij deze merrie gaan voor een vrij chique hengst. Maar goed ik heb een groot NRPS hart :o :+ En hun willen toch graag wat bloeduitstraling zien...

hooffie schreef:
Met een hengst uit een bewezen sport/fok moederlijn kan je bijna nooit een foute keuze maken. Kijk dus naar predikaten en sportprestaties

Als fokken zo simpel was dan was iedereen een topfokker :7
Natuurlijk zijn predikaten en sportprestaties belangrijk. Maar er zijn binnen het nrps ook diverse hengsten met minder sport of predikaten in de moederlijn en die toch hele mooie en goede dieren geven!
Alles draait om het maken van de juiste combinatie...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 15:52

Ik wil ook graag iets chiquer proberen te fokken :j en ben het met je eens dat je ook de fout in kan gaan met de bewezen/dan wel populaire hengsten.

A register gaat niet werken met deze merrie bij NRPS. Mijn andere merrie volbloed AV kan elk moment bevallen van een Rocky Mountain Horse hengst, maar volgens mij moet dat veulen ook in B register omdat RMH nog geen Europees stamboek is? Weet ik niet zeker.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:59

Register A bij het NRPS is voor veulens van hengsten die goedgekeurd dan wel erkend zijn bij een ander europees erkend stamboek dan het NRPS.
Wel moet het veulen dan aan de bloedvoering voldoen.
Dus als de hengst 25% arabisch bloed voert kan dat wel.

Wat betreft je AV merrie zou je even kunnen informeren bij het NRPS of dit een stamboek is waar het voor geldt.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 16:04

Heb lang geleden al gemaild toen ze net gedekt was, veulen van Set zou A register worden als RMH erkend was in Europa, B indien niet. Ze wilde de naam van de hengst, zou het uitzoeken en terugmailen, nooit gebeurd :P Maar als ik het veulen ga inschrijven hoor ik vanzelf wel of het A of B geworden is.

Voor Blue ben ik wel gecharmeerd van Leunsveld Winston maar dat is een Welsh NWR.

Daarnaast Le Matsjo, die heeft net genoeg Arabisch Bloed.

(ja het is toeval dat dit beide palomino's zijn)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:57

set_elkol schreef:
Voor Blue ben ik wel gecharmeerd van Leunsveld Winston maar dat is een Welsh NWR

Mits hij voldoende bloed voert zou dat register A kunnen worden... Bij het nrps kunnen ze overigens ook precies het bloedpercentage uitrekenen :j

En met register A zou je ook naar de keuring kunnen mits je dat leuk lijkt.