Hengst voor Democraat x Belmondo x Doruto merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bettine

Hengst voor Democraat x Belmondo x Doruto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 17:18

Heb altijd graag een veulentje uit mijn merrie willen hebben, maar door wat omstandigheden lijkt NU de beste tijd om dat te doen.

Maar... waarmee? We hebben wel eens hobbymatig een veulentje gefokt, maar zijn zeker geen die-hard fokkers.
Veulen zou voor eigen gebruik zijn, wil een toekomstig dressuurpaard fokken, als opvolger voor deze merrie.

Merrie is een Democraat x Belmondo x Doruto.
Zie: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1524081
Z2 dressuur (dus Sport).

Merrie kan fijn bewegen, heeft 3 correcte gangen en kan makkelijk sluiten/gewicht opnemen van achter.
Ze heeft een heel fijn en goudeerlijk karakter, maar wel snel neurotisch en paniekerig (kan ook komen door wat trauma's bij de vorige eigenaar, dat vind ik lastig te beoordelen). Maar absoluut geen gekkigheid en altijd een harde werker. Heeft veel 'go'.
Verder vind ik dat ze wel een mooi chique type heeft, fijn beenwerk en aansprekend hoofd.

Verbeterpunten:
Stand voorbenen is wat toontredend.
Zou meer bergop gebouwd mogen zijn/meer front mogen hebben.

Merrie is tegen de 1.70, en wil qua maat zeker niet inboeten.
Daarnaast zou het een leuke bijkomstigheid zijn om vrij te blijven van Flemming/Ferro/Jazz/Grib bloed (wat merrie ook is), maar dat is zeker geen vereiste :)
Graag ook geen torenhoge dekgelden.

Afbeelding

Afbeelding

http://i18.photobucket.com/albums/b136/ ... 9982ec.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b136/ ... oto_21.jpg

Zal kijken of ik morgen een standfoto kan maken :)
Brand maar los!

Anoniem

Re: Hengst voor Democraat x Belmondo x Doruto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:22

Leuke merrie!
Vrij van bovengenoemde hengsten, niet te hoog in het dekgeld, maat: Spielberg van Team Nijhof

Als je het sportpredikaat toch aanvraagt... Volgens mij als je haar op een thuiskeuring of stamboekkeuring voorstelt en ze haalt 70 pnt of meer voor exterieur is ze meteen ster bij Z2 dressuur

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 18:31

Ze is enkele jaren terug met vorige eigenaar naar stb. keuring geweest, maar ext. bleef toen hangen op 60.
Nou weet ik wel hoe ze er toen bij stond, vreselijk beroerd: alle bespiering de verkeerde kant op, heel slecht op de voeten etc. etc...
Maar of ze dat ooit op gaan trekken naar 70? Ze is zeker wel onherkenbaar veranderd, maar die 60 blijft wel in het register opduiken...
Had zo gedacht als onze 5jr Oscar volgend jaar (hopelijk) Z2 loopt om ze dan samen te laten bekijken tijdens een thuiskeuring.

Wbt. Spielberg, ik heb echt een gruwelijke hekel aan Sandro Hit-bloed :o Y;(

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 18:40

Overigens heb ik het liefst gewoon een fijn, goed veulen! Dat gaat uiteraard boven het vrij zijn van de genoemde hengsten! :)
Zou alleen wel een leuke bijkomstigheid zijn.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:15

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:22

Lord Leatherdale?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:20

Feel good heb ik even opgezocht, maar vind het op de foto wel een beetje een lompe koe (om het ook maar even lomp te zeggen :o )...
Daarnaast heeft 'ie best een lang achterbeen, misschien niet zo verstandig met een merrie die al haast wat overbouwd is.

LL was ook al wel in me opgekomen. Kan niet zo goed bedenken waarom ik het niet zou kunnen doen, maar op 1 of andere manier kan de hengst mij niet zo bekoren.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:04

Romanov.
Topkarakters en veel front.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:09

Ik heb vorig jaar een heel mooi veulen van Westenwind uit een Democraat merrie gezien. Goed gebouwd en goed bewegen!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:18

En de jonge hengst Ferguson? Dan blijf je vrij van F/F/G/J en qua nuchterheid kan hij in mijn ogen echt wat toevoegen.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 23:28

Anoeska27 schreef:
En de jonge hengst Ferguson? Dan blijf je vrij van F/F/G/J en qua nuchterheid kan hij in mijn ogen echt wat toevoegen.

Aansprekend bloed, maar qua bergopwaartse bouw/front zie ik het bij deze hengst nog niet helemaal.

Romanov valt bij mij af ivm. zijn achterbeengebruik en (het gebrek aan) vlugheid.
Merrie beweegt natuurlijk goed en heeft een sterk achterbeen, maar ben een beetje bang dat Romanov daar afbreuk aan gaat doen, dat is niet de bedoeling.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 23:29

Nogmaals; vrij van F/F/G/J zou leuk zijn, maar alleen wanneer die hengst ook echt iets kan toevoegen.
Wanneer ik met een hengst die daar niet vrij van is veel meer kan toevoegen op de merrie heb ik liever een goed veulen dan eentje vrij van F/F/G/J ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:41

Je bent vrij kritisch, op zich prima, maar misschien is het handig als je meldt wat voor hengsten je wel aanspreken (en de perfecte hengst bestaat niet, je zal altijd ergens op toe moeten geven)

Etoile voldoet ook aan je eisen

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:45

Niet vrij, maar wel front en instelling en een jong (dus niet al te dure hengst) is Ferdeaux. De eerste nakomelingen zijn al geboren en zien er aansprekend uit.

Verder kom ik met jouw wensenlijstje steeds uit op nakomelingen van Vivaldi, maar dat lijkt me gezien de beenstand niet heel verstandig. Ik denk nog even verder.

Wil je echt dit jaar nog dekken? Je zit al vrij laat in het seizoen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:57

Ik heb niet echt verstand van het fokken dus zal wel niet veel nuttigs te zeggen hebben :p (vind het wel reuze intressant dat terzijde)
Misschien zou je duits bloed toe kunnen voegen aan je merrie? er zijn naar mijn weten meerdere Duitse hengsten goedgekeurd bij het KWPN. Dan heb je toch wat keuze en ben je al een heel eind vrij van
F/F/G/J

*kruipt weer stilletjes weg*

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:03

je zou ook op de site van de pretendenthoeve kunnen kijken.

daar zit ook weinig tot geen F/F/J/G bloed.

je stuurde in een pb al dat je Ziësto aansprekend vindt, wat denk je van zijn zoon:

Gotcha-Utopia

Ziësto x uphill

http://www.pretendenthoeve.com/pag_ned/ ... topia.html

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 00:08

Ik kom zelf ook steeds meer op Vivaldi nakomelingen uit.

Ferdinand, Expression, Desperado, Dream Boy.... Zijn er al best wat inmiddels. Allemaal aansprekend.

Wat me verder nog aanspreekt:
Dan ook nog als ik verder kijk Ziësto, maar die is volgens mij niet meer beschikbaar.
En ben wel weg van de Duitse D-lijn.
En tja... Er is zoveel!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:20

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:08

Over het laat dekken; ja dat is een bewust keuze :)

s0173957 Ik zou ook niet met Vivaldi zelf gaan dekken hoor!

Van beide zou ik evt. wel een zoon willen overwegen.
Van Romanov kreeg ik gister Skovens Rafael door iemand getipt, die spreekt me in het lopen vele malen meer aan dan zijn vader.
Zelfde geldt voor veel Vivaldi-nakomelingen.

Don Noblesse is inderdaad ook zeer aansprekend, wel voornlk. in draf.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:14

Wat een mooie Democraat merrie.
Je kunt je nog aanmelden in het Democraten topic en wie weet zijn daar ook nog ideeën over een passende hengst ..

littleroosie @ [HK] Nakomelingen Democraat

Wij hebben zelf een Democraat ruin met Democraat x Gelders met rijpaard bloed (Eusebio X (Irak x Ulex) en een Parcival x (Democraat x gelders) ruin, dus een Democraat kleinzoon via moederskant. Zijn mooie stoere paarden geworden.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:00

Als je de Duitse D-lijn interessant vindt, zou ik ook eens kijken naar Dujardin: https://www.youtube.com/watch?v=evmUr-_1q8Y

Goed achterbeen, in alle gangen. Is ongeveer wel dezelfde maat. Hengst heeft wel een beetje dezelfde bouw als je merrie, zou wat meer bergop mogen.

Mocht front en bergopwaarts voor jou wel een prioriteit zijn, zou je ook Download kunnen overwegen: http://gestuet-tannenhof.com/de/hengste ... nload.html

Vader is Desperados, je blijft wel vrij van FFJG bloed. Deze is meer bergopwaarts gebouwd en heeft meer front, heeft ook een goed achterbeen, maar zou een sterkere galop mogen hebben. Mocht jouw merrie een sterke galop hebben, zou je deze ook nog kunnen bekijken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:14

Skovens Rafael is idd een héél goed paard.
Alleen zonde dat je er niks van hoort qua resultaten in zowel sport als fokkerij, dekt vnl in Scandinavië.
Maar zéker het overwegen waard!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 18:39

Afbeelding

DoDoD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:12

De recent goedgekeurde Glamourdale is ook een aansprekend paard met een fijn model. Ik denk dat hij ook lengte en wat extra maat mee zou kunnen geven.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:58

Knappe merrie. Wel wat aandachtspuntjes nog qua bouw. Een toch wel redelijke weke en gezonken rug gedeelte. Ook die mag wat meer van lengte zijn. Het voorbeen is wat onderstandig, neigt naar ietjes kort. De schouder zou wat meer lengte mogen hebben, idem voor de hals. Ze zou nog wat meer naar het rechthoeksmodel mogen gaan. Ik vind haar wel mooi in verhouding!

Voor dit moment denk ik nog even niks. Duitse lijnen ben ik niet mee bekend. Ik ga er morgen mee verder, als ik tijd heb :D