Exterieur beoordeling + hengstkeuze Sandreo x Nocturn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Exterieur beoordeling + hengstkeuze Sandreo x Nocturn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 12:15

Hallo Bokkers,

Ik zou het fijn vinden als jullie eens exterieur matig naar mijn merrie kijken (De ongelijke voorvoeten hoeft niet vermeld te worden dit is bekend ;) ).
Ze is ooit beoordeelt op school (MBO paardenhouderij)
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=YKUBYICZ

Ik wil misschien haar volgend jaar laten dekken. Dit veulentje dient dan als opvolger van haar (eigen gebruik).

Haar volledige afstamming: Sandreo x Nocturn x Pion x Maykel

Afbeelding

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/226659

Wat ik sterke punten vind van haar is:
- Uitstraling
- Goed karakter
- Ruime stap
- Fijne galop

Aandacht punten:
- Haar ongelijke voorvoeten
- Draf
- Rug ( ik vind persoonlijk dat, dat mooier mag)

Wat vinden jullie exterieur matig van deze merrie?
Welke hengst zouden jullie adviseren?
Of zouden jullie helemaal niet gaan fokken met deze merrie?

Ik zou het fijn vinden dat er opbouwende kritiek word gegeven.

Anoniem

Re: Exterieur beoordeling + hengstkeuze Sandreo x Nocturn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:46

Opbouwende kritiek, tja, ik zou er niet mee fokken
Niet vanwege de ongelijke voeten en ze compenseert ook niet op andere vlakken zoals afstamming, exterieur of sportprestaties.
Als je er een leuk paard aanhebt is dat prima en kan je dus beter tzt op zoek gaan naar weer een leuk paard of een correct veulen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:21

Ik had ook een merrie met ongelijke voeten en die kreeg een veulen met ongelijke voeten.
Blijkt ook dat het enorm erfelijk is.

Hoe fijn je je merrie ook vind,...ik zou het niet doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:33

Ik weet niet wie die merrie beoordeeld heeft maar voor zover ik het formulier kan ontcijferen klopt er weinig van.

De vraag is waarom ze ongelijke voeten heeft. Hoeft niet aangeboren te zijn maar kan een voorkeurshouding met grazen zijn geweest. Mijn oude merrie mét bokvoet heeft nu haar 4e veulen op rij met prima voeten. Als ze met ongelijke voeten geboren is dan zou ik niet fokken, anders maakt het echt niet uit. Ik zou Ferdaux doen.

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 10:27

janderegelaa schreef:
Ik weet niet wie die merrie beoordeeld heeft maar voor zover ik het formulier kan ontcijferen klopt er weinig van.

De vraag is waarom ze ongelijke voeten heeft. Hoeft niet aangeboren te zijn maar kan een voorkeurshouding met grazen zijn geweest. Mijn oude merrie mét bokvoet heeft nu haar 4e veulen op rij met prima voeten. Als ze met ongelijke voeten geboren is dan zou ik niet fokken, anders maakt het echt niet uit. Ik zou Ferdaux doen.

Bedankt voor uw reactie.

Het is op school gebeurd, door studenten en onder begeleiding van docent.

Kunt u mij meer vertellen over het exterieur? Waar ik eventueel op zou moeten letten bij een eventuele hengst keuze.

De ongelijke voeten is niet aangeboren, dit is haar voorkeurshouding.

Ik heb Ferdaux onder andere ook in mijn hoofd :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:36

Heb jij deze merrie dan zelf gefokt dat je weet of ze het als veulen al had?

Voorkeurshouding kan ook erfelijk zijn. Mijn Montecristo uit mijn merrie met bokvoet is ook niet met bokvoet geboren. Hij heeft ondanks zeer intensieve begeleiding van een hoefsmid toch een bokvoet ontwikkeld.

Vaak(nee niet altijd) ligt er aan zo'n voorkeurshouding toch iets ten grondslag. Het kunnen problemen in het hoefkatrolgebied zijn maar ook een korte hals bij lange benen.

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 10:45

Ik heb deze merrie niet zelf gefokt maar gekocht als veulen/jaarling met gelijke voeten...

Alle paarden uit die moeder van mijn merrie zijn hard en gezond op de benen zonder ongelijke voeten.

Ik oriënteer mij eerst goed voordat ik een beslissing maak.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:33

Maayke schreef:
janderegelaa schreef:

Bedankt voor uw reactie.

Het is op school gebeurd, door studenten en onder begeleiding van docent.

Kunt u mij meer vertellen over het exterieur? Waar ik eventueel op zou moeten letten bij een eventuele hengst keuze.

De ongelijke voeten is niet aangeboren, dit is haar voorkeurshouding.

Ik heb Ferdaux onder andere ook in mijn hoofd :)

Er is eigenlijk niet zo heel veel mis met het exterieur. Ik zou wel op een lang(er) voorbeen letten. Met Sandreo moet je altijd zorgen voor een sterk achterbeen en een goed middenstuk van de rug. Vandaar Ferdeaux. Overigens wil ik wel vermelden dat dit niet de eerste Sandreo is die ik met ongelijke voeten zie ivm een voorkeurshouding.