2 springhengsten gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CAS_3

2 springhengsten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 21:12

Hallo bokkers!

Ik ben op zoek naar 2 springhensten voor mijn merries. Eentje voor mijn 11jarige merrie en eentje voor haar 6jarige dochter. De veulens worden normaal geboren via embryotransplantatie. Deze beslissing hebben we genomen omdat er momenteel veel vraag is naar mijn 6jarige merrie...

Casa Z
Caridor Z x Good Luck x Raimondo http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/502512
Loopt momenteel 130, we zijn enkele keren 140 gestart. Echter ben ik hier zelf niet aan toe als ruiter. Ik weet zeker dat ze onder een andere ruiter 140 op haar sokken loopt en volgens mij ligt 150 zelfs in haar mogelijkheden. Ook mijn lesgever denkt hier zo over.

Haar grote pluspunt is haar vermogen. Als ik groot of kort kom, ze springt er altijd makkelijk over. Ook haar gangwerk & galop vind ik goed. Ze is 167 dus qua maat vind ik dit ook ideaal.

Een verbeterpunt is de rijdbaarheid. Ze is niet altijd van de gemakkelijkste en heeft wel wat karakter. Als ik naar haar fokproducten kijk, wil ik ook geen kleine hengst. Zowel haar dochter als zoon, zijn kleiner als zijzelf. De hengst moet ook over voldoende lengte beschikken.

Volgens mijn lesgever moet ik enkel op zoek gaan naar een hengst die makkelijk te rijden is en beschikt ze verder over veel kwaliteiten. Zelf vind ik een goede & gemakkelijke galop ook belangrijk. (Drang naar voren)
Afbeelding
Meerdere foto's + standfoto :http://www.mijnalbum.nl/Album=ZYHBPFHB
Enkele Filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=Jk4MfjNtD6A
https://www.youtube.com/watch?v=sVujdJsFnOs
https://www.youtube.com/watch?v=nqRnCFwkWiM

Icasa
v Echo vh neerenbosch (Chin Chin x Kashmir vh schuttershof x heartbreaker)
Dochter van Casa en momenteel 6j. Ze heeft als 5j al een veulen gegeven van Elvis ter putte (Diamant x Darco). Icasa is veel makkelijker te rijden als haar moeder, enkel zou ze wat meer bloed mogen hebben. Dit kan wel van vaderskant komen (Echo). Ik ken de hengst nl. van heel dichtbij en hij geeft ze allemaal wel iets lauwer. Verder heeft Icasa wel een topinstelling. Ze zal alle moeite van de wereld doen om van het hout te blijven. Momenteel is ze 166. Ze had misschien wel iets hoogbeniger mogen zijn.

Afbeelding
Meerdere foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=MDJNRKZN
Enkele filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=4C7_VLZm1OM
http://www.youtube.com/watch?v=EcAsTph41SI

Hieronder veulen, nu jaarling.
Afbeelding
Als veulen: http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumedit&key=AM8CA3BD

Het 2e veulen van Casa (Cardento) is momenteel 4j. Het is een laatbloeier en momenteel nog heel jeugdig. Hij lijkt meer karakter te hebben dan Icasa. Momenteel is hij 164 maar hij lijkt mij nog wel wat te groeien. Ook hij had iets langer & hoogbeniger mogen zijn.
Afbeelding
Exterieurfoto: http://www.mijnalbum.nl/Album=MDJNRKZN

Vrijspringen als 2jarige:
https://www.youtube.com/watch?v=48ZDmzHVZT0

Onder het zadel:
https://www.youtube.com/watch?v=jIfEEg4dL3A

Graag hoor ik jullie mening. Hoe meer meningen & tips ik hoor, hoe beter ik kan kiezen. Ik sta ook open voor commentaren en verbeterpunten die jullie zien bij mijn merries...

Bedankt!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:58

Heb filmpjes gezien. Casa springt met weinig ruggebruik. Eerder stijf maar vermogen zat. Ik zou bij haar een hengst kiezen dat flexibel en meer techniek op sprong. Bv emerald van ruytershof als je niet bang bent voor extra bloed.

hoe is het veulen van icasa?

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 06:59

Dakario schreef:
Heb filmpjes gezien. Casa springt met weinig ruggebruik. Eerder stijf maar vermogen zat. Ik zou bij haar een hengst kiezen dat flexibel en meer techniek op sprong. Bv emerald van ruytershof als je niet bang bent voor extra bloed.

hoe is het veulen van icasa?

Wat ruggebruik betreft heb je volledig gelijk. Ik was het er nog vergeten bij te zetten als aandachtspunt. Bij haar zoon en dochter is dit wel beter. Echter denk ik dat Emerald een merrie met meer lengte nodig heeft dan de onze. Ik schrik om een kort propje te krijgen...

Het veulen van Icasa hebben we nog niet echt in vrijheid laten springen. Een tijdje terug stond hij in de piste en toen liep hij heel de tijd langs de buitenkant. Toen heb ik een balkje gelegd en daar sprong hij heel hard over maar dit lijkt mij niet zo'n goede referentie. Het zag er wel héél goed uit dus hopelijk is het wel een beeld van hoe hij wordt :D

tanjaatjuhh

Re: 2 springhengsten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:21

Eldorado van de zeshoek geeft goed te rijden paarden. Past qua maat goed. Weet alleen niet of hij ook genoeg souplesse heeft.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:29

Als uw merrie (Casa) genoeg bloed heeft zou Arezzo wel kunnen passen. Voor maat twijfel ik nog maar heeft wel goede springtechniek die uw merrie nodig heeft. Zijn nakomelingen lijken allemaal over goede techniek te passen. Je zit dan bijna in dezelfde lijn als Icasa waarvan grootvader ook Chin chin is.
http://www.vdlstud.com/paard/3/1/109/sp ... zo-vdl.htm

Voor Icasa zou ik dan bloederige hengst eropzetten die techniek ook verbeterd. Etoulon is een goede optie. Bloederig met goede techniek. Anders zijn vader Toulon?

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:33

Dakario schreef:
Als uw merrie (Casa) genoeg bloed heeft zou Arezzo wel kunnen passen. Voor maat twijfel ik nog maar heeft wel goede springtechniek die uw merrie nodig heeft. Zijn nakomelingen lijken allemaal over goede techniek te passen. Je zit dan bijna in dezelfde lijn als Icasa waarvan grootvader ook Chin chin is.

Voor Icasa zou ik dan bloederige hengst eropzetten die techniek ook verbeterd. Etoulon is een goede optie. Bloederig met goede techniek. Anders zijn vader Toulon?

Arezzo Vdl vind ik een top hengst maar ik vrees dat mijn merrie er niet voldoende bloud voor heeft.

Icasa vind ik qua techniek wel goed. Ze springt veel mooier dan haar moeder. Ga ik met Toulon niet terug moeilijker fokken?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:34

Harley VDL voor Casa?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:36

CAS_3 schreef:
Dakario schreef:

Arezzo Vdl vind ik een top hengst maar ik vrees dat mijn merrie er niet voldoende bloud voor heeft.

Icasa vind ik qua techniek wel goed. Ze springt veel mooier dan haar moeder. Ga ik met Toulon niet terug moeilijker fokken?

Zolang merrie geen lastig karakter heeft zou de nakomeling gemakkelijk bewerkbaar zijn. Speciaal aan Toulon is dat indien ze onder zadel komen dan het pas echt brave goed springende paarden zijn. Meesten die ik gezien heb hebben allemaal goede techniek en zat vermogen alleen met de maat moet je oppassen. Fokt de merrie zeker verkleinend dan zou ik Toulon niet pakken.

Ander optie Thunder van de zuuthoeve. Maar ik weet niet of er nog sperma van beschikbaar is. Geeft beter exterieur en vermogen blijft hetzelfde of beter. Techniek verbeteraar in lichte zin. Merrie mag geen weke rug hebben. Wel vergrotende hengst.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:36

Dakario schreef:
Zolang merrie geen lastig karakter heeft zou de nakomeling gemakkelijk bewerkbaar zijn. Speciaal aan Toulon is dat indien ze onder zadel komen dan het pas echt brave goed springende paarden zijn. Meesten die ik gezien heb hebben allemaal goede techniek en zat vermogen alleen met de maat moet je oppassen. Fokt de merrie zeker verkleinend dan zou ik Toulon niet pakken.

Ander optie Thunder van de zuuthoeve. Maar ik weet niet of er nog sperma van beschikbaar is. Geeft beter exterieur en vermogen blijft hetzelfde of beter. Techniek verbeteraar in lichte zin. Merrie mag geen weke rug hebben. Wel vergrotende hengst.

De jonge Toulons vallen imo niet echt onder de noemer braaf of gemakkelijk..

Als je bloed wil toevoegen zou ik ook niet voor Thunder kiezen, blijft wel Argentinus..

Wat dacht je van Lordanos op de oudste merrie?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:49

Dakario schreef:

Weet niet waar je dat van T*hunder gehoord hebt, maar mijn merrie gaat vanavond naar zijn thuisbasis om van hem geïnsemineerd te worden. Heb net met de eigenaresse gebeld en die heeft niets gezegd dat hij niet beschikbaar is of met DV ipv vers.

LoontjeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:38

Casa :

Niet te koude hengsten en niet te kleine hengsten. Met goede techniek en fijne galop. Die ook mogelijkheid bieden om paarden voor hoger niveau te leveren.

Indoctro
Etoulon VDL
Warrant
Canturano
Zapetero VDL (mits overweg kunnen met Chin-Chin mondje)
Colman (wel Duits)

Icasa :

Is lastig om een hengst te vinden met voldoende bloed en maat.
Ik blijf in de richting van Indoctro.
Ook zijn er enkele jonge hengsten met meer bloed zoals Famous (vader is volbloed). Doet het best goed en voldoet aan je wensen.
Ook Carambole kan een optie zijn, mist misschien iets maat.

Ik denk er nog even over na.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:46

Ik denk toch eerder aan Duits bloed naar aanleiding van jouw omschrijving, bijv Cornet Obolensky. Inmiddels wel zeer bewezen. Bewerkbaarheid zou je zeggen dat met Clinton erachter een punt zou moeten zijn, echter lopen er zoveel op het hoogte niveau van Cornet inmiddels, dat ik denk dat dat alles mee valt. Zelf ben ik erg fan van Cornado NRW. (zoon van Cornet)
Ik zou met zulke merries voor bewezen bloed gaan. Van jonge hengsten is het maar de vraag.
Warrant gaat voorbeen zeker niet verbeteren, Indoctro ben ik niet altijd even weg van de rug belijning, maar dat is mijn persoonlijke mening gebaseerd op nakomelingen die ik er van gezien heb.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:34

Sky_As: Cornet is wel afhankelijk van de moeder en het bloed erachter.. Ik zou in combinatie met een moeilijkere merrie er niet zomaar van durven uitgaan dat hij ze gemakkelijk geeft.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:26

Wat denk je van up to date? Geeft ze bloederig. Ken er niet echt kleintjes van. Hebben een goede techniek en zijn absoluut niet lauw. Is wel een schimmel en de nakomelingen doen het goed in de sport en op keuringen.

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:37

Sky_As schreef:
Ik denk toch eerder aan Duits bloed naar aanleiding van jouw omschrijving, bijv Cornet Obolensky. Inmiddels wel zeer bewezen. Bewerkbaarheid zou je zeggen dat met Clinton erachter een punt zou moeten zijn, echter lopen er zoveel op het hoogte niveau van Cornet inmiddels, dat ik denk dat dat alles mee valt. Zelf ben ik erg fan van Cornado NRW. (zoon van Cornet)
Ik zou met zulke merries voor bewezen bloed gaan. Van jonge hengsten is het maar de vraag.
Warrant gaat voorbeen zeker niet verbeteren, Indoctro ben ik niet altijd even weg van de rug belijning, maar dat is mijn persoonlijke mening gebaseerd op nakomelingen die ik er van gezien heb.

Cornet zelf is me ook al 2x aangeraden door mensen die mijn merrie goed kennen. Echter vind ik hem wel wat prijzig. Een zoon zou een optie kunnen zijn... Ik heb ze al opgezocht maar bekijk ze nog verder.

Citaat:
Icasa :

Is lastig om een hengst te vinden met voldoende bloed en maat.
Ik blijf in de richting van Indoctro.
Ook zijn er enkele jonge hengsten met meer bloed zoals Famous (vader is volbloed). Doet het best goed en voldoet aan je wensen.
Ook Carambole kan een optie zijn, mist misschien iets maat.

Ik denk er nog even over na.

Veel maat moet ook niet maar ik wil vooral geen hengst die verkleinend fokt. Carambole spreekt me ook wel aan :)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:38

Voor de echo merrie zou je ook eens naar Balou du rouet kunnen kijken, die geeft bloed en super springmanieren, blijken er meer en meer naar de top van door te breken.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:08

Al gekozen Ts? Ik denk inderdaad dat Balou du Rouet een geschikte hengst is voor uw jonge merrie (Icasa) omwille van bloed toevoeging en springmanier. Voor de oudere merrie zou ik dan kijken voor Arezzo.

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 19:14

Nee nog lang niet gekozen :)

Wat denken jullie van quasimodo voor de jongste?

Balou stond ook al op mijn lijstje...

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:22

Ik heb ook een Caridor Z merrie nu sinds 2,5 maand. Mijne heeft ook zo'n lastig karakter en enorm veel pit in haar. Van het uur rijden ben ik eerst een half uur aan het vechten aangezien ze vaak echt blijft doordrammen. Nadat ik dat eruit gereden heb is ze super fijn, maar ze is en blijft een gevoelige merrie. Mijn been aanleggen reageert ze érg fel op. Moederskant is van Quinar Z (Quidam de revel). Maar denk dat het pittigheid meer van de vaderskant komt. :P

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:28

Ik ben er trouwens bijna uit voor mijn hengstenkeuze. Hieronder mijn lijstje in volgorde van voorkeur. :)
-Marius claudius: Deze vind ik mooi passen qua geheel (goed gebouwd, makkelijke galop en lijkt makkelijk te sturen) Een nadeel voor mezelf is dat ik er nog niet zoveel nakomelingen van heb gezien.
-I'm special de muze: lijkt mij souplesse en voldoende bloed te hebben ook de galop vind ik fijn. Enige minpunt is dat hij zelf ook redelijk compact is maar dit zou hij niet echt door fokken.
-Arrezo (Enkel voor Casa omdat Icasa al chin chin x kashmir x heartbreaker is) Ik val voor Arezzo omdat ik Icasa echt goed vind en hij qua afstamming gelijklopend is. Het enige wat me tegen houdt, is het bloed. Ik heb schrik dat Arrezo ook weinig bloed gaat toevoegen.
-Carrera: Deze vind ik een mooi papier hebben, lijkt bloed gemaakt en qua springen toont hij ook wel souplesse. Anderzijds heb ik al er nog bijna geen nakomelingen van gezien.

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:29

xPenny schreef:
Ik heb ook een Caridor Z merrie nu sinds 2,5 maand. Mijne heeft ook zo'n lastig karakter en enorm veel pit in haar. Van het uur rijden ben ik eerst een half uur aan het vechten aangezien ze vaak echt blijft doordrammen. Nadat ik dat eruit gereden heb is ze super fijn, maar ze is en blijft een gevoelige merrie. Mijn been aanleggen reageert ze érg fel op. Moederskant is van Quinar Z (Quidam de revel). Maar denk dat het pittigheid meer van de vaderskant komt. :P

Haha, casa heeft toch wat gemeenschappelijk hoor. Met dressuren doe je haar echt geen plezier maar als je er langer op zit, loopt ze wel fijner. :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:01

CAS_3 schreef:
Nee nog lang niet gekozen :)

Wat denken jullie van quasimodo voor de jongste?

Balou stond ook al op mijn lijstje...

Welke Quasimodo bedoel je? Van de Molendreef of Z?
Ben zelf zeer gecharmeerd van Quasimodo Z, denk dat deze hengst op beide merries zou kunnen passen. Verder ga ik met LoontjeT mee wat betreft de Indoctro-richting :j

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:41

Dat wilde ik net vragen Amaryllis. Quasimodo Z zou ik ook op beide merries wel aandurven :j

Arezzo lijkt trouwens wel bloed mee te geven hoor. Heb toevallig dit weekend twee jonge Arezzo's in de ring gehad en die waren meer dan bloederig genoeg :j

Bedoel je met Carrera de Cardento-zoon van de VDL of de Larino? De eerste vind ik een heel aansprekend paard met een hele goede sprong erin en heel interessant gefokt. Vorig jaar heb ik een aantal veulens van hem gezien en dat waren mooie correcte dieren.
Laatst bijgewerkt door gomir op 21-05-14 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 14:06

Quasimodo Z maar vd Molendreef heb ik er ook al wel fijne van gezien.

De Carrera die ik bedoelde is van vdl ( cardento x baloubet)