stevige stabiele hengst voor mijn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tddy

stevige stabiele hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:29

ik zit al een poosje te tobben of ik mijn merrie niet door een quarter hengst (oid) wil laten dekken.

De merrie is zelf een ongelukje.. Ze is tot stand gekomen uit een welsh x arabisch volbloed merrie van 1.40 en een kwpn (v. uniform) hengst van nu 1.65

Ze is dan zelf ook echt een mengelmoes en veel mensen hebben het mij daarom ook afgeraden om met haar een veulen te fokken. Maar ik ben zo ontzettend gek van mijn merrie en ik zou het ontzettend leuk vinden om toch haar 'lijn' door te kunnen zetten. Ze heeft een sterk karakter met veel pit, maar goudeerlijk.

De merrie is 12 jaar en heeft van de dierenarts groen licht gehad om te kunnen fokken.

Nu ben ik zelf bezig met de overstap van het engels rijden naar het western rijden aan het maken en het leek mij daarom misschien wel een tof idee om er een quarter op te zetten.
In ieder geval een stevig en stabiel type paard.

De hengst hoeft van mij niet perse van alles te 'verbeteren', als hij maar een stabiel karakter doorgeeft.
Ik ben ook niet van plan om een 'westerntopper' te fokken, eerder een kloon van mijn merrie die ik recreatief western matig kan gaan rijden tzt.

De merrie is 1.46 en ik zou graag iets groter willen fokken. Dus een paar centimeter op haar stokmaat.

Hieronder een paar foto's van de merrie in kwestie.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

Ik hoop dat jullie concrete tips voor mij hebben. Graag een eerlijk oordeel met uitleg!

:o
Laatst bijgewerkt door Tddy op 21-04-14 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:36

Welke richting western wil je in gaan?
Hoe groot is je merrie en welke maat wil je naar toe of blijven houden?

Hebt je misschien een standfoto van je merrie?

Met een quarter ga je niet hoofdzakelijk 'stabiel' karakter fokken (zeker niet met Welsh of Arabier bloed ... dit is een bekende feit), en met 'stevig' komen ook andere rassen in aanmerking.

Tddy

Re: stevige stabiele hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:39

ik moet mijn bericht een beetje aanpassen..

De merrie is trouwens 1.46, ik heb hier graag enkele centimeters bovenop haar stokmaat.
Ik wil me niet beperken tot de quarter horse, maar zo'n soort type vind ik persoonlijk erg mooi.

Ik zal een standfoto zoeken en bijvoegen!

Tddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:48

Peterina schreef:
Welke richting western wil je in gaan?

Het is niet de bedoeling om een westerntopper te fokken, maar ik zou graag een reiner er op willen hebben.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:09

Ik kan je helaas geen advies geven, maar vind het wel een erg leuk mengelmoesje (mag wel een paar kilotjes eraf :oo)

Tddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 19:35

ja ze staat nu op ander voer (sanequi non obesitas :o )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:37

Met een reiner ga je niet een 'rustig' karakter krijgen, dan zou ik eerder een hengst richting 'western pleasure' zoeken ... mits je in de quarters of paints blijft.
Toch zou ik de benen en voeten van de qh hengst zeer goed beoordelen want dit is vaak een van de zwak punten bij kruisingen met qh en paints.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:41

Ik denk dat, kwa uiterlijk gesproken, een quarter of paint helemaal niet zou misstaan op haar. Zeker gezien zij zelf ook niet een ontzettend 'spinnetje' is. (vind dr wel heel leuk om te zien overigens ^^, mooi paardje!)
Quarters zijn over het algemeen niet de rustigste paarden die ik ontmoet heb. Degene die ik ontmoet heb waren echter niet wispelturig of wat dan ook, lekkere deugnietjes maar wel heel eerlijk en betrouwbaar. Dus in dit opzicht wel stabiel.
Als het een veulen is wat je zelf wil houden, waarom niet!

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:52

Aangezien ze toch al Welsh-bloed voert, zou je misschien ook kunnen overwegen een grote Welsh cob hengst met een stabiel karakter te gebruiken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:35

Misschien kan je je vraag beter bij het western-fokkerij forum stellen?

edit, een knappe PRE (met een goede bovenlijn) lijkt me ook niet verkeerd bij jouw merrie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:24

Knappe merrie.
Weet niet precies wat je met het veulen wilt gaan doen, maar zo'n merrie kun je ook prima laten dekken door een rijpaard om zo een leuke sportpony/E-pony te fokken. Kwa type past het zeker.
Een Quarter hier op zetten vind ik persoonlijk alleen maar zonde ;) Daar verpest je die mooie bouw mee.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:04

YWC schreef:
Aangezien ze toch al Welsh-bloed voert, zou je misschien ook kunnen overwegen een grote Welsh cob hengst met een stabiel karakter te gebruiken.

Knappe merrie zeg!

Welsh cob lijkt me geen gek idee. zou alleen lastig worden met vergroten. Je zou eventueel nog naar andere barokke rassen kunnen kijken. Ik ben zelf fan van de Barock Pinto :9

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:52

LiiNd_y

De hengst in mijn onderschrift is 1m55