Hengst voor Freiberger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melvinrandy

Hengst voor Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 16:01

Hallo bokkers,

Wij zijn volgend jaar van plan om onze merrie te dekken. Maar voor een veulen heb je een hengst nodig (jaja :') ). En die keuze is best wel lastig :+

Mijn merrie:

Ras: Freiberger
Leeftijd: Bijna 4
Schofthoogte: ongeveer 1.52 m
Kleur: Vos
Ouders: Lindorain x Eclipse (http://i919.photobucket.com/albums/ad40 ... aa033b.jpg x http://s919.photobucket.com/user/melvin ... 9.png.html)

Gedrag:
Het is een heel koelbloedig en rustig paard. Ze is nergens bang voor, en zal nooit wegrennen. Bij het beleren kregen we de mededeling dat ze nog nooit een makkelijk paard gehad hebben als deze. Ze heeft ook niet geprobeerd die mensen eraf te werken.

Desondanks is het geen beginnerspaard. Ze heeft een sterke eigen wil, en blijft zo een uur stilstaan als ze ergens geen zin in heeft.

Foto's (sorry, maar rechte foto's maken was een beetje moeilijk voor de fotograaf)
Afbeelding
Afbeelding
http://i58.tinypic.com/13zv0hf.png
http://i62.tinypic.com/2w2108w.png

Foto's vanaf veulen: viewtopic.php?f=217&t=1759142

Wat ik zoek in de hengst:

- Géén Freiberger (leuk ras, maar zij fokken niet op sport. Terwijl het eigenlijk mooie paarden zijn)
- Tussen de 1.45 en 1.60 ongeveer
- Dressuurhengst
- In Nederland, eventueel KI als het te ver rijden is
- Lief karakter, maar wel met pit

Alle rassen en kleuren zijn welkom, maar dat beperkt zich al snel omdat het om een sporttype moet gaan :) Ik heb al wel een voorkeur, maar ik ben benieuwd wat jullie ingevingen zijn :P

Verder wil ik wel graag weten wat haar zwakke & sterke punten zijn. Het is geen perfecte pony, maar ik wil graag weten waar ik ook op moet letten bij de keuze van de hengst. Of jullie moeten zeggen dat uit deze merrie niets moois uit kan komen, dan is de keuze ook snel gemaakt ;)
Uiteindelijk willen we het veulen verkopen of uitbrengen in de sport.

Anoniem

Re: Hengst voor Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:40

Ik vind haar wel echt een pony om te zien ondanks dat ze best groot is.
Kijk eens naar de Gelderse hengsten. Die hebben qua rasbeschrijving en type overeenkomsten met de freiberger maar zijn ook geschikt voor veelzijdig gebruik in de basissport (springen, dressuur en mennen). Voor wat meer uitstraling en niet al te groot zou je kunnen kijken naar Chablis, Danser en Saron.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 17:09

Hmm, zijn mooie hengsten maar wel een beetje groot. Ik weet dat het veulen zich aanpast aan de baarmoeder, maar ik neem liever geen risico. Of geeft dit niet meer risico?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:27

Heeft de merrie ook Freiberger stamboekpapier? Dan zou ik binnen het ras zoeken naar een goedgewegende hengst. Denk dat voor een eventuele verkoop een volle Freiberger het beter doet dan een willekeurige kruising.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 17:33

Nee. We hebben haar niet voor de kar kunnen beleren waardoor ze niet op de keuring mocht komen. Overigens zijn de meeste Nederlandse/Belgische freiberger hengsten geen goede dressuurpaarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:42

Het zijn geen hele zware hengsten en ook geen 1.70 +, iets ranker dan je merrie! ik denk dat het makkelijk kan
Een kleinere dressuurhengst zal je ook niet vinden want ze worden pas goedgekeurd als ze ruim boven de 1.60 zijn.
Ja ze zijn er wel maar dan ga je richting dressuurpony. Kan ook, maar heel ander type dan je merrie. Ik weet niet hoe groot je zelf bent en of je op een pony past?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:46

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:53

leuke pony en wat een mooie kleur!
Misschien een connamara? Die zijn behoorlijk allround. En hebben pit als je het vraagt. Maar kunnen ook lekker cool in hun hoofd zijn als ze niets hoeven doen.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 18:46

[***] schreef:
Het zijn geen hele zware hengsten en ook geen 1.70 +, iets ranker dan je merrie! ik denk dat het makkelijk kan
Een kleinere dressuurhengst zal je ook niet vinden want ze worden pas goedgekeurd als ze ruim boven de 1.60 zijn.
Ja ze zijn er wel maar dan ga je richting dressuurpony. Kan ook, maar heel ander type dan je merrie. Ik weet niet hoe groot je zelf bent en of je op een pony past?

Daar heb je zeker een punt. Ik ben zelf 1.78. Ik pas wel op deze merrie, aangezien ze breder gebouwd is. Maar kleiner zou dan sowieso voor de verkoop zijn.

Du bois heb ik zeker bekeken, en ik dacht eerst aan cremello. Maar dat alleen omdat er een palomino uit komt, en ik vraag me af of ze wel bij elkaar passen qua bouw.

Maar wat zijn de min en pluspunten van deze merrie? Ik vind dat moeilijk om over mijn eigen pony te zeggen haha

Mylois, het gaat me niet zozeer om het ras, maar om de hengst zelf :p

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:49

Ik zou er wel opletten dat het veulen gewoon stamboekpapier krijgt van welk stamboek dan ook. Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor NRPS of Welsh. Misschien vind je het zelf niet belangrijk, maar bij verkoop is dat altijd beter dan niks.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 19:02

Nies_ schreef:
Ik zou er wel opletten dat het veulen gewoon stamboekpapier krijgt van welk stamboek dan ook. Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor NRPS of Welsh. Misschien vind je het zelf niet belangrijk, maar bij verkoop is dat altijd beter dan niks.

Dat is een goeie. Daar houd ik zeker rekening mee! Zeker omdat een kwpner minimaal 1,58 moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:06

Voor de verkoop fokken kost je wel veel centen, als je het veulen al verkopen kan in deze tijd.
Misschien is het voor de verkoop juist wel handiger om voor een Freiberger te gaan.

Over je merrie is op basis van deze foto's weinig te zeggen. Kijk even in een paar andere topics hoe daar de foto's en filmpjes eruit zien

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 22:09

[***] schreef:
Voor de verkoop fokken kost je wel veel centen, als je het veulen al verkopen kan in deze tijd.
Misschien is het voor de verkoop juist wel handiger om voor een Freiberger te gaan.

Over je merrie is op basis van deze foto's weinig te zeggen. Kijk even in een paar andere topics hoe daar de foto's en filmpjes eruit zien

Als ik voor een freiberger ga is het veulen, net zoals de moeder, stamboekloos.

Ik denk/hoop trouwens dat over 4 jaar de markt weer wat beter is. Verkoopt het niet houden we het veulen zelf.

Andere foto's heb ik op het moment niet.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:17

Als je voor de verkoop wil fokken zou ik een Freiberger hengst kiezen. Freibergers zijn redelijk zeldzaam in Nederland en best populair. Iemand die een sportpaard wil gaat geen Freiberger kruising kopen. Hou er rekening mee dat het veulen je meer gaat kosten in die vier jaar dan dat het je oplevert.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 13:55

Hmm, daar zit wat in. Alleen wil ik dan wel verbetering zien, want daar fok je om uiteindelijk. Ik heb ook gehoord dat afgekeurde "te grote" freibergers hierheen gaan omdat ze ideaal zijn om voor de kar te doen. Maar dan kan ik beter die kruising doen als ik hem/haar zeker zelf wil houden.

Maar hij/zij is dan volledig stamboekloos. Ik heb al nagevraagd, maar het veulen heeft geen mogelijkheid bij het stamboek te komen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:23

Waarom wil je een veulen fokken?

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 18:30

Ik zie fokken altijd als het proberen te verbeteren en combineren van de ouders. Dus ik wil absoluut niet fokken om het fokken.
Als ik er een freiberger hengst zou doen, moet het dus wel verbetering moeten opleveren.

Moeilijk uitleggen, maar het is dus niet de bedoeling van mij lukraak te kruisen, maar echt een goede combinatie te zoeken. Winst hoef ik echt niet te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:37

Het lastige aan mijn kruisingen fokken is dat je veel lastiger kunt voorspellen wat eruit komt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een nest van twee verschillende hondenrassen als ouderdier: die nakomelingen kunnen verschillen als hemel en aarde. Kennissen van mij hadden bijvoorbeeld uit Jack Russel x teckel één pup die sprekend op een teckel leek en twee Jack Russel-achtige hondjes en één die op geen van beiden leek.

Bij elke nakomeling wordt een unieke mix van genen gemaakt die bepaalt hoe het dier eruit komt te zien. Met raszuiver fokken is die variatie in genetische eigenschappen kleiner, waardoor het redelijk voorspelbaar is wat eruit komt. Met kruisen van dieren, vooral als ze qua type vrij ver uiteen liggen, is er heel veel variatie in genen, dus zijn er heel veel combinaties mogelijk. En zijn er dus ook veel meer verschillende uitkomsten mogelijk.

Stel dat ik van twee auto's 1 auto maak. En van elke auto pak ik random een onderdeel. Van de auto A een deur, van auto B een koplamp, van auto À een bumper en van auto B een spatbord etc. En ik maak zo vijf auto's, waarbij ik steeds weer wissel in welk onderdeel ik van welke auto pak. Als auto À en auto B allebei een Fiat Panda zijn, dan eindig ik waarschijnlijk met 5 redelijk uniforme auto's. Maar is auto À een Ferrari en auto B een kever, dan eindig ik waarschijnlijk met 5 totaal verschillende auto's die in de verte iets van elkaar weg hebben. Een auto met een Ferrarimotor, een kevercarrosserie en vleugeldeuren, een auto met een kevermotor en een spoiler, een auto in knalrood met opklapkoplampen en extra brede velgen etc etc.

Dat is, zij het wat simpel omschreven, wat je met kruisen ook doet. Wat je krijgt is dus in zekere zin een verrassing. Je weet niet van tevoren wat je van beide kanten meekrijgt. Dus als je een specifiek doel voor ogen hebt, dan kan je beter gewoon een dier kopen dat aan dat doel voldoet.

Neemt niet weg dat kruisingen verschrikkelijk leuk kunnen uitpakken...

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 11:58

Dan denk ik inderdaad dat het beter is 2 freibergers te nemen. En als ik echt een beter rijpaard wil, kan ik dat beter overlaten aan professionele fokkers.

Ik heb gezien dat er een 2 hengsen op een half uurtje rijden staan. 1tje lijkt heel erg op mijn merrie. http://www.freiberger-reinink.de/8.html.

Het probleem is dat de opa van zijn vader (lorrain) ook de opa is van mijn merrie. dat is dus weer een tegenvaller

De andere staat niet op de site, maar die is dit jaar vanuit zwitserland daar (staat op hun facebook). https://m.facebook.com/photo.php?fbid=6 ... &source=49

Het lijkt me wel goed om een keer te gaan kijken om een indruk te krijgen over wat ik moet verwachten, en ook eens ergens anders kijken.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:00

op zich is dat niet teveel inteelt hoor :) tenminste ik ben dan meer bezig met Arabieren en daar wordt het wel gedaan. De bruine hengst is ook wel leuk, ik zou gewoon een keertje vrijblijvend langsgaan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:03

Een koudbloed met een sportpaard kruisen is een behoorlijk karakter risico.
Bij de freibergers zijn ze juist ontzettend voorzichtig met inkruisen van 'bloed' omdat een typische werklustige freiberger met te veel bloed een levensgevaarlijke tank kan opleveren.
Die fout is ook veel gemaakt met haflingers helaas. Daar kende ik ook een paar levensgevaarlijke exemplaren van.

Wil je een sportpaard dan koop je een sportpaard. Een werkpaard wordt niet in 1 generatie een dressuurpaard.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:09

melvinrandy schreef:
Hmm, daar zit wat in. Alleen wil ik dan wel verbetering zien, want daar fok je om uiteindelijk. Ik heb ook gehoord dat afgekeurde "te grote" freibergers hierheen gaan omdat ze ideaal zijn om voor de kar te doen. Maar dan kan ik beter die kruising doen als ik hem/haar zeker zelf wil houden.

Maar hij/zij is dan volledig stamboekloos. Ik heb al nagevraagd, maar het veulen heeft geen mogelijkheid bij het stamboek te komen.

Ik heb een vraag betreffend je laatste zin hierboven.
De merrie heeft geen 'papieren' omdat zij niet aangeboden is op een keuring voor stamboekopname?
Maar haar afstamming is wel bekend binnen die Stamboek?
Hebt jij een 'bewijs' van afstamming, bijvoorbeeld een dekbewijs?

Zo ja dan is het Stamboek in grove gebrek om geen stamboekpapieren te geven aan de merrie, zij het een A of B register. Dit is Europese Wet trouwens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:11

Zwitserland is geen EU, misschien dat daar een verschil zit in de regeltjes.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:18

Zou kunnen, maar toch verbaast mij dat het Stambook geen zg 'veulenboek' heeft.

Misschien is het dan toch interessant om te kijken naar de hengsten van Kinsky Stables.
Deze zijn bekend bij het Royal Belgian Palomino Stamboek, dus met bewijs van afstamming van de merrie, kan het veulen wel EU paspoort en papieren krijgen met vermelding van afstamming van moeder op die papieren.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 12:25

Als je een Freiberger in het stamboek wil, moet ze op 3 jarige leeftijd bereden worden en voor de kar. Omdat ik dit teveel vind, heb ik toen besloten dit niet te gaan doen. De dichtstbijzijnde keuring is ook nog een paar uur rijden, en de kans dat een vreemdeling met lage punten naar huis gaat is groot. Op 4 jarige leeftijd alleen bij uitzondering (ziekte eigenaar)

Het dekbewijs heb ik wel met een sticker van de hengst erop. De moeder is gedekt in Zwitserland en toen verkocht naar hier. En ik heb toen dus het veulen gekocht.