We hebben zopas een merrie bijgekocht van 14, Royal Diamond x Classiker
Ze werd zowel in dressuur, jumping als eventing uitgebracht.
Het is in alle opzichten een heel goed paard, maar 1 probleem, ze is echt te bloederig, te heet. Zo is ze GP afgericht, maar ze kan het mentaal niet aan om enkele oefeningen na elkaar te doen in de mate van verzameling die nodig is. Hierdoor is ze op wedstrijd nooit hoger dan niveau 3 (België) uitgebracht, komt overeen met Z2 denk ik. Ze hebben haar dan uitgebracht in de eventing, maar beetje zelfde verhaal, als ze haar energie kwijt kan en mag blijven lopen is ze super, maar als het technisch wordt, moet ze meer verzamelen en wachten en dat lukt moeilijk waardoor het onveilig werd.
Er werden reeds 3 veulens uitgespoeld die alledrie nog steeds over veel bloed beschikken, maar wel rijdbaar zijn. De hengsten die ze hiervoor gekozen hebben zijn Sandrohall en Filmstar, beide dus meer richting dressuur en aangezien ik eventing rij, wil ik dus zeker springgericht gaan fokken.
De merrie is +/- 1m65, dit mag groter, hoeft niet, maar zeker niet kleiner.
Voornaamste aandachtspunt is echt het bloed, ik zoek een koele, ietwat flegmatieke hengst die simpel te rijden is.
Ze heeft neiging tot onderhals, en naar mijn mening heeft ze niet de beste overgang tussen rug en lenden.
Er mag nog wat springvermogen aan toegevoegd worden en graag ook een hengst die over een goede techniek beschikt bij het springen, zowel vooraan als achteraan.
We hebben een voorkeur voor Duits bloed, maar is geen vereiste.
Iemand suggesties in welke richting ik kan zoeken?
Berlin, kannan vallen om die reden sowieso af. Denk dat cumano ook in die categorie zal vallen...
Zou ik bij zo'n merrie niet doen