Exterieur Wonderboy x jetset D (+ hengstkeuze)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Exterieur Wonderboy x jetset D (+ hengstkeuze)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 20:54

Aangezien ik over een tijdje wil gaan fokken met mijn merrie, maar totaal geen inzicht heb in het exterieur en eventuele hengstkeuze.. Hoop ik dat een aantal bokkers mij verder hiermee zouden kunnen helpen. Zodat ik hopelijk wat meer inzicht krijg over wat wel of niet te doen qua hengst en wat de + en - punten van mijn merrie zijn.

Korte uitleg van mijn merrie:
Naam: Daroma
afstamming: Wonderboy x jetset D
Link afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1570030
geboortejaar: 2008
stokmaat: 1.72m
Sport: Dressuur

Standfoto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(paard heeft 5 maanden stilgestaan, hierdoor arm bespierd)

Rijfoto:

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-4ZGYCOBO.jpg

Rijvideo:

De plus- en minpunten die ik zelf weet van mijn merrie:

Plus
Werkwillig, zeer braaf, fijn voorbeen, zeer makkelijk te rijden, sensibel, goede stokmaat, mooi breed, zeer fijn karakter, etc.

min
slappe achterhand, iets toontredend aan de voorkant

Hengstkeuze
Zelf zou ik graag een hengst willen die vooral een goed karakter doorvererft, daarnaast eentje met een sterke achterhand en een krachtig achterbeen.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van Vivaldi en zijn nakomelingen, maar of deze passend zijn dat weet ik dus niet.

Overig
Het is de bedoeling om de merrie dit jaar PROK te keuren en eerst door te rijden naar het Z2 met winst (sport predikaat). Vanuit daar kijken we verder wat interessant is qua evt. keuringen en gaan we fokken.

ben echt heel erg benieuwd, dus kom maar op!

Elisa2

Re: Exterieur Wonderboy x jetset D (+ hengstkeuze)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:40

Vivaldi geeft absoluut geen sterke achterhand en krachtig achterbeen...ook zou ik weg blijven bij hengsten met Flemmingh bloed omdat de rug van je merrie een belangrijk aandachtspunt is! Je merrie heeft een weke rug met een kort en sterk hellend kruis..dus het is belangrijk om een hengst te kiezen die dat inieder geval niet bevestigd.

Eerste wat in mij op komt is Negro.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 08:47

Bedankt Elisa! Erg jammer van Vivaldi, maar wil verbeteren en niet vermeerderen.. Dus die valt af :) .

Grappig Negro, totaal niet over Negro gedacht. Maar vererft hij juist niet minder maat? Wil namelijk niet (veel) inleveren als het om maat gaat. maar Negro (en andere goedgekeurde zonen van hem) zou dus zeker een kijkje waard zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:58

Maat is wel een aandachtspuntje inderdaad, maar een ggk zoon van hem is wel interesant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:06

Trouwens als je nu nog niet wilt dekken maar pas in een later stadium..dan zou ik toch ook eens de Totilas zonen in de gaten houden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 09:13

Erg interessant, dan weet ik in ieder geval naar welke hengsten ik kan kijken (en dus in de gaten kan houden wat zij in de toekomst doen).

Totilas trekt mij tot nu toe niet qua nafok, vind ze vaak erg kort en weet niet of dit past bij mijn merrie? En heb het gevoel dat ze niet al te gemakkelijk zijn onder het zadel (maar dit is eigenlijk alleen maar gebaseerd op gevoel en verder niks :') ). maar vind bijv. Tolegro v. Totilas wel erg aansprekend. Maar als die wel op mijn merrie passen, dan ga ik ze zeker in de gaten houden. Dat is zo fijn dat ik nog de tijd heb :) .

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 09:55

En wat vind je van de lord leatherdale x Negro nakomelingen?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:11

Let op de rug en op het voorbeen. Kijk eens naar de hengsten Brandon en Netto.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:14

ik heb een negro gehad en die was aardig aan de maat, moeder van dit paard was nietheel groot,
dus denk dat negro niet altijd klein vererfd.
Succes!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 14:22

tanjaatjuhh schreef:

Qua rug bedoel je waarschijnlijk zoals al eerder aangegeven?
En wat bedoel je met het voorbeen?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:24

Cardy schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Qua rug bedoel je waarschijnlijk zoals al eerder aangegeven?
En wat bedoel je met het voorbeen?

Iets te kort in vergelijking met het achterbeen.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:59

Wat ik zo van de foto zie heeft de merrie een wat steil achterbeen, hellende croupe en een wat steile schouder. De bovenlijn is ook zeker een aandachtspunt, de verbindingen zijn niet zo mooi.
Vivaldi zou ik niet doen, krijg je geen sterker achterbeen van. Een Ferro zoon geeft een goed achterbeen en vaak ook sterke verbindingen mee, dus daar kan je zeker naar kijken.
Hoe zijn de basisgangen, stap/draf/galop? En gaat je voorkeur uit naar een jonge hengst of een bewezen hengst?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 15:06

LETS schreef:
Wat ik zo van de foto zie heeft de merrie een wat steil achterbeen, hellende croupe en een wat steile schouder. De bovenlijn is ook zeker een aandachtspunt, de verbindingen zijn niet zo mooi.
Vivaldi zou ik niet doen, krijg je geen sterker achterbeen van. Een Ferro zoon geeft een goed achterbeen en vaak ook sterke verbindingen mee, dus daar kan je zeker naar kijken.
Hoe zijn de basisgangen, stap/draf/galop? En gaat je voorkeur uit naar een jonge hengst of een bewezen hengst?

Op dit moment heb ik geen voorkeur qua jonge of bewezen hengst. Wil haar sowieso eerst opleiden tot de Z2 met winst en dan kan ik in de tussentijd mooi de jonge hengsten volgen.

Vivaldi en nakomelingen zijn nu definitief van het lijstje geschrapt :D :j .

Ze heeft erg nette basisgangen, haar draf is haar sterkste gang. Als ze weer sterker is en ik op wedstrijd ben krijg ik veel complimentjes van zowel jury als omstanders. Als mensen langslopen stoppen ze echt om haar eens goed te bekijken (oke.. Erg subjectief allemaal, maar weet het niet beter te verwoorden). Galop is echt een aandachtspunt en ze mist momenteel wat balans achter en moet echt sterker worden. Haar stap is gewoon erg netjes.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:16

Wellicht zou Chippendale een optie zijn? Of een andere LL x Negro?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 15:37

LETS schreef:
Wellicht zou Chippendale een optie zijn? Of een andere LL x Negro?

Heb even kort een filmpje van bekeken en daar gaat mijn hart wel sneller van kloppen zeg. Wat een machtig dier, die gaat zeker op mijn lijstje komen :D .

edit:

tanjaatjuhh schreef:

Heb ook even gekeken naar deze hengsten. Bedoel je Brandon (v. bellissimo) en Netto (v. Negro)? Volgens mij is Brandon alleen NRPS goedgekeurd toch? Zo ja, dan valt hij sowieso al af.
Netto vind ik zeker ook een erg aansprekende hengst, ga thuis even goed kijken naar beeldmateriaal van hem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:34

Nu in het verrichtingsonderzoek een hele apart goede Chippendale X Scandic...wellicht ook een interesante!

Ferro zonen geven idd goede verbindingen mee en een goed en krachtig achterbeen maar..ook weleens een sterk hellende croupe. Daarom kwam ik bij Negro {of zonen} uit want die vererft een wat klassiekere croupe.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:41

Hey! Herkenbaar paard en achtergrond ;)
Ook ik denk dat rug en kruis aandachtpunten zijn.
Een hengst zou ik niet aan kunnen raden. Zit meer in de pony hengsten.
Succes!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 16:57

eline1991 schreef:
Hey! Herkenbaar paard en achtergrond ;)
Ook ik denk dat rug en kruis aandachtpunten zijn.
Een hengst zou ik niet aan kunnen raden. Zit meer in de pony hengsten.
Succes!

Volgens mij zijn wij stalgenootjes toch? Bedankt voor je reactie :D

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:55

Ja! Klopt :P

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:35

Brandon is ook hannoveraan goedgekeurd.
Volgend jaar kan je als alles goed gaat bij ingeborg een brandon veulen komen bewonderen cardy :)

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:51

Qua exterieur.

Grootramige merrie die voldoende in het rechtshoekmodel staat. Ze heeft een neerwaartste romprichting. Ze heeft een genoeg lengte in de hals, deze zou verticaler mogen en ook meer welving mogen hebben. De schoft is goed ontwikkelend, deze zou wat vloeiender mogen doorlopen in de rug. De schouder is wat steil, zou meer schuin erin mogen liggen. De rug is wat week met daarin tegen een wat strakkere lendenpartij. Ze heeft een korte en hellende croupe, deze zou meer van lengte moeten zijn. Ook vertoont de merrie een kruis wat naar dakvormig neigt. Stand van het voorbeen is toontredend met een hoefvorm die wat eerder naar breed neigt ( waaierhoeven ) dan naar smal.Ook heeft de merrie voor wat ondergeschoven verzenen, achter heeft ze dit erger. Zover dit te beoordelen is van een foto. Het voorbeen is wat onderstandig. Zover voor als achter heeft de merrie een wat wekere kootstand. Rechtsvoor meer dan linksvoor.

Blijf weg bij Vivaldi, Flemmingh en LL bloed. Deze gaan je geen betere rugverbindingen en een beter achterbeen geven.

Mijn fokadvies zou charmeur zijn, mede om je croupe lengte en ligging te verbeteren. Ook geeft charmeur een wat verticalere hals mee dan die je merrie kan gebruiken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 18:03

Heel erg bedankt Ramzi voor deze uitgebreide informatie, helemaal top!

Hoe gek ik op Vivaldi en nakomelingen ook ben, die staat lijnrecht tegenover datgene wat mijn merrie nodig heeft. Hihi

Mede door dit topic ben ik gaan kijken naar nakomelingen van Negro.

Tot nu toe heb ik op 1 Netto staan, maar twijfel erg i.v.m. zijn slechte stap (blijkbaar is ie zo slecht dat ik nog geen 1 duidelijk filmpje van zijn stap heb kunnen vinden).

Had eerst Chippendale op mijn lijstje staan , maar dat is een LL en heeft een kleine moeder. Mijn merrie is groot, maar haar moeder is vrij klein en de overige nakomelingen van deze moeder zijn ook niet erg groot. Waarom zou LL niet kunnen passen?

Nu over Charmeur.. Doordat ik bij mijn vorige paard de fout heb gemaakt qua karakter en ik heel veel narigheid en angsten heb overgehouden daaraan.. en Charmeur niet altijd even braaf is, durf ik eigenlijk niet hem op mijn lijstje te zetten. Waarom vind je hem bij mijn merrie passen? Vind het verder overigens wel een aansprekende hengst en ben gek op vossen.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:18

Netto ben ik totaal geen fan van, ik heb zijn nakomelingen gezien op de nakomelingendag. Bij zo'n dag prikt de fokker/eigenaar van Netto 5 a 10 veulens uit die hij op zo'n dag wil laten zien. Die waren echt niet al te best... En volgens mij wil zo'n iemand toch echt z'n beste nakomelingen laten zien.
Chippendale is gaaf, ik weet wat je bedoelt. Nakomelingen zijn niet al te groot of grof die ik ervan gezien heb. Everdale geeft meer maat en formaat mee. Ik kan zo 1-2-3 niet zeggen hoe het past, daar heb ik te weinig van hem over gevolgd. Je kunt ook niet alles volgen :+
LL geeft een wat weke bovenlijn mee wat een wat langer achterbeen, daarom is de combinatie met Negro ook zo'n succes. Elk jaar komt er weer een goedgekeurde hengst uit voort.
Charmeur heeft ontzettend veel gedekt, ook in de sport op en top moeten presteren. Dat hij een keer uit de pan flipt in Verden.... Tja dan is het gelijk een brutale hengst. Ik ken wel stoutere :o
Charmeur geeft een stel goede voeten mee, croupe die lengte meegeeft en een goede welving van de hals en wat verticaler. Verder klopt het paard als je het in drie delen hakt. Jou merrie mist in haar achterkant lengte, dat is echt een aandachtpunt en mede de opwaartse romprichting en bovenlijn verbininding die net wat mooier kan zijn.
Er zijn vast nog meer hengsten die passen, maar van Charmeur weet ik meer omdat ik veel nakomelingen van gezien heb.
Verder is het foktechnisch ook belangrijk of je merrie veel op de moeder lijkt of juist niet. Als ze veel op de moeder lijken kun je wat meer risico nemen in de zin van dat bepaalde dingen wat meer verankerd liggen. bijv. als de moeder van je merrie ook ondergeschoven verzenen heeft kun je er donder op zeggen dat je merrie dit doorgeeft. Althans tis een grotere kans dan als de moeder van je merrie het niet zou hebben. En dan nog blijft de gouden regel.... Fokken blijft gokken. Pas na een aantal veulens kun je zeggen wat je merrie juist wel of niet doorgeeft.

Verder ben en blijf ik fan van Ampere.. Oh wat is die hengst machtig gaaf. Die kun je nog wel op een ezel zetten :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:57

Mischien is een nakomeling van Ampere ook nog wel interesant? of Ferdeaux.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:28

Heel erg bedankt beide!
@ Ramzi: Ik heb je ook even een pb gestuurd, met o.a. foto's van de moeder. Misschien dat het mij verder helpt als ik zie wat moeder en dochter gelijk hebben.

Ik heb naar Ampere gekeken en vind het een zeer aansprekende hengst! Alleen vind ik hem met zijn 1.67m toch wel wat te klein, zeker omdat ik niet weet of mijn merrie haar grootte vererft.

Ferdeaux heb ik eerlijk gezegd niet zoveel mee := .

Wat vinden jullie van de hengst Ferguson: http://www.platinumstable.com/nl/paarden/ferguson
Ik als vos liefhebber vind hem natuurlijk helemaal top, maar ik vermoed dat ie misschien niet helemaal bij mijn merrie zal passen?

edit: Filmmateriaal: