Springhengst voor merrie van Abke x Wellington

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Springhengst voor merrie van Abke x Wellington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 16:53

Ik ga eerst nog lekker een jaartje de sport in met Bella, maar nu ik met gebroken hand thuiszit heb ik tijd genoeg om vast na te denken over 2015 of 2016. Heb zelf al wel een aantal hengsten op het oog, maar ben benieuwd naar jullie suggesties.

Bella is een echt bloedpaard, erg sensibel, maar als ze het eenmaal vertrouwt gaat ze voor je door het vuur. Ik weet dat de merrielijn niet super interessant is voor de fokkerij, maar omdat Bella echt mijn droompaard is wil ik er toch iig 1 veulen bij fokken. Heb haar bewust nog niet aangeboden voor de stamboekkeuring. Ik wil haar gezien de leeftijd en register A-papier pas aanbieden na het behalen van de vereiste sportprestaties en na herkeuren voor prok-certificaat (eerder wel volledig röntgenologisch gekeurd zonder bemerkingen).

Bella heeft één nakomeling van Kojak gehad als jong paard. Dit is ook een bloedtype om te zien, maar imponeert koeler in het hoofd. Paard is nu als 3-jarige wel wat aan de kleine kant.

Sterke punten:
-Topinstelling
-Voldoende maat
-Mooie bovenlijn met sterke verbindingen en correct fundament
-Stapt en draaft bovengemiddeld voor een springpaard
-Snelle reflexen, veel afdruk en ruim voldoende vermogen

Verbeterpunten:
-Neiging tot onderhals en zet deze er door de kijkerigheid ook graag op, hierdoor zou ze ook iets meer mogen basculeren op de sprong.
-Galop zou iets meer veer en ruimte mogen hebben
-Mocht in beweging wat meer ruimte vanuit de schouder hebben

Wat verwacht ik verder van de hengst:
-Interessant gefokt met ook een goede moederlijn met sportprestaties
-Hengst hoeft geen bloed toe te voegen, ook geen hengst die bekend staat om lastige nakomelingen
-Vrij van Nimmerdor/Farn-bloed!

Afstamming
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/695479

Standfoto
(helaas ziet ze steeds wel iets, waardoor het niet lukt om de hals in een neutralere positie te fotograveren)
Afbeelding

Springfoto
Afbeelding
Afbeelding

tanjaatjuhh

Re: Springhengst voor merrie van Abke x Wellington

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:56

Spartacus , Q Breitling LS , Eldorado vd Zeshoek

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:02

Een dochter van mijn favoriete hengst Abke.
Leuk!
Is ze echt maar 1m65 groot zoals aangegeven op horsetelex?
Ze lijkt in ieder geval veel groter.
Bij deze merrie dacht ik onmiddellijk aan chello II.
Deze heeft een super moederlijn en beschikt ook nog over bovengemiddelde gangen voor een springer.
Echt jammer dat die nu net verkocht is.
Moet het een bewezen vererver zijn?
Anders vind ik Fabriano vdl ook wel interessant gefokt en met mooie beweging.
Kijk ook eens bij Zangersheide; ze hebben een paar interessante nieuwe hengsten voor 2014.

LoontjeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:18

Ik moest ook denken aan contender bloed, maar ik weet niet of je dat graag terug ziet komen.
Chello III dacht ik ook aan. Of Canabis Z.
Spartacus lijkt me ook intressant. (Je merrie heeft er bloed genoeg voor) of evt. zijn zoon Starpower.
Of Chacco Boy

Dit zijn hengsten met genoeg maat, niet te veel bloed en goed karakter.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:06

@Holstman: ze is zeker groter, gaat wel richting de 1.70m. Ik denk dat die 1.65 ooit eens een schatting geweest is als jong paard.

Breitling vind ik niet zo'n aansprekende hengst.

Contender-bloed zou ik best graag terugzien in de hengst: heb zelf ook aan Chello gedacht (maar weet niet of die in de toekomst beschikbaar blijft voor de Nederlandse fokkerij). Canabis Z is ook niet verkeerd, maar heb ik nog weinig nafok van gezien. Vind zelf Dexter R (Namelus R x Contender) ook wel erg interessant en ook een Contendro-zoon zoals Biscayo zou best kunnen passen denk ik.

Heb van Chacco blue nogal wat lastige paarden gezien, daarom had ik de zonen daarvan buiten beeld gehouden. Hoe vererft Chacco Boy?

Spartacus was nog niet in me opgekomen, maar is wel een heel interessant gefokt paard en zou zeker iets toe kunnen voegen aan mijn merrie. Heeft hij genoeg souplesse en lossigheid in de galop? Want daar wil ik absoluut niet op toegeven :n

Fabriano is interessant en een andere (relatief) jonge hengst van VDL die me opgevallen is op concours is Carrera VDL. Komt ook uit een heel interessante moederlijn!

Wat zouden jullie denken van Quasimodo Z op deze merrie? Daar komen ook wel heel veel fijne sportpaarden van in beeld nu.

LoontjeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:58

gomir schreef:
@Holstman: ze is zeker groter, gaat wel richting de 1.70m. Ik denk dat die 1.65 ooit eens een schatting geweest is als jong paard.

Breitling vind ik niet zo'n aansprekende hengst.

Contender-bloed zou ik best graag terugzien in de hengst: heb zelf ook aan Chello gedacht (maar weet niet of die in de toekomst beschikbaar blijft voor de Nederlandse fokkerij). Canabis Z is ook niet verkeerd, maar heb ik nog weinig nafok van gezien. Vind zelf Dexter R (Namelus R x Contender) ook wel erg interessant en ook een Contendro-zoon zoals Biscayo zou best kunnen passen denk ik.

Heb van Chacco blue nogal wat lastige paarden gezien, daarom had ik de zonen daarvan buiten beeld gehouden. Hoe vererft Chacco Boy?

Spartacus was nog niet in me opgekomen, maar is wel een heel interessant gefokt paard en zou zeker iets toe kunnen voegen aan mijn merrie. Heeft hij genoeg souplesse en lossigheid in de galop? Want daar wil ik absoluut niet op toegeven :n

Fabriano is interessant en een andere (relatief) jonge hengst van VDL die me opgevallen is op concours is Carrera VDL. Komt ook uit een heel interessante moederlijn!

Wat zouden jullie denken van Quasimodo Z op deze merrie? Daar komen ook wel heel veel fijne sportpaarden van in beeld nu.

Canabis Z heeft ook altijd weinig gedekt, maar je ziet zijn afstamming steeds vaker terugkomen op internationale startlijsten bij springwedstrijden.

Chacco boy is nog jong, dus dan praten we over veulens, daar kun je denk ik nog weinig over zeggen. Persoonlijk heb ik die ervaring dan niet met Chacco Blue, daar heb ik hele fijne, brave en kwalitatieve dieren van gezien. Paarden met potentie tot meer.

Ik denk niet dat je met Spartacus inlevert op souplesse en lossigheid.

Quisimodo Z heb ik ook hele leuke goed springende paarden van gezien, wat ik me afvraag is of dat ze het laatste erin hebben zitten.

Ik dacht ook aan quidam bloed, maar dan Verdi, maar ik vrees dat je inlevert op maat

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:44

Wat grappig: Ze lijkt precies op mijn merrie, ook qua karakter :D .

Ook ik wil haar dit jaar starrten (dressuur) en dan een veulen bij fokken. Ze is helaas door een blessure van haar, zwangerschap (2x) en ziekte van mij nog niet verder dan de L2. ze wordt al 13 dit jaar!!
Ze is een Wellington (Nimmerdor) x Zuidhorn x Pele.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 14:32

Ik weet dat dit een oud topic is, maar voor de mensen die meegedacht hebben is het misschien leuk om te weten dat de merrie inmiddels voorlopig keur en prok is. Als ze straks de punten in het M bij elkaar heeft wordt ze dus elite!

Op dit moment wordt ze geinsemineerd van Diarado, we gaan voor embryotransplantatie zodat Bella in de sport kan blijven. Ben heel erg benieuwd wat voor veulen er volgend jaar in de wei loopt :D

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:49

Proficiat!
Allemaal zeer goed nieuws en ook zeer leuk om eens een update te krijgen van een ts wat betreft de finale hengstenkeuze.
Veel succes met het toekomstige veulen!