Exterieur beoordeling + hengstkeuze Foxiland XX x Terminator

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JamieC

Exterieur beoordeling + hengstkeuze Foxiland XX x Terminator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 21:02

Puur om te oriënteren zou ik graag van bokt horen wat ze van mijn merrie vinden qua exterieur en wat voor hengst ze zouden adviseren.
Ook ben ik erg benieuwd of dit (nieuwe) bloed interessant zou zijn voor de KWPN fokkerij.

Ze staat ingeschreven bij het Hannover stamboek (Hessisch Warmbloed) en voert 71,29% volbloed.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1601348

Ze is een echte merrie en je merkt dat er veel bloed in zit.
Iemand die druk in zijn hoofd en bewegingen is kan ze niet hebben, dan wordt ze gevaarlijk.
Zodoende zou ik in een hengst graag een fijn karakter zien.
Ook mag het voorbeen wat langer, en de gangen expressiever (haar galop is zeer goed).
Haar rug kan ook meer lengte gebruiken.

Ze is heel allround, maar ik wil er een dressuurhengst op hebben.
Ze heeft in Duitsland eventing gelopen, niveau heb ik niet kunnen achterhalen, ze springt met gemak 1,30 m.

Om een vol KWPN papier te krijgen, wil ik graag een KWPN-ggk of -erkende hengst.

Bij deze wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Mi_Esperanza

Re: Exterieur beoordeling + hengstkeuze Foxiland XX x Terminator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:42

Aah Phoeb! wat leuk dat je n veulentje van dr wilt. Ben benieuwd wat de mensen met veel 'verstand' ervan zeggen

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:43

Niemand...?

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:00

Jame, zelf al enig idee wat jij vindt passen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:07

Wil je echt richting dressuur fokken met deze merrie?

Dat zal een lastige opgave zal worden. Deze merrie is zeer horizontaal van bouw en haar hals/schoft aansluiting is echt als een volbloed. Hierdoor heeft ze zelf een zeer matig front. Ik denk dat je dat niet met 1 dekking eruit zult krijgen kwa type.
De beste kans op een sportpaard van het kwpn-type maak je volgens mij als je kiest voor een springgericht gefokte hengst. Dan is het horizontale niet perse een nadeel en haar bloedvoering sluit daar veel beter op aan.

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:30

Dank je wel!

Aan welke springhengst zou jij dan denken?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:27

Ik zou voor een zwaar type kiezen, Holsteins bloed maar dan een beetje het ouderwetse type.
(dus niet die hitjes met teer beenwerk en een opgetrokken buikje). Hengsten met dat wat oudere bloed hebben vaak opvallend veel front voor springpaarden (dus geen platte kwpn-springhengst) en gelukkig ook vaak nog stevig beenwerk.

Ik zou zelf denken richting dit type:
http://www.staleurocommerce.nl/nl/hengsten/berlin.html
Er zijn meer hengsten beschikbaar in dit type.

Wil je toch 'dressuurrichting' op het papier, dan is deze hengst wellicht een overweging:
Feel Good (Contango x OOseven). Afgelopen najaar goedgekeurd in de dressuurrichting.

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:01

Jammer he Jamie, Dat er niet echt reacties komen.
Mensen met verstand? Het lijkt mij ook heel leuk om hier van te leren :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:55

Ik ga met Dees mee...een goede allroundhengst en inderdaad een oud type holsteiner met geen tot heel weinig volbloed in de lijn zou weleens kunnen passen.

Inieder geval wegblijven bij hengsten met veel volbloed in de genen, want dat sluit bij elkaar aan dus krijg je geen verbetering op je wensen.

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 22:34

Elisa2 schreef:
Ik ga met Dees mee...een goede allroundhengst en inderdaad een oud type holsteiner met geen tot heel weinig volbloed in de lijn zou weleens kunnen passen.

Inieder geval wegblijven bij hengsten met veel volbloed in de genen, want dat sluit bij elkaar aan dus krijg je geen verbetering op je wensen.

Welke hengst zou dan jouw voorkeur krijgen? :)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:01

Waarom zou je geen hengst met bloed mogen gebruiken? Jaguar mail zou wel eens kunnen passen. Maat, beweging en prestaties.

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 09:32

merelhof schreef:
Waarom zou je geen hengst met bloed mogen gebruiken? Jaguar mail zou wel eens kunnen passen. Maat, beweging en prestaties.

Inderdaad maat, beweging en prestaties, maar imo wel een vlak voorbeen, steil achterbeen, hals komt vrij diep uit de borst en steile schouder…
Ken jij nakomelingen van hem?
Hoe zijn die? :)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:59

Je moet eens kijken bij haras de brullemail. Vraag is: plaatjesfokkerij of prestatiefokkerij. Zijn exterieur stond olympische prestaties niet in de weg. Vind het altijd spijtig dat op een bloedmerrie terug klassieke hengsten gebruikt worden.

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:15

Daar heb je zeker een punt, uiteraard is een sterk en gezond paard wat kan presteren belangrijk dan een knap koppie!
Bij Brullemail staan een hoop fijne gebruikspaarden lijkt het, ga ze allemaal even uitpluizen, merci! :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:36

Je mag van mij volbloed gebruiken..als je een volbloed wilt fokken die ook uiteraard hun positieve punten hebben. Alleen niet voor de dressuursport...

Ik ga nog even nadenken over een hengst..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:08

Ik vind Dorado een hele fijne hengst met massa en een expressief voorbeen. Kan wel een merrie met wat bloed gebruiken.
Veelzijdig: Feel Good is ook een hengst met veel front en een Contango. Zou je mss ook wel een allrounder van kunnen verwachten

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:24

Als je echt een dressuurhengst er op wilt zou ik ook voor Feel Good kiezen. Heeft een fijn karakter en ook een erg goede galop vind ik. Weet alleen niet hoe groot je je veulen ongeveer zou willen want de hengst is wel groot.

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 14:07

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:45

Rash R vindt ik persoonlijk teveel volbloed voeren...kijk maar eens als je de horizon recht trekt hoe overbouwd de hengst is. De rug is heel kort, voorbeen is kort en de hengst heeft een hele neerwaartse romprichting dus hij gaat ook de gangen niet verbeteren.