Hengstkeuze voor merrie Wellington x Voltaire

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esssther

Hengstkeuze voor merrie Wellington x Voltaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:59

Voor aankomend dekseizoen ben ik op zoek naar een passende hengst voor mijn 20-jarige Wellington x Voltaire-merrie. Ik wil graag gaan voor een bewezen hengst daar dit de laatste keer is dat we zullen fokken met onze merrie.

Bij de hengstenkeuze hou ik het volgende in mijn achterhoofd:
- wanneer het een hengstveulen wordt moet afstamming interessant zijn voor verkoop.
- wanneer het een merrieveulen wordt moet afstamming interessant zijn voor verdere fokkerij.

Gehele afstamming van merrie staat op horsetelex.nl:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/160246

Merrie - Wellington x Voltaire (sorry voor onduidelijke foto maar is meest recent)
Afbeelding

Sterke punten:
goede, tactmatige gangen
ruime stap
droog beenwerk
werkwillend karakter

verbeterpunten:
model; merrie is tamelijk vierkant
achterhand; meer kracht
hals; moet meer opwaarts en neigt naar natuurlijke onderhals
voorbenen; meer lengte in het voorbeen

Ze heeft twee nakomelingen lopen van Sam R en Uphill, zie foto's hieronder:

v. Uphill

v. Sam R

Beide nakomenlingen zijn chique, zijn voldoende langgelijnd en hebben een hoge schoft. Merrie is slechts 1.62 maar nakomelingen hebben voldoende maat dus merrie fokt voldoende groot.

Ik hoor graag wat jullie ideeen hierover zijn want ik ben er nog niet uit dus laat me graag adviseren.

ChessieBowie

Re: Hengstkeuze voor merrie Wellington x Voltaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:42

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:38

Belissimo M ziet er wel heel goed uit maar ik wil wel graag met KWPN-hengst dekken. Laatste keer dat ik met haar fok dus geen onverwachtse moves...

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:55

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:35

Oh ja sorry, vergeten te melden... 8)7 Ik zoek een dressuur topvererver, geen springer maar toch bedankt!

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:57

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:44

Voice is wel een hele leukerd en mooie bloedlijnen maar het paringadvies past denk ik onvoldoende bij mijn merrie. Daarnaast is voice niet heel groot en fokt ook niet groot. Mijn merrie heeft tot nu toe twee veulens gegeven met voldoende maat maar wil het risico op een te klein paard niet riskeren met de laatste fokken met haar.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:59

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 16:07

Ja dat lijkt me een hele interessante hengst maar deze heeft zich nog niet bewezen. Over de nakomenlingen valt nog niks te zeggen dus is dit een tamelijk wilde gok. Desalniettemin een mooie hengst met interessante bloedlijnen en goede prestaties tot nu toe... *twijfel*

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:14

metall? Lengte kracht en veelzijdig :j mijn profiel staan 2 nakomelingen van hem uit onze merries (halencia en halleandro)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:35

Als ik de nakomelingen bekijk dan vindt ik dat ze erg neerwaarts blijven in de beweging, ook de galop blijft erg vlak. Ik zou voor een hengst gaan die een goede opwaartse beweging en een goede galop vererft. Metall zou een optie kunnen zijn.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 09:38

Ik zit zelf te denken aan vivaldi, wat denken jullie hier van? Optie Metall had ik nog niet bekeken, straks eens even kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:16

Wat denk je dat die kan verbeteren? die gaat absoluut niet meer kracht geven..

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:45

In de regel geeft deze goede dressuurpaarden en geeft lengte en voorbeen door, meende ik... En daarnaast is het voor mij ook belangrijk dat het veulen interessant gefokt is. Daardoor dacht ik aan Vivaldi.

Een oud docent, fokkerijtechnisch medewerker en geneticus van het KWPN gaf mij de tip om voor Desperado of Everdale te gaan. Desperado vind ik zeker interessant maar dit is een jonge hengst dus is nog niet zeker wat zijn nakomelingen gaan doen.

Pfff, ik word gek van het aanbod aan hengsten. Waar ik de vorige keer zo zeker was van mijn keuze ben ik nu totaal niet zeker *moeilijk*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:59

Ik snap je gedachte gang wel, maar ben persoonlijk geen fan van Vivaldi's nafok dus weet eerlijk gezegd niet of ik je in deze van objectief advies kan voorzien dus laten we even kijken wat anderen ervan zeggen.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 11:14

Nou ja ik hoor graag je mening. Een advies is denk ik nooit geheel objectief. Wat maakt jou geen fan van Vivaldi's nafok?

Ik ben het wel met je eens dat de nakomelingen van mijn merrie tamelijk vlak lopen. Dit is typisch de moeder. Uphill nakomeling is al wel beter dan de Sam R.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:37

Dat zag ik ook in de beweging! de Uphill beweegt heel fijn, alleen de galop en het neerwaartse lopen zou wat verbeterd mogen worden.

Ik vindt Vivaldi grootlopers geven erg slap zijn achter en niet fijn over de rug bewegen. De verbinding over de rug/achterhand in combinatie met het achterbeengebruik zorgt ervoor dat ze slecht kunnen "dragen" achter. Hij fokt imo paarden die heel gauw in 3 stukken lopen..lijkt spectaculair maar de problemen komen bij meer verzameling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:38

Ik denk trouwens dat wat jij met lang voorbeen bedoelt, ik met opwaartser bewegen bedoel.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:27

mmm, in 3 stukken moet ik niet hebben... Die Sam R was ook (te) lang waardoor ik hem niet verzameld kreeg. Heel frusterend!

Het dekgeld van Vivaldi is niet mis moet er wel heel zeker van zijn, wat ik op dit moment nog niet ben. Ik weet dat KWPN ook dekadvies geeft dus daar ook maar eens een verzoek neerleggen nadat ik mijn merrie goed op de foto heb gezet.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:30

Esssther schreef:
mmm, in 3 stukken moet ik niet hebben... Die Sam R was ook (te) lang waardoor ik hem niet verzameld kreeg. Heel frusterend!

Het dekgeld van Vivaldi is niet mis moet er wel heel zeker van zijn, wat ik op dit moment nog niet ben. Ik weet dat KWPN ook dekadvies geeft dus daar ook maar eens een verzoek neerleggen nadat ik mijn merrie goed op de foto heb gezet.

volgens mij moet je daar tegenwoordig voor betalen!??

metall al bekeken?
wb vivaldi ben ik het volledig met elisa eens..

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 16:38

Klopt daar moet je voor betalen, kosten: 20 euro als je online advies wil. 40 euro wanneer je naar ermelo komt met merrie.

Dank voor je advies, misschien toch metall nog eens bekijken.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:19

Lord leatherdale?

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 10:48

Nou... lord leatherdale lijkt me inderdaad interessant. Ik neig heel erg naar Everdale, ondanks dat het nog een jonge hengst is.

Ik heb gisteren een verzoek tot fokadvies neergelegd bij het KWPN, puur om nog wat extra advies in te winnen. Ik ben benieuwd wat zij er van zeggen. To be continued.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:52

Everdale vond ik afgelopen vrijdag er stug tonen.

Desperado en Cupido vind ik dan mooier.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 10:18

Ik kijk liever naar het nakomelingen rapport. Afgelopen vrijdag is een moment opname en zegt niks over wat de hengst aan kwaliteiten doorgeeft aan zijn nakomelingen. Eerst naar aanleiding van exterieur en bloedlijn vond ik Desperado erg interessant maar het nakomelingen rapport van Everdale lijkt beter bij mijn merrie te passen.

Ik heb een verzoek tot fokadvies bij het KWPN neergelegd ter referentie, om dit naast mijn eigen beslissing te leggen.