Ik & mijn partner zijn een gigantische discussie gestart aangezien we het idee hebben om mijn friese merrie te laten dekken in de toekomst. Waarom ik precies met haar wil fokken en niet met een andere merrie is door haar prachtig: werklustig, eerlijk, respectvol,leergierig en slim karakter. Een karakter bij veel paarden enorm zeldzaam!
Ik heb ook een enorme band met haar (het enigste dier op 20j tijd waar ik dit ooit mee gehad heb) en zou haar nooit van mijn leven verkopen! Dus zou graag een opvolger hebben wanneer zij een dagje ouder wordt.
Nu onze discussie:
Mijn partner zou haar graag laten dekken door een warmbloed hengst. Dit voor het exterieur wat te verfijnen en voor meer schoudervrijheid te combineren.
Ikzelf ben hier niet zo'n voorstander van omdat je: 1. al geen papieren ontvangt en 2. ik weet niet wat combinaties dat geeft een fries x dressuurhengst. Heb een enorme schrik dat het veulen de lichaamsbouw van een warmbloedpaard zou hebben in combinatie met het friese hoofd van mijn merrie!
Ook moeten we dan zeker zijn dat we een zwarte dekhengst nemen die op vele generaties steeds zwart heeft. Zijn er mensen die al eens zo'n een combinatie gewaagd hebben?