Friese dressuurmerrie x warmbloed dressuurhengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sc1990

Friese dressuurmerrie x warmbloed dressuurhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:44

Goeiemorgen iedereen!

Ik & mijn partner zijn een gigantische discussie gestart aangezien we het idee hebben om mijn friese merrie te laten dekken in de toekomst. Waarom ik precies met haar wil fokken en niet met een andere merrie is door haar prachtig: werklustig, eerlijk, respectvol,leergierig en slim karakter. Een karakter bij veel paarden enorm zeldzaam!

Ik heb ook een enorme band met haar (het enigste dier op 20j tijd waar ik dit ooit mee gehad heb) en zou haar nooit van mijn leven verkopen! Dus zou graag een opvolger hebben wanneer zij een dagje ouder wordt.

Nu onze discussie:

Mijn partner zou haar graag laten dekken door een warmbloed hengst. Dit voor het exterieur wat te verfijnen en voor meer schoudervrijheid te combineren.

Ikzelf ben hier niet zo'n voorstander van omdat je: 1. al geen papieren ontvangt en 2. ik weet niet wat combinaties dat geeft een fries x dressuurhengst. Heb een enorme schrik dat het veulen de lichaamsbouw van een warmbloedpaard zou hebben in combinatie met het friese hoofd van mijn merrie! :') Ook moeten we dan zeker zijn dat we een zwarte dekhengst nemen die op vele generaties steeds zwart heeft.

Zijn er mensen die al eens zo'n een combinatie gewaagd hebben?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:50

Ik heb zelf zo 'n combinatie nog niet gewaagd maar heb al wel regelmatig gewerkt (zadel mak maken, verkoop klaar maken, doorrijden) van Fries x warmbloed. Mijn ervaring is dat deze paarden vaak een heel makkelijk en werkbaar karakter hebben. Qua beweging ligt het er echt aan wat voor hengst je dan zou gebruiken. Ik heb een aantal gezien die echt uit verhouding waren toen ze 3 waren maar bij allemaal is dit eigenlijk op latere leeftijd wel weer bij getrokken. Ze zijn over het algemeen met 3 nog niet zo ver af als een KWPNer.
Qua kleur heb ik vooral veel bruin voorbij zien komen dus als je echt een zwarte wil zal je idd een bewezen zwarte hengst moeten uitzoeken.
Alle paarden waarmee ik heb gewerkt hadden fijne en nette bewegingen voor de dressuur. maar ik kan je niet garanderen dat dat bij alle maal zo zou zijn.

dit een dan wel een pony combi waar ik mee heb gewerkt maar geeft een beeld dat ookal zet je een pony hengt op een friese merrie de verhoudingen kloppen we;l.
http://www.stalelegantia.nl/uploads/1/7 ... 21.jpg?589 (fries x D pony)
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 08-01-14 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:54

Zelf heb ik niets met Friezen , dus geen ervaring. Buiten de Arabo friezen ken ik ook geen combinaties. Dus een aparte keuze!

Als je kijkt naar combinaties met ponies (denk dat er hier op bokt wel te vinden zijn), dan lijkt het fries wel dominant te zijn. met name de boeg en vaak het rechte hoofd.

Dus als warmbloed zou ik al eerder naar een paard gaan met een ponyhoofdje of extreem edel.
Iets met wat volbloed in de lijn (fijner beenwerk, galoppade)
Maar het lijkt me een grote gok. Lukt het, dan heb je wss een leuk paard, mislukt het heb je een halfbakken beestje (geen papier en wss niet moeders mooiste) waar je spijt van gaat hebben.

Waarom uit een dergelijk paard, geen fries halen?
In elk geval veel succes met jullie keuze!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:59

Ik zou een passende friese hengst nemen.

Ik heb al diverse kruisingen gezien en wat mij vooral opvalt aan deze kruisingen zijn de vaak lange ruggen.
Daarnaast vind ik ze veelal een friese bouw/gangen hebben met vaak een ander kleurtje.

Ik vind het persoonlijk een beetje een rommel mixje.
Daarom zou ik gewoon gaan voor een geschikte friese hengst die de tekortkomingen in jou merrie zou kunnen verbeteren.

Princesj

Re: Friese dressuurmerrie x warmbloed dressuurhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:04

Ik heb er regelmatig aan gedacht om zoiets te doen, reden dat ik het niet doe is dat ik geen hengst wil (ook geen ruin) en het dan een moeilijk verkoopbaar paard is.

Heeft jouw merrie predikaten? Zo niet, dan zou ik er geen moeite hebben om met een warmbloed te gaan werken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:07

Als je een kruising wilt doen dan zou ik eerder voor een ander barok type kiezen, dan blijf je dichter bij je huidige type.
Een kruising met een KWPN type kan goed uitpaken, maar kan net zo goed lastig te rijden worden als het de rug van een KWPNer heeft met de hals van een fries bijvoorbeeld.
Je ziet ze nog wel eens op marktplaats staan voor 500 -1000 euro en ik moet zeggen dat ik zelden denk: "goh is die even leuk gelukt". Ze geven mij vaak het gevoel van een 2e rangs tuiger.

Als je toch gaat kruisen waarom maakt het dan uit of de hengst zwart is? Een papier krijgt het dan toch niet.

Kijk anders eens bij het Barock-pinto stamboek. Dat zijn in principe Fries x KWPN kruisingen. Als je even door de kleur en hengtenkap van de ggk hengten heen kijkt en puur naar het type dan zou je dus een indruk kunnen krijgen of je het gevoel hebt dat je zoiets wel zou willen of juist helemaal niet.
Ik vind de meeste leuk voor op een kalender, maar om er mee te werken is een ander verhaal (wil nemand op de tenen trappen overigens)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:11

Ik heb een Fries X New Forest kruising gereden, en die was schitterend in verhouding. Haar broertje was echter, van wat ik gehoord heb, een totaal misbaksel geworden. Het blijft een gok, maar dat zal je zelf ook wel inzien. Verder heb ik eigenlijk weinig technisch wat ik je mede kan delen, maar wie weet heb je er wat aan aan mijn bericht. :)

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:16

Leuke discussie steflyn!
Wat is je doel met het veulen?
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een kruising van verschillende types paarden. De markt is erg slecht en bezaaid met fokproducten vanuit hobby. Zeker als je ooit nog wil verkopen is een goed fries veulen met papier veel meer waarde vast.
Aan de andere kant als het echt voor jezelf is en je ook de ruimte hebt voor iets wat eventueel niet aan de verwachting voldoet is het de overweging waard maar dan nog moet je je afvragen of je een paard aan gaat houden wat niet is wat je voor ogen had.
Tegenwoordig is er wel iets meer variatie in het aanbod friese hengsten waardoor aandachtspunten van de merrie verbeterd kunnen worden.

Maar ik moet wel toegeven dat ik al wel een paar hele gave kruisingen warmbloed X fries voorbij heb zien komen. Uiteraard zou ook ik wel voor zwart gaan!

Ben benieuwd wat de uitkomst gaat zijn!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:17

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:17

Inderdaad, kijk eens bij Barock pinto! Verschillend aanbod van hengsten.
Niet alleen maar met fries bloed, maar ook XX hengsten, dus zonder fries bloed.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:22

Ik zou eerder gaan voor een Friese hengst die zich bewezen heeft in de dressuur op hoog niveau. Dan hou je het gewoon binnen het ras, verlies je misschien minder karakter en zoals hierboven genoemd: er zijn maar weinig ècht mooie kruizingen. Vaak is het het nèt niet.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:28

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:30

Ik zou een hengst bij het barock pinto adviseren! Mijn merrie komt uit een kwpn moeder x Willem van nassau (fries x kwpn). Ben er erg blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:30

Ik ben het met Sizzle eens. :j
Al moet ik eerlijk bekennnen dat ik wel enorm gecharmeerd kàn zijn van de arabofriezen. :j Dat zou ik dan eerder overwegen dan een kwpn achtig warmbloed type.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:34

Share schreef:
Al moet ik eerlijk bekennnen dat ik wel enorm gecharmeerd kàn zijn van de arabofriezen. :j Dat zou ik dan eerder overwegen dan een kwpn achtig warmbloed type.

Die arabieren zijn heel zorgvuldig gekozen zodat het resultaat niet te veel van het friese paard afstaat.
Ik zou dan inderdaad ook eerder voor een bewezen Arabofries gaan (sommige lopen op hoog niveau in de mensport) en niet zelf gaan rommelen met een willekeurige arabier of zo.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 12:58

Bedankt allemaal voor jullie eerlijke reacties.
Wat hier veel vernoemd wordt sta ik dus ook achter dat er zoveel van die kruisingen op marktplaats staat. Zou zonde van het geld zijn om een hele dure dressuurhengst er op te plaatsen om dan een misbaksel te hebben.

Aangezien mijn doel is om een goed dressuurveulen te hebben. Zelf ben ik niet voor dat barocke type. Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook naar het rankere type. Daarom dacht mijn partner aan het warmbloed. Ook het jammere aan mijn merrie is die bewegingsvrijheid in die schouder volgens mijn partner zijn er weinig friese hengsten die dit wel goed hebben. Ikzelf heb hier niet zo'n zicht op. Iemand met veel kennis van de friese hengsten? :D
Laatst bijgewerkt door sc1990 op 08-01-14 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:59

Het veulen wordt géén kopie van de moeder. Dus het veulen kan ook net zo goed een etterbak eerste klas worden. Houdt dat aub in je achterhoofd, want als je een kopie wil kun je beter een ander paard kopen. Dat karakter kun je nl. beoordelen.

Ik zou het bij een volle fries houden of misschien het barocke stamboek, maar buiten de vereniging om leeft dat niet ‘echt’ zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:00

Sizzle schreef:
[naam] schreef:

Die arabieren zijn heel zorgvuldig gekozen zodat het resultaat niet te veel van het friese paard afstaat.
Ik zou dan inderdaad ook eerder voor een bewezen Arabofries gaan (sommige lopen op hoog niveau in de mensport) en niet zelf gaan rommelen met een willekeurige arabier of zo.

Alweer eens!

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:01

Sammie schreef:
Het veulen wordt géén kopie van de moeder. Dus het veulen kan ook net zo goed een etterbak eerste klas worden. Houdt dat aub in je achterhoofd, want als je een kopie wil kun je beter een ander paard kopen. Dat karakter kun je nl. beoordelen.

Ik zou het bij een volle fries houden of misschien het barocke stamboek, maar buiten de vereniging om leeft dat niet ‘echt’ zeg maar.

Het kan inderdaad, daar ben ik mij enorm bewust van. De kans is toch wel groter wanneer zij zo'n karakter heeft en dat ik een hengst neem ook met dit karakter en deze bij ons opgevoed wordt? of is mijn gedachtegang hier verkeerd in?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:06

Een fries met een arabier kruizen is niet per definitie een Arabo fries!
Ik heb zelf een arabo fries met als vader Sybren P, is toch een hele geslaagde combinatie geweest!
Super braaf en rustig dier, 1e premie ster merrie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:15

Die kans hoeft niet groter te zijn. Je kan een dergelijke beoordeling eigenlijk pas doen als je meer weet over de moederlijnen (en dan nog blijft het nog altijd een gok – een gok die twee kanten op kan trouwens). Dus hoe was de moeder van deze merrie? Hoe waren de (half)broers en -zussen, wat weet je over haar vader en de algemene vererving daarvan. Heeft de merrie en haar eerder veulens gehad, welke aanparingen waren dat en hoe was het karakter van hen. Hoe staan bepaalde hengsten uit de afstamming ‘algemeen’ bekend.

Ik ken gevallen waarbij de ‘liefste’ merrie met de braafste hengst is aangepaard en er zijn toch echt dominante paarden uitgekomen die je met regelmaat even op hun donder moet geven zodat ze weer beseffen waar hun plek is.

Overigens wil dit niet zeggen dat dit bij elke dergelijke aanparing het geval zou zijn, maar besef wel dat het veulen sowieso nooit een kopie gaat worden. Het heeft zijn eigen karakter (ongeacht welke) en eigen indentiteit :)

Een paard moet je als jong paard ten eerste op laten voeden door andere paarden. Naar mensen moet hij ook luisteren. Daar moet je ook consequent in zijn. Zeker tegen de tijd als ze drieënhalf jaar oud zijn. Een karakter is deels vastgelegd en kan worden gestuurd door (leer)ervaringen en omgeving. Maar een dominant paard zal altijd een dominant paard blijven en ook altijd een duidelijke leider nodig hebben. En een snel angstig paard zal dit blijven. Je kunt een dergelijk paard veel leren door geduld en vertrouwen te geven. Ik denk dat je je zelf goed moet afvragen of je ook dat kunt (en wil). Kun je de dominante en betrouwbare leider zijn of ben je dol op deze merrie omdat je weet wat je aan haar hebt en daarom die relatie meer (kan) ziet als een vriendschap.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:24

Ik zou absoluut niet zitten 'mengen'.
Ofwel fok je een fries, ofwel fok je een Warmbloed...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:29

steflyn schreef:
Sammie schreef:

Het kan inderdaad, daar ben ik mij enorm bewust van. De kans is toch wel groter wanneer zij zo'n karakter heeft en dat ik een hengst neem ook met dit karakter en deze bij ons opgevoed wordt? of is mijn gedachtegang hier verkeerd in?

Nee dat hoeft totaal niet.
Ik heb 3 stuks uit mijn super veelzijdige betrouwbare bombroof merrie gefokt.
1 daarvan was totaal onberekenbaar en ik kon er echt niets mee. Ik heb er ontzettend veel slapeloze nachten van gehad.
De 2e is erg leuk maar hondsbrutaal en zeker geen allemanspaard kwa karakter.
De 3e komt wel naar zijn moeder.

Bij mijn favoriete fokmerrie waar ik vroeger op reed leken de merrieveulens erg op hun moeder in de zin dat ze heel makkelijk waren in de omgang, maar de hengstveulens waren allemaal stuk voo stuk extreem rillerige donders.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-01-14 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:29

Ik snap je redenatie, alleen alle kruisingen die ik gezien heb waarbij ze paarden zoals Friezen, Tinkers, Haflingers etc kruisen met warmbloed paarden, waren echt oerlelijk. Zaten wel een paar uitzonderingen tussen, maar de meeste waren wat uiterlijk betreft echt niet om aan te zien. Totaal uit verhouding vaak ook. Dit doet natuurlijk niets af aan de echte kwaliteit van die paarden, maar wat exterieur betreft ben ik er geen fan van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:36

Ik heb er eentje gekend. Het was een ongelukje. De vader was een KWPN hengst, een Krack C. Moeder was een Fries. Op zich wel een leuk paardje geworden. Bleef wel klein maar moeders was ook klein. Maar wel een paardje met meer beweging dan de moeder, een mooi sjiek klein hoofdje maar wel het behang van de fries.

Ik denk dat het op zich wel kan maar je moet een beetje geluk hebben. Je hebt namelijk geen idee hoe het uit zal pakken.
Pak eentje met een sterke bovenlijn, een edel hoofd en qua beweging/maat eentje met eigenschappen die je wilt verbeteren op je merrie.