Kwpn merrie laten dekken met een welsh/ Duitse rijpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mayday

Kwpn merrie laten dekken met een welsh/ Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 15:06

Hallo,

Even een vraag qua foktechnische aard, misschien hebben sommige van jullie er ervaring mee.
Ik heb een keurmerrie (KWPN) staan een niet zo n grote :D maar heb er twee knoepers uit gefokt, nu wil ik eigenlijk ook wel wat voor mezelf wat kleiners, aangezien de merrie ook op leeftijd is zit ik te denken om haar misschien met een goede ponyhengst te laten dekken, maar wie heeft er ervaring mee kun je ze wel inschrijven in een stamboek etc. Denk hierbij aan een orchard of een du bois hengst of iets dergelijks.
Ik zeg niet dat ik het ga doen maar ik zou het kunnen overwegen.......

Sammie

Re: Kwpn merrie laten dekken met een welsh/ Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:51

Kwpn heeft ook hengsten die bewezen klein fokken. Ik weet niet wat voor jaat je precies zou willen, maar bijv. Houston en negro fokken vaak klein. Kroonjuweel ook, maar ik weet niet of die nog dekt. Afijn er zullen vast meer hengsten zijn die de gemiddelde maat gemiddeld niet halen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:54

je kan idd naar du bois oid kijken. Dan zou het veulen NRPS papier krijgen (dan moet je wel goed op de bloedvoering letten)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:45

Aan welke fokrichting zit je te denken? Goeie springponys maat D zijn wel gewild en daarom kiezen sommige paardenfokkers ervoor om een D springhengst te gebruiken. In de hoop dat het jong dan ook de Dmaat heeft. Die zijn namelijk wel goed verkoopbaar.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 00:13

Sammie schreef:
Kwpn heeft ook hengsten die bewezen klein fokken. Ik weet niet wat voor jaat je precies zou willen, maar bijv. Houston en negro fokken vaak klein. Kroonjuweel ook, maar ik weet niet of die nog dekt. Afijn er zullen vast meer hengsten zijn die de gemiddelde maat gemiddeld niet halen.

Ja daar ben ik me van bewust maar ik moet ook echt een luxe type hebben en die zijn niet zo dik gezaaid, negro valt al af > inteelt, het gaat mij trouwens om meer de dressuurrichting. En maat mag van 1.50 tot 1.65
@ peelie, hoe zit dat dan precies met bloedvoering, ben voornamelijk thuis in de kwpners

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:26

Ik ben ook niet helemaal thuis in de NRPS, maar op de website van het stamboek (en hier op bokt) is er heel erg veel over te vinden. Er moet een bepaald percentage OX (arabisch) in zitten.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:41

O oké, nou ja ik kan daar altijd een belletje aan wagen, volgens mij als ik een NWR hengst zou nemen zou ik het veulen bij het WPBR in kunnen schrijven vOlgens mij. En die pony s zijn wel luxe gebouwd en dat heb ik ook wel weer nodig, jammer genoeg kan ik weinig foto's van dergelijke kruisingen vinden? Het doel blijft wel om iets goede te fokken nl. Anders kan ik net zo goed kopen.
EeRst maar eens kijken hoe de merrie de winter uitkomt!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:43

Sammie schreef:

kroonjuweel leeft niet meer.

die dekte alleen natuurlijk.
dan zal er wss ook geen diepvries meer van zijn :o

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:45

Sammie schreef:

Wij hebben twee Houston nakomelingen op stal staan, eentje van bijna 2 jaar en eentje van bijna 1 jaar. Zijn beide nu al flinke paarden, zelfs het (bijna) 1-jarige paard is al heel flink.

Kan ook aan de moeder liggen natuurlijk, al haar veulens zijn groot geworden (2 van Houston en 2 van Koss)

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:10

Ketaki schreef:
Sammie schreef:

kroonjuweel leeft niet meer.

die dekte alleen natuurlijk.
dan zal er wss ook geen diepvries meer van zijn :o

Kroonjuweel is ook niet echt wat ik zoek :+ dus Dat is niet zo erg

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:27

Niemand verder die hier een voorbeeld van heeft? Ik vraag me af hoe het met de verhoudingen zit vh veulen???

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:56

Hier op bokt is iemand, die haar Jazz merrie heeft laten dekken door Power & Paint. Nu heeft ze haar merrie drachtig van Don Cremello.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:59

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:11

Als je perse een pony wil zou ik voor een duitse rijpony gaan en absoluut geen nrps.
Duitse rijpony's zijn eigenlijk kleine paarden, veel "completer" dan de nederlandse (nrps) rijpony's.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 17:15

@ashley ik zat zelf te denken aan een nwr pony of Duitse rijpony, maar eerst kijken hoe en wat.
@c2012 bedankt voor je link daar heb ik wat aan!

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:08

Deze staat ook op bokt.

Afbeelding
Een Don Cremello du Bois x Houston

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 17:25

O dat is wel een leuke, enig idee van wie hij is?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:34

Wauw, dat is ook gewoon echt een.paardenveulen om te zien!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:39

Van een kwpn x welsh kan je echt wel een heeeel mooi veulen krijgen! Voor een foto van een jaarling die ik ken moet je maar ff pb'en als je die wilt zien . Die is namelijk heel mooi en goed gelukt!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:24

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 12:37

Dankjewel ik ga even kijken!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:01

Wil je met een Welsh hengst fokken moet de hengst minimaal 25% NWR bloed hebben wanneer het veulen bij het WPBR wilt hebben want het veulen moet naar mijn weten dacht ik dan 12.5% welsh bloed hebben.

Wil je het veulentje bij het NRPS krijgen moet je kijken naar een hengst die dus minimaal 25% Arabisch bloed heeft zodat het veulentje aan minimaal 12.5% Arabisch bloed komt en dan bij het stamboek mag.

Wil je ook specifiek een leuk kleurtje bij fokken of welke richting zou je het liefst willen? Duitse pony's zijn prachtige pony vaak wel wat zwaardere type pony brede kaak en lekker rond veel met goed voorbeen maar wel vaak hakkentrekkers. Bij welsh zijn ze een stukje luxer/fijner kleinere hoofdjes ect.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:16

Chroosje schreef:
Sammie schreef:

Wij hebben twee Houston nakomelingen op stal staan, eentje van bijna 2 jaar en eentje van bijna 1 jaar. Zijn beide nu al flinke paarden, zelfs het (bijna) 1-jarige paard is al heel flink.

Kan ook aan de moeder liggen natuurlijk, al haar veulens zijn groot geworden (2 van Houston en 2 van Koss)

De enige Houstons en Negro's die ik ken zijn ook gigantisch geworden, dus volgens mij fokken bij de hengsten niet klein.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:24

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 14:01

Nicole schreef:
Wil je met een Welsh hengst fokken moet de hengst minimaal 25% NWR bloed hebben wanneer het veulen bij het WPBR wilt hebben want het veulen moet naar mijn weten dacht ik dan 12.5% welsh bloed hebben.

Wil je het veulentje bij het NRPS krijgen moet je kijken naar een hengst die dus minimaal 25% Arabisch bloed heeft zodat het veulentje aan minimaal 12.5% Arabisch bloed komt en dan bij het stamboek mag.

Wil je ook specifiek een leuk kleurtje bij fokken of welke richting zou je het liefst willen? Duitse pony's zijn prachtige pony vaak wel wat zwaardere type pony brede kaak en lekker rond veel met goed voorbeen maar wel vaak hakkentrekkers. Bij welsh zijn ze een stukje luxer/fijner kleinere hoofdjes ect.

Het mag een luxe hengst zijn en een speciaal kleurtje is niet doorslaggevend, ik kijk meer naar exterieur en beweging een leuk kleurtje is evt. Leuk meegenomen :+ maar er is nog niks zeker, misschien gaat de Merrie weg dan gaat het niet door, als ze blijft dan waarschijnlijk wel
Als ik een veulen met een NWR vader wil fokken wil ik wel WPBR proberen, maar t is best lastig.
Veel filmpjes te zien maar is toch anders als " live"
@Loveuggs die had ik gezien, heel apart ben benieuwd wat dat brengt :D