Welke hengst voor deze London Swing x Kowalski merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helliepel

Welke hengst voor deze London Swing x Kowalski merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:20

Dag fokkers!

Ik overweeg om in de (nabije) toekomst een veulentje te fokken uit mijn London Swing x Kowalski merrie. Die is nu 5 jaar en 1.60m groot.
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/705686

Ze is in mijn ogen eigenlijk helemaal perfect :Y) , maar beter kan altijd en ze is wel wat aan de kleine kant. Ik ben verder geen exterieur-expert, dus er zal best wel heel wat zijn wat verbeterd kan worden dat ik niet zie. Daarvoor maak ik dit topic aan: wat kan er volgens jullie verbeterd worden en welke hengst vult dat (mogelijks) mooi aan?
Het hoofddoel is uiteindelijk wel om een leuk dressuurpaard te fokken voor mezelf.

Sterke punten:
- kan goed bewegen, zowel in stap, draf als galop eigenlijk
- heel goed karakter! Sùperbraaf en blijft altijd cool, maar toch wakker en heet genoeg bij het rijden.
- haar kleur ;)

Voor verbetering vatbaar:
- haar grootte

Enkele standfoto's:
Afbeelding
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/q77/s720x720/999619_10151655004242315_1731222147_n.jpg

In beweging:
Draf:
Afbeelding
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/312055_10200342040208657_2093570627_n.jpg
Galop:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/q71/s720x720/1012407_10200770626803054_611713270_n.jpg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/q71/s720x720/1000411_10200796415287750_1247512534_n.jpg

Filmpje:

Benieuwd naar jullie reacties en adviezen!
Alvast bedankt!

Groetjes
Helena

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:42

[***] heeft uit dit stammetje een hele mooie Parcival.

Ik zou voor deze denken aan Vitens. Dat is een Parcival zoon uit een Zep moeder.
Die zal de goede gangen en karakter bevestigen en mogelijk maat toevoegen. Dat is ook een vos.

In mijn onderschrift vind je op de fb pagina foto's van deze hengst.

NatasjavE

Re: Welke hengst voor deze London Swing x Kowalski merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:45

Vindt het overigens een erg aansprekende merrie. Mocht wat meer nek hebben en is onderstandig.

Al naar de stamboekopname Gelders Paard mee geweest?

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 19:50

Dankjewel voor je reactie, Natasja! :)

Ik moet wel eerlijk zeggen dat Gelderse paarden me niet zo aanspreken. Ik hou meer van fijnere types paarden, "damespaarden" zogezegd...

Mijn voorkeur gaat eerder uit naar (jong) Duits of Nederlands dressuurbloed. Ik ken gewoon te weinig hengsten (er zijn er zóveel) en weet te weinig wat de zwakke punten van mijn merrie zijn die ik zou kunnen verbeteren. :)

Vandaar dus mijn vraag! :) Maar je hebt al 2 dingen genoemd, waarvoor dank! Die onderstandigheid, op welke manier zou ik dat kunnen verbeteren? (maw: welke eigenschap moet de hengst hebben om dit "weg te werken"?) En welk effect heeft die onderstandigheid op haar "kwaliteit" als rijpaard? :)

Alvast bedankt voor de uitleg!

Oei ja, vergeten antwoorden op je vraag: ik ben nog niet met haar naar stamboekkeuringen geweest, neen. Ze heeft een BWP-papier. Ik heb verder eigenlijk ook geen ambitie/bedoeling om er een fokmerrie van te maken. Ik hoop haar zo lang mogelijk te kunnen rijden! :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:12

Maar wat wil je met het veulen gaan doen?

Kijk kwa papier is ze namenlijk Rijpaard x Tuigpaard. Dat is voor de verkoop al niet heel interessant en ze komt kwa uiterlijk en afstamming nog het meest in de buurt van een Gelderse. Vandaar mijn keuze voor een Gelderse hengst. Ook omdat je zegt dat je deze eigenlijk perfect vind. Je merrie ziet eruit als een Gelderse.

Wil je echt een fijner type dan je eigen merrie fokken fokken dan zou ik bij deze merrie kijken naar een volbloed of een echt hoog in het bloed staande dressuurhengst. Trakehner zou ook nog kunnen.

Als ze het qua karakter kan hebben zou Apache iets kunnen zijn.

Om onderstandigheid te verbeteren een hengst kiezen die at beslst niet heeft. Je zal geen garantie krijgen of veulen het niet zal kijen.

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 20:59

Zoals ik zei in de OP ga ik het veulen voor mezelf fokken, om dressuur mee te gaan rijden. Het moet dus niet per se een commercieel interessant veulen zijn.

Dat mijn merrie op een Gelderse leek, had ik nog niet beseft. ;) Je hebt wel een punt! :) Maar ik zou dus graag een nog wat fijner en alleszins groter paard fokken. (al weet ik ook dat 1+1 niet per se 2 is bij fokken ;) ) Apache vind ik inderdaad een héél aansprekende hengst, maar ik was benieuwd naar wat (eventueel) ervaren fokkers hier nog over konden zeggen. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:08

Je zou ook aan Chagall kunnen denken. Heb je een vos...wie weet in de tint van de moeder.

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 11:56

Ook een goeie suggestie, dank je wel! :) Al spreekt Apache me meer aan.

Moet ook zeggen dat Donnerhall-bloed me wel aanstaat, zoals Don Romantic of Fürstenball. Zou dat haar kunnen verbeteren? Maar daar krijg ik geen fijner paard door waarschijnlijk? :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:52

Leuke merrie hoor! Vind dat tuigpaard erachter helemaal zo gek niet.

Don Romantic blijf daar met deze merrie maar van weg. Fantastische hengst maar die gaat het niet chiquer maken.

Deze merrie heeft wat bloed nodig lijkt mij, hoewel LS met Lauries C erachter ze vaak wel
chiquer geeft hoor. Dat zou een volgende generatie nog wel eens kunnen doorkomen.

Dit is bijvoorbeeld ook een LS uit een merrie zonder enige bloedopdruk uit een gelders lijntje:

Afbeelding

Ik zou bij volbloed xx wel weg blijven, want dan ga je de galop niet verbeteren en dat is m.i.
wel nodig.
Ik zou ook op een beter ondertredend en sterker achterbeengebruik letten.

Maar trakehner kant uit dus. Valt me Hofrat zo eens in :j .
Of die het totaalpakketje gaat geven is de vraag, maar je belangrijkste wens wat chiquer zou
moeten kunnen.

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 14:25

Dankjewel voor je reactie! :) Ik was al van plan om je te pb-en na je post in mijn andere topic! Ik vind jouw LS ook heel aansprekend! Knap paardje! Heb je met haar al gefokt?

Bedankt voor het advies ook. Dus Don Romantic beter niet. Ook wegblijven van Fürstenball? Of blijf ik gewoon best van al bij Trakehner? :) Hofrat ziet er wel een goeie hengst uit, maar ik heb niet 't gevoel "die wil ik!". :P Of moet ik dat niet hebben? :)

Een andere hengst die mij wel aanspreekt is Tuschinski (ook geen trakehner :P maar goed). Zou dat nog iets kunnen zijn? :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:37

Wij hebben niet gefokt met de LS, gaan we ook niet doen. Die gaat de sport in, planning Z starten na 1 januari.

Furstenball durf ik niks over te zeggen, die is voor mij altijd buiten beeld geweest ken ik onvoldoende om er iets zinnigs van te zeggen.

Tuschinski, mijn bescheiden mening = niet aan beginnen, ben niet van zijn kwaliteiten en van zijn karakter overtuigd (duik nu weg :D ).

Tsja, met jouw wensen zou ik toch echt iets met een flinke scheut trakehener zoeken. Verder vind ik het lastig, want ik zoek heel andere kwaliteiten in hengsten dan jij duidelijk, heb ook een totaal ander doel.

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 14:48

Aja ok :P Maar misschien moet ik gewoon nog veel leren... ;) Wat is jouw fokdoel dan? Uiteindelijk is't mijne een leuk dressuurpaard fokken met een goed karakter en ik denk/hoop dat mijn merrie daar misschien wel een goeie "basis" voor is...
Het komt er op neer dat ik wel eentje zoals haar wil, maar dan nog beter. ;) En ik zie liever fijnere, elegante (dames)paarden, maar dat criterium is wel ondergeschikt aan het einddoel: een functioneel en goed dressuurpaard fokken..

Ik hoop dat ik het hiermee wat duidelijker maak? :P

En geen probleem wat je daar over Tuschinski zegt hoor. No bad feelings ;) Ik breng ook maar ideeën aan. Vind karakter heel belangrijk, dus goed dat je't zegt. :) Kan maar bijleren over hengsten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:28

Mijn doel is om paarden te fokken die minimaal de mogelijkheden hebben voor de lichte tour, liefst meer. Dat ligt dus net even anders :j .

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:35

NatasjavE schreef:
Mocht wat meer nek hebben en is onderstandig.

Al naar de stamboekopname Gelders Paard mee geweest?

Als je de kinderen , kleinkinderen etc..van Kieni eens bekijkt..dan weet je meer wat er bij die stam aan kan sluiten..

Ik zag die merrie en dacht ..heb ik meer gezien..( Opan) ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Zet er Bojengel maar op.

[FB] Nafok Bojengel (Uptown x Gribaldi)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:14

Die lijken inderdaad erg op elkaar.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:46

Toch grappig dat de TS haar paard mooi vindt, maar Geldersen niet, terwijl de merrie Gelders toont. Zegt ook wat over het verkeerde beeld wat veel mensen van een Gelderse hebben, maar dat terzijde.

TS: ik zou ook een Gelderse overwegen, want dat sluit op papier eigenlijk heel mooi aan. En anders zou ik een vergrotende hengst met veel ras uitzoeken.