Welke hengst voor Skydance x Welt Hit II merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charissiej

Welke hengst voor Skydance x Welt Hit II merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 20:17

Voor volgend jaar ben ik alvast aan het kijken welke hengst geschikt is voor mijn merrie. Zoe is een Skydancer x Welt Hit II merrie uit de Endy lijn van Huub van Helvoirt. Ze is naar de keuring geweest en scoorde voor stap: 85 punten, draf 80 en galop 75 punten. Helaas vond de jury haar niet grootramig genoeg voor ster, en ze vertelde mij (beetje raar naar mijn idee) dat als ze gepresteerd had in de sport ik haar nog een keer voor zou moeten brengen, want ze zou eigenlijk het ster predikaat wel verdienen (?). Maar goed, ik weet dat ik een zeer goed en correct bewegende merrie hebt, die helaas door blessure niet meer in de sport kan worden uitgebracht. Sterke punten van haar zijn absoluut haar bewegingen, zeker haar stap is top. Ze is 1.64 m groot, dus haar stokmaat kan verbeterd worden, evenals de lengte in haar rug en lendenen. Haar karakter is pittig en sensibel, een hengst met te veel bloed vind ik geen optie, maar een beetje bloed is geen probleem. Doordat ik nog niet weet hoe ze fokt ben ik niet op zoek naar een hengst die heel duur is qua dekgeld, rond de 1000,- Euro vind ik genoeg. Zelf heb ik verleden jaar naar Everdale gekeken, maar weet niet of er nu al wat meer bekend is over hem.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de juiste keuze (ik heb uit een Sultan merrie 3 veulens gefokt waar ik zeer tevreden over ben (Tuschinski, Sandreo en San Remo).

Hier wat foto's: (zijn heel klein, maar op de een of andere manier laat hij ze niet groter zien)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Re: Welke hengst voor Skydance x Welt Hit II merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:02

Everdale vindt ik niet zo gek gedacht..om de galop te verbeteren is Negro bloed een zeer goede optie!
En ik vermoedt dat Everdale ook wel wat grootramigheid toe gaat voegen..je merrie moet imo wel beschikken over een goed naar vorend toe bewegend achterbeen.

Jammer dat de foto's niet zo groot zijn..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:06

Everdale lijkt me idd niet verkeerd, misschien Jet-Set D ook een optie? Die vergroot ook en geeft grootramigheid door.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 12:09

Ik moet inderdaad een hengst hebben met bot, een de vergoot en eventueel een sterk achterbeen vererft, ookal is Zoe ook wel vrij sterk achter, maar gezien haar bloedlijn mag het nog wat sterker. Nog meer suggesties?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:22

Ik weet niet of hij volgend jaar beschikbaar is, maar anders lijkt Tango mij wel een passende hengst. Hij geeft zeker voldoende maat en bot door aan zijn nakomelingen.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 12:24

Ja Esplendido, Tango heb ik al vaker te horen gekregen.. Alleen heb ik geen gevoel bij die hengst, hoewel ik wel begrijp dat andere hem opnoemen voor Zoe... Dus Tango zou voor mij persoonlijk niet de eerste keuze zijn. Hoe denken jullie over Vivaldi?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:15

Nee die gaat absoluut geen bot en kracht door vererven! daarvoor moet je echt niet bij Flemmingh/Krack bloed zijn.

Bon Bravour als je merrie wederom een goed naar voren bewegend achterbeen heeft..en ook Davino lijkt maat en grootramigheid door te vererven.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 21:54

Elisa2, dus Tango niet? Toch heb ik het vaker gehoord... Maar goed, Tango valt voor mij sowieso af omdat ik daar persoonlijk geen voorkeur aan geef. Bon Bravour vind ik een mooi paard, maar ik vraag me af of ik daarmee niet een minder achterbeen creeer. En naar Davino ga ik even kijken, daar weet ik zo te weinig van af. Apache vind ik zelf een erg mooie hengst, maar ben bang dat die te compact en te bloederig gaat worden, wat denken jullie van hem voor Zoe?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:54

Ik denk dat Elisa Vivaldi bedoelt met het geen kracht en bot vererven. Vivaldi zou ik ook niet gebruiken gezien hetgeen je wilt verbeteren aan jouw merrie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:01

Ik bedoel idd Vivaldi!

Denk dat je met Apache inderdaad erg bloederig zou fokken..ook is dat geen hengst die kracht toevoegt.En ik betwijfel of je grootramigheid erin fokt met hem.

Wellicht is Bordeaux nog wel een interesant optie voor je.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 10:14

Dank je wel weer! Dan is Vivaldi geen optie, en wat ik zelf verwachtte Apache ook niet.