Al jarenlang droom ik van een eigen paard, een beste maatje. Aangezien ik mijn droom toch langzaam aan wil gaan verwezenlijken, wil ik mij gaan oriënteren in de karaktertypes van hengsten/nakomelingen van hengsten en rassen. Mijn voorkeur gaat uit naar een veulen/jaarling, omdat ik nog op kamers woon en een studie volg. Dan kan ‘mijn’ aankomende paardje mooi uitgroeien en lekker paard zijn, om vervolgens allround te gaan rijden.
Omdat ik met de gedachte rondloop om het als 4-jarige zadelmak wil maken, natuurlijk met begeleiding, ben ik op zoek naar hengsten die hun koele, rustige karakter door geven aan hun nakomelingen. Of zijn er bepaalde fokmerries die gecombineerd met een rustige hengst ook van die makkelijke nakomelingen geven.
Kwa rassen heb ik al enig idee welk ras koel is en welk ras pit en temperament heeft. Dat is gewoon een kwestie van een beetje googlen. Mijn voorkeur gaat hierbij ook weer uit naar een koel kopje en een rustig, werkwillig paard. Zoiets in de richting van KWPN’ers of BWP’s.
Ik ben benieuwd naar de reacties!
Gelieve gewone reacties op mijn vragen. Dit is gewoon een kleine oriëntatie, waar de vraag nog is of er ook werkelijk een veulen komt
Feitelijk hoeven ze dat niet perse bij het inrijden te doen (dat vinden ze zelf ook spannend), maar juist de periode erna. Zorg iig voor goede begeleiding
.