Don Cremello juiste keuze voor Corotino*Columbus merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zighenya
Blogger

Don Cremello juiste keuze voor Corotino*Columbus merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 00:13

Ondanks dat ik een merrie heb gekocht om ooit een veulentje te kunnen fokken had ik helemaal niet het plan dit te doen voor ik een opvolger nodig had. Vorig jaar won ik echter een dekking en daar is een veel mooier veulen dan verwacht uitgekomen. Het kriebelt dus toch en nu denk ik eraan weer opnieuw te fokken met haar, omdat ik haar graag een maatje kleiner zou hebben (ben zelf klein nl). Ik heb nu een beetje besloten dat als ze het werk weer goed oppakt en we kunnen (weer) de sport in dat ik dan voorlopig niet dek, maar mocht het niet goed gaan wil ik haar graag volgend seizoen weer laten dekken.

Bij voorbaat wil ik aangeven dat ik dit topic niet heb geopend voor de discussie of ik met dit paard moet fokken of niet, maar welke hengst het best bij haar zou aansluiten mocht ik ervoor kiezen dit wel te doen.

Caro (Caline) staat ingeschreven bij het NRPS en heeft als afstamming Corotino*Columbus. Ze heeft niet echt een sportmodel en dat wil ik natuurlijk wel graag verbeteren. Ook mist ze in de beweging en dan voornamelijk in het voorbeen. Dit is bij haar huidige veulen al erg verbeterd, de kleine stukjes die je tenminste kan zien bij zo'n kleine...
horsetelex Caline
Ze heeft een ontzettend fijn karakter, kindmak maar totaal niet tam als ze aan het werk moet. Ik zou het zonde vinden als dit verloren gaat. Mijn merrie is 1.58 en hier mag zeker 5 cm vanaf.

Gezien ik toch opzoek ben naar een ponyhengst lijkt het me ook fantastisch om een aparte kleur te fokken, al moet de hengst natuurlijk wel bij haar passen. Ik vind Cremello du Bois prachtig en dit is tot nu toe eigenlijk de enige hengst waar ik aan gedacht heb. Dit is ook de hele reden van mijn topic; past deze hengst bij mijn merrie?

Afbeelding
Caro als 3jarige

Afbeelding
2 weken na de bevalling (de buik is nu iets minder)

horsetelex So You Know

Afbeelding
Enige ietwat recente foto die ik van haar heb in beweging

Afbeelding
Imagine v. So You Know (Scandic*Krack C) 2 weken oud

Afbeelding
bijna 3 maanden oud

Alvast bedankt voor het meedenken!!!

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 00:14

Don Cremello du Bois:

Afbeelding

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:51

Ik zelf vind Athos van Knedo een mooiere hengst, maar dat is puur smaak natuurlijk :j ik kan niet eens goed uitleggen waarom! wel vind ik het erg leuk dat je een tweede veulen overweegt, leuke keuze om voor een iets kleinere sporthengst te gaan.

Afbeelding
Don Cremello Du Bois

Afbeelding
Athos van Knedo
http://www.bokt.nl/markt/ad/128082/crem ... ponyhengst
Athos lijkt net wat 'langer' ofzo. Misschien wel paardachtiger. Maar hij spreekt mij meer aan :) Wat beter bij jouw merrie past weet ik niet zo goed.

Zighenya
Blogger

Re: Don Cremello juiste keuze voor Corotino*Columbus merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 16:47

haha grappig die hengst is van een kennis van mij! Ik wist niet dat hij ook een Cremello had. De vader van deze hengst is weer een hengst die hier in het dorp stond (nu in engeland geloof ik). Cocktail had ik via via net gevonden en leek mij ook wel interessant. Op de site staat alleen zijn stokmaat niet.

Wereld is klein ;)

Athos is wel erg jong zie ik, ben benieuwd watvoor veulens eruit zullen komen!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:09

Er staat:

Klein Roderijs Cocktail werd afgelopen najaar verkocht naar Engeland, waar hij als ruin zijn sportcarrière zal voortzetten.

Athos is inderdaad nog jong :j maar leuk dat je zijn vader in ieder geval kent. En als Athos van een kennis is kan je misschien makkelijker even gaan kijken.
Nog een mooie van Athos, foto door Renee fotografie

Afbeelding

eerste veulen van Athos:

Afbeelding
xinram @ [HK] Echte gouden beesten, Palomino`s

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:24

Don Cremello du Bois heeft bewezen dat hij ALTIJD een goed veulen geeft met een topkarakter. Hij heeft er dit jaar meer dan 30 gedekt ! Zijn allereerste veulen werd meteen op de NRPS HK goedgekeurd. Verder komt Don Cremello uit een moeder die Keur en prestatie is en onder 2 verschillende amazones Z2 gestart heeft en vele prijzen gewonnen heeft. De oma en overgrootmoeder van Don Cremello hebben ook Z2 dressuur gelopen en zijn ook keur prestatie! De vaderlijn wemelt van de EK dressuur hengsten.
Don Cremello is een goedgekeurde hengst, werd dit jaar kampioen van de 4 jarige en oudere hengsten en werd ook nog eens uitgeroepen tot de beste Cremello hengst van zijn stamboek.Hij heeft ook aan de stamboek eisen van prestatie onder het zadel voldaan.
De nakomelingen kunnen worden ingeschreven bij het NRPS, Welshpony stb, Rheinische pferde stb en het Royal Belgisch Palomino stb.

De foto die jullie hierboven geplaats hebben is van Don Cremello als 2 jarige hengst. Inmiddels is hij prachtig ontwikkeld en loopt hij M dressuur en springt geweldig goed.

Op de website http://www.stoeterijdubois.nl kun je recente foto's van Don Cremello zien.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 21:02

set_eikol er is volgens mij nog wel sperma beschikbaar voor KI. Thanks voor de foto en de link, ga even kijken :)

cristinaa ik ken de erelijst van Cremello en weet dat hij zijn karakter vererft (dit is behalve zijn kleur waarom ik graag een keer met hem zou dekken), maar het gaat mij erom of het exterieur wel bij mijn merrie past :)

Een nadeel van Athos is voor mij wel dat het veulen dan niet bij het NRPS ingeschreven kan worden. (toch?)

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:23

Het evt veulentje van Athos kun je bijv. in het register B inschrijven (hulpboek)vanhet NRPS Wel moet je dan een DNA test laten doen of het veulentje daadwerkelijk van deze hengst is. Je kan dan niet naar een keuring.
Bij Don Cremello krijg je afhankelijk van welk stb. je het veulen aanmeld een papier waarmee je gewoon naar de keuring kunt. Don Cremello heeft in het begin allerlei types paarden en pony's gedekt waarvan de veulens allemaal een uniform type had. Ze lijken allemaal op elkaar. Dus hij past eigenlijk op iedere merrie.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:29

De foto die hier gebruikt was, was inderdaad een hele oude haha op deze foto was hij nog niet eens 2 jaar inderdaad haha! Dus eigenlijk kan je zijn exterieur daar nog niet op beoordelen.

Hier even dus wat recentere foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 22:38

Thanks Marjolein :)

Nog steeds weet ik niet of hij qua exterieur goed past gezien ik daar zelf geen kijk op heb ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:36

Qua ruglijn past Don Cremello wel op je merrie. Hals staat ter ook beter op dan bij je merrie al kunnen de foto's dat vertekenen. Qua achterhand lijken ze hetzelfde al hoeft dat geen minpunt te zijn. Als jij denkt dat hij qua gangwerk je merrie aanvult zou ik het wel aandurven om met hem te fokken.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 19:34

petraaken schreef:
Qua ruglijn past Don Cremello wel op je merrie. Hals staat ter ook beter op dan bij je merrie al kunnen de foto's dat vertekenen. Qua achterhand lijken ze hetzelfde al hoeft dat geen minpunt te zijn. Als jij denkt dat hij qua gangwerk je merrie aanvult zou ik het wel aandurven om met hem te fokken.

dankje daar heb ik wat aan! :)

Heb vandaag even nieuwe foto's gemaakt. Ze werkte niet helemaal mee, maar het ze zijn wel wat duidelijker.

Afbeelding Afbeelding

op deze foto is haar hals iets beter zichtbaar:
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:40

Jou merrie heeft als nadeel een stijle schouder en de hals zou idd mooier mogen vooral aan de hand van de eerste foto's. Tevens kan de bovenlijn wat sterker.
Cremello heeft bewezen mooie halzen, ruggen en een betere schouder te fokken (tenminste op mijn merrie's dan.
Daarbij dat karakter en kleurtje. Vaak hebben welshen ook een stijlere schouder, ik zou daar goed op letten als je voor een welsh gaat kijken. net als het beenwerk, het wordt nog wel eens wat teer (kwesti van smaak?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:48

Ik vind het een prachtige hengst die Don Cremello

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:57

ik zit zelf voor volgend jaar ook te kijken naar don cremello heb zelf een kwpn merrie van 160 met niet het alles makkelijkste karakter
rij nu zelf een d en een e pony dus ik hoef niet zo nodig paard te fokken bij haar gezien die toch voor mijzelf word
hoop dat ik volgend jaar ook de mogelijkheid heb gezien ik alle nakomelingen van hem geweldig gaaf vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:47

Marjolein is hij wel aangeboden op de NRPS keuring? En kan je wel NRPS papier krijgen of alleen palomino stamboek?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:00

Misschien domme lekenvraag: maar uit de combinatie van de merrie van TS en Don Cremello krijg je toch geen Palomino of Cremello? Of is dat ook helemaal niet waar TS naar toe wil? En maakt haar de kleur niet uit? Ik heb overigens wel begrepen dat TS graag en veulen met een wat makkelijker karakter wil, dan haar te insemineren merrie heeft, en ook dat ze een vrij klein aan de maat blijvend paardje er uit zou willen zien, omdat zij zelf vrij klein is.
Vereft die Don Cremello deze mogelijkheden dan doorgaans met enige zekerheid?

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:15

Terpentijn: het ligt eraan of de merrie ook een gen voor vos heeft. Mocht dat zo zijn, dan is er kans op een palomino. Maar omdat je genenparen hebt (dus twee chromosomen), kan je dus en vos en zwart hebben. Zwart is dominant over vos. Met behulp van een agouti-gen wordt een paard bruin.

Als het paard van de TS dus heterozygoot voor kleur is, dan kan er zowel een zwart + verdunning, bruin + verdunning (op het moment dat oom het agouti-gen doorgegeven wordt) en vos + verdunning uitkomen.
Dus verdunningskleuren zijn:
Zwart: smokey black
Bruin: valk
Vos: palomino

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:16

Volgens wordt dat een NRPS reg. A papier dan. Merrie is NRPS ingeschreven volgens de OP.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:52

Alle nakomelingen die ik ken zijn braaf en eerlijk, dat zijn er toch wel heel wat.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:19

Bedankt voor jullie reacties :)

lailapri, thanks voor de tip. Ik ga 5 oktober met mijn merrie (en veulen) naar de keuring en zal daar goed naar het rapport kijken en misschien tref ik wel iemand die me haar goede en te verbeteren punten duidelijk kan laten zien. Mijn merrie heeft heel droog beenwerk, er is me vorige keer op de keuring ook aangeraden haar benen niet meer op te scheren, het is misschien dus wel iets om rekening mee te houden met de welshjes!

Luf_Midnight volgens mij fokt Don Cremello een heel goed karakter door!! In dat opzicht zou het denk ik een goede match zijn met je merrie.

[***] volgens mij kan je (misschien doormiddel van DNA onderzoek) wel een vol papier krijgen, een van zijn zonen is inmiddels een GGK dekhengst bij het NRPS

terpentijn omdat cremellos een dubbele verdunningskleur hebben, krijg je uit een bruine merrie dus altijd valk, palomino of smokeyblack als ik het goed heb begrepen.

xIirtJj mijn bruine merrie heeft nu een vos veulen gehad, zegt dat nog iets over haar homozygoot zijn ja/nee? Ik probeer meer te leren over kleuren en vererving, maar vind het zo verdomde ingewikkeld!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:43

bruin is zwart met agouti zwart is dominant en agouti is dominant over zwart maar komt niet tot uiting bij vos. Een vos kan dus drager zijn van het gen voor bruin, en met een zwarte hengst een bruin veulen geven. Jou paard heeft in ieder geval 1 gen voor zwart en een voor vos en daarbij 1 of 2 genen voor agouti. Als ze er twee heeft kan ze nooit een zwarte geven omdat ze altijd het gen voor bruin doorgeeft en beperkt het zich tot vos en bruin. Als ze er een heeft dan kan ze ook een zwart veulen geven. Cremello geeft zowiezo een vos en een creme dus afhankelijk van de merrie valk of palo en misschien zelfs smokey black.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:30

Als ze nu een vos heeft gekregen, dan wil dat zeggen dat ze voor kleur heterozygoot is en dus een gen voor zwart en voor vos heeft. Je hebt dan, als je met Don Cremello dekt kans op alledrie de verdunningskleuren.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:53

[***] schreef:
Marjolein is hij wel aangeboden op de NRPS keuring? En kan je wel NRPS papier krijgen of alleen palomino stamboek?

Hij heeft zelfs al een zoon goedgekeurd bij het Nrps!
Alle nakomelingen kunnen geregistreerd worden in het nrps stamboek, zelfs uit merries die geen Arabisch bloed voeren (omdat Don Cremello genoeg bloed voert om in combinatie met een merrie met 0% Arabisch bloed, alsnog aan het minimum van 12, 5% zit.
Voor inschrijving is geen DNA onderzoek nodig.
Daarnaast kunnen nakomelingen uit welsh merries ook ingeschreven worden bij de welsh part bred

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:56