Hengst voor Tetse X Falke merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Friesepoonie

Hengst voor Tetse X Falke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 12:57

Ik overweeg om mijn Friese stamboekmerrie volgend jaar te laten dekken. Ik zit zelf niet zo in de fokkerij en zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. Graag zou ik jullie willen vragen om eens met me mee te denken en kijken waar we op uit komen.
Zoals gezegd; het is een Friese stamboekmerrie (Tetse x Falke); het veulen krijgt dus geen volpapier en ik weet nog niet of ik er wel mee naar de keuring wil. Sterker nog, ik weet niet eens of ik binnen het Friese ras wil blijven; een Barock Pinto of een ander ras trekt me ook bijzonder aan. Maar; als ik niet binnen het FPS blijf, wil ik er eerlijk gezegd wel een leuk kleurtje op (naast de verbeterpunten die ik toch al zie). Het veulen zal voor mezelf zijn; en ook het enige veulen dat ik met haar zal fokken. Ze heeft eerder veulens gehad.
Verbeterpunten:
- stap. Ze heeft destijds ABFP gelopen en haar stap is niet goed. Ik merk het zelf ook; het is duidelijk haar slechtste gang;
- achterhand
- ze begint nu met haar 11 jaar iets week te worden in de rug, gebruik als fokmerrie en weinig gerichte training spelen daarin natuurlijk ook mee.
- beenstand achter (iets frans)
- karakter ohz (ze heeft iets drammerigs wat ik er niet uit krijg, kan een voordeel zijn, maar bij recreatief gebruik voornamelijk irritant)
Pluspunten:
maat. Ze is 1,67; en das wat mij betreft echt groot zat.
karakter aan de hand: je kunt er een kind van 3 mee wegsturen aan een touwtje, ze zal nooit bijten of trappen.
lengte in het lijf: het is een lang paard.

Goed, bedankt voor het lezen en shoot! Ik sta voor veel open, mits onderbouwd. Foto's en meer informatie over de merrie graag via PB.

charissiej

Re: Hengst voor Tetse X Falke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:56

Ik kijk altijd samen met mijn vriend naar hengstenkeuzes voor onze merrie's, hij naar de bloedlijnen (of het qua inteeld en verwantschap past, en ik kijk naar de bouw, en de zwakke en sterke punten. Het laatste kan ik je dus wel wat mee helpen, maar daar zou een goede standfoto eigelijk wel voor nodig zijn. Blloedlijnen enz.. daar weet ik te weinig van, dus mijn excuses als ik hengsten promoot die helemaal niet bij jouw paards bloedlijn passen. Dit doet mijn vriend altijd dus.
Als je een betere stap wilt hebben, kan je beter niet een hengst kiezen met Tsjerk bloed, deze hengst is erg fijn maar vererft vaak een matige stap, en dat moet jij blijkbaar niet hebben. Een ruime stap zie je toch wat vaker in Jasper bloed, Beart of Pier bijvoorbeeld. Zelf ben ik nogal fan van Onne, we hebben hier vaak handelspaarden van gehad, en zelf heb ik ook een hengst van hem. Onne geeft vaak sportpaarden met veel behang, 3 fijne gangen en zeer fijne karakters. Wel zal Onne de stap niet mega gaan verbeteren verwacht ik, maar verslechteren doet hij zeker niet. Haitse geeft heel fijn bewegende paarden, die zou de bewegingen zeker kunnen verbeteren. Qua type moet je merrie wel een beetje body hebben. Ook Maurus geeft brave en fijn bewegende paarden, wel vaak qua hoofd niet de allermooiste, maar als je merrie een mooi hoofd hebt is het verder geen probleem.
Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 09:03

Bedankt! Ik kan zelf via de site de evt. inteelt en verwantschap uitrekenen, dus daar kan ik me altijd later mee bezig houden. Ik heb wel gehoord (zelf geen ervaring met Jaspers) dat vooral Jasper pittige karakters vererft; en ik denk dat dat in combinatie met mijn merrie niet gaat werken. Ik moet even snuffelen voor een goede standfoto, dat gaat nog niet meevallen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:42

wat is de naam van de merrie? Hoe ziet haar papier er verder uit? Is zij met drie jaar naar de keuring geweest en hoe beoordeeld?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:28

Ik denk dat je eerst moet beslissen wat voor type/ras je wilt:
- bij FNS blijven ... dus Friese hengst nemen
- BarokPinto ... dus BP hengst of andere bonte rijpaard hengst
- of warmbloed hengst ... rijpaard met of zonder speciaal kleurtje

Aan de hand van deze beslissing kan je gerichte een hengst gaan uitzoeken ... anders zoals je het zelf zegt 'door de bomen het bos niet meer'. :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:33

ik heb je een bericht gestuurd, vond het niet geschikt hier te plaatsen.