De merrie zelf heeft een super karakter, heel zachtaardig op stal, heel nieuwsgierig, een fijn dier om mee bezig te zijn. Onder het zadel werkt ze ook goed mee, in de wedstrijdring houdt ze vaak nog iets in, maar op zich niet abnormaal voor een jong dier, ik voel ze wel elke wedstrijd verbeteren. Slimme merrie ook, ze leert enorm snel en is erg leergierig. Qua karakter zowel op stal, aan de hand als onder het zadel ideaal. Ze mocht nog iets sensibeler en heter zijn.
Ze heeft een erg goede ruime stap, een lichtvoetige en mooie draf en een erg netjes gebalanceerde galop. Ze heeft erg veel aanleg voor het verzamelde werk. Ik zou graag nog iets meer ruimte in de gangen zien. Met de zijgangen speelt ze alsof het niets is.
Voor mij de belangrijkste verbeterpunten:
- voldoende maat, merrie is 1m67, ik wil liefst groter fokken, zeker niet kleiner.
- meer lengte in de rug, de merrie is zelf redelijk compact, ze had iets meer lengte mogen hebben
- iets meer bloed, iets heter onder het rijden
- sterk achterbeen, de merrie heeft zelf een goed achterbeen, hier wil ik absoluut niet op inleveren
- correcte beenstand, de merrie heeft zelf een scheef voetje links vooraan, dit versterk ik dus liefst niet
Enkele foto's:

Draf in vrijheid

Standfoto (wel onder het zadel)
Nog een paar standfoto's, wel allemaal onder het zadel, nog geen standfoto in vrijheid.
https://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1010010_10200854133609809_422953201_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/309978_10200466475119452_1873915131_n.jpg
Een filmpje van een proef waar de gangen onder het zadel te zien zijn. Ze houdt zelf nog iets in, in de wedstrijdring en ze is momenteel 5 jaar.
http://www.youtube.com/watch?v=sdO0B_ZzjgQ
De volledige afstamming van de merrie kan je hier terugvinden: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/710836
Ik ben zelf ook al eens aan het rondneuzen geweest en ik ben wel 'voor' Jazz, dus er zitten in het lijstje wel enkele hengsten met Jazz als vader of als moeders vader. En de combinatie Florencio en Jazz lijkt mij ook vaak een geslaagde combinatie te zijn.
Ik wil, zeker voor het eerste veulen, geen hengst met dekgeld van €2000 of meer kiezen. Liefst blijf ik zo wat rond de €1000 dekgeld aangezien ik nog niet weet hoe mijn merrie gaat vererven.
Hierbij mijn voorlopig lijstje, wie meer info heeft over hun nafok door persoonlijke ervaring of tips waarom die hengst wel of niet, laat het maar weten, ik heb nog geen ervaring dus ik heb een redelijk 'oppervlakkige' selectie gemaakt die ik uiteraard nog heel wat verder wil uitdiepen.
- Olivi (Jazz x Aktion) 1m72
€1100
- Wynton (Jazz x Matador II) 1m71
€1000
- Broere Valdez (Houston x Jazz) 1m73
€750
- Blue Hors Zack (Rousseau x Jazz) 1m72
€1300
- Bretton Woods (Johnson x De Niro) 1m77
€1600
- Don Olymbrio (Jazz x Ferro) 1m69
€800
- Negro (Ferro x Variant) 1m70
€1590
- Blue Hors Zatchmo (Blue Hors Zack x Donnerhall) 1m72
€800
- Rubin Cortes (Rubin Royal x Calmiro) 1m72
€750 (diepvries)
- Decor Dreamcatcher (Day Dream x Rubinstein) 1m70
€1000 (diepvries)
Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen met Blue Hors Zack en Blue Hors Zatchmo, beide paarden spreken mij heel erg aan. Van Negro, Bretton Woods en Decor Dreamcatcher ben ik niet helemaal zeker of ze bij mijn merrie passen. Alle info is welkom, aanvullingen mogen natuurlijk ook! Een groot aantal van deze hengsten staan ook ter dekking bij 'De Ijzeren Man', dus indien ik echt de stap zou wagen, neem ik aan dat ik daar ook zeker wel extra info over de hengsten kan krijgen en dat zij misschien ook wel helpen bij het kiezen van een hengst die bij mijn merrie past?
Ik hoop hier in elk geval nog wat meer kennis op te doen!
Beknopt inderdaad ook niet, de merrie is zelf al en echt bolletje, ik wil zeker niet compacter gaan, liever iets meer lengte dus.
Olivi zelf stamt uit een merrielijn waar complexe, niet zulke lieve karakters uit voortkomen. Zijn moeder schijnt zelfs echt naar onder het zadel te zijn geweest. Iets om even bij stil te staan als je met Olivi wilt fokken. Staat tegenover dat de hengst wel KEUR is geworden op basis van zijn nafok, die het prima doet op keuringen en in de sport.