Hengst voor een Belgisch Trekpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katje_

Hengst voor een Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 10:26

Ik heb een nieuwe Belgen merrie, super mooi beestje. Nou denken wij erover om een veulentje te fokken die we later kunnen gaan beleren. Het liefst willen we wat sport erdoorheen, zat te denken aan duitse paarden. Maar is dit een bersyandoge keuze en wat voor paard kan je hier het best voor gebruiken?

troi

Re: Hengst voor een Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:08

Poe, dan wil je dus twee heel verschillende typen combineren.
Nee niet verstandig! Ik zeg dit omdat het zo is dat een veulen lang niet altijd het gemiddelde van de ouders krijgt.
Ik bedoel, stel dat je een moeder met een heel zware nek en zwaar hoofd combineerd met een vader met een hele lichte nek en een heel klein hoofd. Dan hoop je op een veulen met een gemiddelde nek en een gemiddeld zwaar hoofd, toch? Maar, je kan net zo goed een veulen krijgen met de nek van pa, heel licht, en het hoofd van ma, heel zwaar. Je snapt dat dat erg ongezond zou zijn en dat je dat risico eigenlijk niet moeten willen lopen, helemaal als je wat meer een sporttype zou willen hebben.
Ik adviseer je dus echt te gaan kijken voor een veulen met de bouw die jij graag wilt fokken, dan heb je veel meer zekerheid!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:00

Mijn advies zou zijn om dit niet te doen. Er staat hier in de buurt een Belgisch trekpaard merrie die ze twee keer hebben gekruist. Het eerste veulen was een kruising met een KWPNer (dus kun je vergelijken met jouw wensen) en daar kwam een vreemd gebouwd veulen uit met lange benen en heel kort nekkie, waardoor hij nu op 5 jarige leeftijd nog steeds met de benen wijd moet om bij het gras te komen. Verder is hij gewoon compleet uit verhouding en heeft daarbij ook nog eens heel groot hoofd dat niet bij z'n lijf past.

De ander was uit een haflinger en is een soort van stevige uit de kluiten gewassen pony geworden. Er zit wel een enorm karakter in en hij dendert regelmatig als een bulldozer door alle draden en hekken heen. Absoluut geen makkelijk dier.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:16

Ik ken twee trekpaardkruisingen, eenmaal met een kwpn'er, eenmaal met Arabier. De kwpn-kruising zat op zich niet slecht in elkaar, qua verhoudingen, maar was veel lomper dan het gemiddelde sportpaard en had niet de souplesse en de bouw voor dressuur of springen. De Arabierkruising was, eerlijk gezegd, een ramp van een paard. Zo sterk als de moeder, met het stereotype zenuwachtige van zijn Arabische vader. Een heethoofd met een lijf als een tank, die zonder aarzelen door de houten omheining beukte. Die heeft op jonge leeftijd artrose in z'n halswervels gekregen, waarschijnlijk omdat z'n hoofd te zwaar was voor zijn hals.
De moeder van de Arabier-kruising heeft meerdere veulens gehad, verder allemaal trekpaardvaders (oa Belg en Duitse Koudbloed), die allemaal correct gebouwd waren. Waren vriendelijke paarden waar je fijn mee kon werken.

Een veulen is helaas geen gemiddelde van zijn ouders. Ik zou nooit fokken met twee fysiek verschillende ouderdieren.

Je kunt beter gaan kijken naar een leuk sportpaard (of veulen, als je dat graag wil). Dan weet je wat je krijgt - bouw, geslacht, kleur, karakter - en of het dier gezond is.

Katje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:28

Oke dankjewel voor de reacties. Ik heb zelf al een sportpaard en deze belg, maar ik wou een iets minder lomp ding waar de rest van de fam om op te rijden. Het leek me ook gaaf om zelf te fokken, alleen mn sportpaard is een ruin dus dat word lastig.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:57

Buffelo van 't Cammilenhof heeft de nodige goedgekeurde zonen. Hij zelf was kampioen in belgie. Hij heeft zeer goede bewegingen en maat door aan zijn veulens. Je zou kunnen kijken of je merrie bij de bloedvoering van Buffelo aansluit. Heb zelf een Buffelo, een 6 jarige merrie en daar kan je super fijn op rijden, het is en blijft natuurlijk wel een belg ;) Een belg heeft zoveel massa, dat je er natuurlijk nooit in 1 generatie dat er middels een gekozen hengst uit fokt. Ook bekom je nooit een echt sportpaard, maar enkele belgen zijn wel degelijk actief in de dressuur, zeker niet onmogelijk om een zeer correct bewegende belg naar het Z te rijden ;) Maar hoger dan dat word wel moeilijk :+ Buffelo geeft voor begrippen van het Ras meer luxe type, kortom wat minder lomp!