Welke hengst bij merrie Rhodium X Lancet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emma87

Welke hengst bij merrie Rhodium X Lancet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 18:33

Beste allen!

Graag leg ik jullie iets voor. Ik ben voor mijn vijfjarige dressuurmerrie (Rhodium X Lancet X Kristal ) op zoek naar een geschikte hengst.
Doekoe is een zwartbruine merrie van inmiddels ongeveer 1.66m.. Ze heeft een lange, stoere hals en een zeer elektrisch achterbeen.
Haar voorbeen is in de beweging ietwat strak en haar rug is prima qua lengte maar niet lang te noemen. Haar karakter is in de omgang ontzettend braaf en stoer.
Met rijden is ze zowel stoer (schrikt nergens van, niet kijkerig) als pittig (sensibel, snel, slim, bij (spier)pijntjes niet te rijden (lees bokken, stijgeren, explosief)). Tevens is ze snel kwaaltjes: bij een schrammetje direct een dik been of erger. Daarnaast is ze heel los en flexibel in haar lijf, makkelijk na te rijden en heeft een zeer goede galop. Wel heeft ze een eigen wil; ze wil het graag op haar manier. Het is
dan ook een paard waar je mee moet overleggen en niks 'op moet leggen'.
Het liefst zou ik willen dat haar nakomeling wat minder extreem is in het gedrag, dus koeler in het hoofd.

Hebben jullie een idee welke hengst goed op mijn merrie past (bij voorkeur een jonge hengst)?

Alvast bedankt

Doekoe
[img=http://www3.picturepush.com/photo/a/13399276/640/13399276.jpg]
[img=http://www5.picturepush.com/photo/a/13399238/640/13399238.jpg]
[img=http://www3.picturepush.com/photo/a/13399241/640/13399241.jpg]
[img=http://www2.picturepush.com/photo/a/13399215/640/13399215.jpg]

DiamondHorse

Re: Welke hengst bij merrie Rhodium X Lancet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:22

Pffjoe... Dat rille dominante is niet zo verwonderlijk met zo een papier :D Maar 1 voordeel, als je ze voor je wint, gaan ze voor je door het vuur :-) (heb zelf een lancet x farrington gehad) en zoals jij jou merrie omschrijft, zo was zij ook ;-)

Wat ik vanaf de eerste foto zie (is geen goede standfoto, dus misschien vertekend dat) lijkt ze een vrij stijl achterbeen te hebben) daar zou ik rekening mee houden, ze heeft een mooi aangesloten rug, misschien wat strak op de lendenen, zou ook een aandachts punt kunnen zijn!

Waarom is je voorkeur een jonge hengst?? Qua vererving is daar dan nog niet zoveel van bekent en aangezien het karakter echt een aandachtspunt is zou ik eerder voor een hengst gaan die bewezen heeft goede karakters te geven ;-)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:00

Rubinsteinbloed maar ik zou wel iets anders weten....maar dat mag je niet roepen.

Is deze merrie al op de stamboekopname geweest? En zo ja wat voor een punten had ze?

ohh,...en wie heeft die merrie Doekoe genoemd?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:33

Voor de kop idd Rubinstein...

Damon Hill zou een goeie zijn, als je een leuke geldboom hebt ;)

Emma87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 22:13

Dank! Het is inderdaad een heftige bloedlijn hihi.

In eerste instantie denk ik jonge hengst om het kostenplaatje (heel eerlijk gezegd). Gewoon omdat er al risico's bij het fokken komen kijken. Hebben vorig jaar een miskraam gehad na 9 maanden bij een andere merrie en dat was ontzettend...zuur.
Maar wat betreft de bevestiging/ doorfokken van het karakter bij meer bewezen dekhengsten, heb je zeker gelijk.

Doekoe is nog niet op de keuring geweest, hebben veel pech gehad met blessures. En de fokkers hebben haar de naam gegeven ;).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:25

Nou veel jonge hengsten kosten tegenwoordig vers uit het verrichtingsonderzoek ook al heel veel doekoes.
Ik zou volgend jaar wel naar de stamboekopname gaan. Zonde van het lijntje om et niet te doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 05:51

Hee, deze is gefokt door fokfanaat, leuk!
Maar die naam he :x :D
Inderdaad lijkt Rubinstein bloed niet zo verkeerd, misschien Rubiquil?
Staat er iig om bekend goed karakter te geven.

Emma87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 09:50

Lijkt alsof jullie allen het eens zijn over Rubinstein! Rubiquil ga ik ook eens naar kijken!

@NatasjaVe..dat is zeker de bedoeling, naar de stamboekopname. Maar blessures gooien helaas steeds roet in het eten. Tevens is ze een laatbloeier. Was met drie jaar nog maar 1.59m en inmiddels 1.66m!

en @Cayenne..Klopt! Inmiddels al weer 5 dus!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:56

Westenwind zou je kunnen overwegen, of Bon Bravour, die geven beide een fijn karakter en maat.

Ook van Norel heeft een hele fijne Vivaldi staan, Expression, ook heel koel in de kop.

Emma87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 10:07

@ fokfanaat..DANK!

Emma87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 18:22

Dank allen!! Heb uiteindelijk voor de hengst Zhivago (Krack C x Jazz) gekozen!