Tips gevraagd Hengstenkeuze voor E pony. E hengst of groter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lalunamyo

Tips gevraagd Hengstenkeuze voor E pony. E hengst of groter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 21:08

Nu duidelijk is dat Summer nog heel wat jaartjes bij ons gaat blijven speelt het idee er om in de toekomst een veulentje er bij te fokken.
Ik ben er wat vroeg bij, maar ik vind het leuk om rustig rond te kijken en wie weet hebben jullie dé tip! Ze zal eerst nog even in de wedstrijden uitgebracht worden.

Info merrie:

Summer
Appaloosa
Ouders onbekend
4 jaar
154 meter

Verbeterpunten:

Hals (mag langer)

Galop (moet sterker en groter)

Ze is lichtelijk overbouwd. Dit kan natuurlijk aan haar leeftijd liggen maar wij denken dat het zo blijft. Ze zou dus meer bergop mogen.

Ze is een matige springer. Maar aangezien we toch voor de dressuur met haar gaan is dit niet zo belangrijk.

Goede punten:

Ze is mooi rondgeribt. Hierdoor pas ik er met mijn lange benen er nog goed op. De hengst moet dus ook massa mee geven. Het veulen moet niet ieler of kleiner worden dan de merrie.

Ze heeft ook een zeer nuchter karakter. Ook is ze altijd voorwaarts en staat erg goed aan de hulpen. Een iets rillerige hengst is geen probleem

Haar draf is goed en haar stap is correct. Mag misschien meer ruimte hebben maar hier kan ik me ook op verkijken aangezien ik vooral grote paarden gewend ben :+

Haar kleur is natuurlijk een dikke pluspunt. Het is niet zo dat we perse een appaloosa veulen willen. Maar een bijzonder kleurtje heeft toch sterk de voorkeur. Wildkleuren, valk, bont, appaloosa, etc.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Barst los :D

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:43

convenans deze heeft bouw van femke spotty en daar heb ik een (ster) merrie veulen uit gekregen.
uit gebracht tot en met M kan Z maar werd blijvend kreupel helaas.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 09:42

Wat zonde :) Convenans? Die was ik nog niet tegen gekomen. Een gribaldi dus :)
Lijkt een mooi paard, mooi maatje ook voor Summer. Soms vind ik hem heel gaaf op foto's en soms lijkt hij tegen te vallen.
Ik kon het zo niet vinden, maar is er ook een stukje film te vinden van deze hengst?

Dees

Re: Tips gevraagd Hengstenkeuze voor E pony. E hengst of groter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:45

Leuke stippel :D
Gezien je wensen: langere hals en meer hoogte, zou ik gaan kijken naar een Vivaldi * Havidoff zoon.
Bij KWPN zijn daar geloof ik nu een stuk of 3 van goedgekeurd (of 2 en 1 loopt nog verrichtingen, zoiets).

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:12

Bedankt!

Ik ben bang dat die te groot worden. Desperado is bijvoorbeeld 170. En onze pony is maar een E maatje.

Het liefst wil ik tussen de 155 - 165 blijven. Bij een hengst die mooi grof / groot ramig fokt :)

Welke is de andere hengst? Die kon ik zo 1,2,3 niet vinden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:30

Als je een hengst gebruikt van ruim 1.70m., dan zul je eindigen bij een nafok van 1.60m. :D
Wees niet bang voor een al te grote hengst.. de natuur zorgt heus wel voor je merrie, die knapt daar echt niet van uit elkaar :D

Voor 'grof' moet je trouwens niet bij Vivaldi zijn. In dat geval is een Bojengel of een Armani wellicht een betere keuze.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:32

Nee, ik snap dat het veulen zich aanpast := Maar goed. 160 is helemaal prima, mits hij ook groot ramig / breed is.
Dit kan je natuurlijk nooit voorspellen maar ik wil wel een hengst die hier eventueel voor kan zorgen.

Ik ga even kijken bij Bojengel / Armani :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:45

Wil je een appie er uit fokken of een 1 kleur? Als je met een effen hengst fokt heb je 50 procent kans op een effen kleur veulen.
Scen Tao?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:48

Het liefst een appie :) Maar dit is natuurlijk niet te voorspellen. Exterieur gaat boven kleur.
Scen Tao staat inderdaad op mijn lijstje. Casanova C vind ik ook prachtig. Maar daar moet ik meer beeldmateriaal van zien om te weten of hij aansluit bij onze merrie :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:52

ST is prachtig ook als het een bruine was. Casanova gaat mijn merrie dekken als ze hengstig is. Volgende week is er een appaloosadag in Sneek waar ook deze hengsten en nog enkele andere worden getoond. Misschien leuk om te gaan kijken?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:55

Leuk! Ben benieuwd wat er volgend jaar dan uit komt :)

Klopt, staat in mijn agenda! Kwam het ook nog tegen op marktplaats. Zal wel geweldig zijn om gewoon een dekking te winnen daar ha ha

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:03

Meander v.d. Heimeriete ? Ivm zijn kleur ook meer kans op appie..

Ik zou dan ivm het overbouwde van de merrie wat je minder wil uitkijken voor knabstrupper bloed. Knabstruppers staan namelijk bekend om de wat zwaardere bouw, vooral in het front.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:26

ST zou ik laten staan voor deze merrie, Casanova lijkt me eerder wat, is die correct genoeg in de sprong? Merrie lijkt wat steil.
Wat denken de andere mensen hier wat voor bloed de merrie voert? Taro gaf nog wel eens van die prachtige bruinen qua vlekken zoals deze, en Santos ook. Qua type denk ik meer aan de oude Prins.
Op zich wel verstandig om dan juist niet NAS te fokken ivm bloedspreiding, als het een nederlands gefokte pony is heb je toch veel kans op inteelt.
Ik vind het echt een leuke merrie!

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:00

ik durf er niets over te zeggen wittepit.. Vooral niet omdat ik weet dat de fokker van de merrie soms nog wel eens aparte kruisingen heeft...

Maar ik kies wel inderdaad voor de barokke kant.. Vandaar ook mijn afraden om knabstrupper bloed te gebruiken..
Kleur stippen vind ik inderdaad wel wat santos met die pauwenogen..

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 17:31

Ik durf er ook niets over te zeggen. Er kan van alles in zitten omdat de fokster van alles door elkaar gooit. ijslanders, friezen, appaloosa's, etc. Ze fokken puur op leuke kleurtjes :+

Ze halen wel hengsten uit het buitenland vertelden ze me. Gewoon als eigen hengsten, niet goed gekeurd. Of ze fokken gewoon met eigen fokproducten. Ik denk dus niet dat ze veel Nederlands bloed voert. In ieder geval niet van de bekende hengsten hier, ook de moeder niet. Hiervoor ga ik voor de zekerheid nog even een mailtje naar de fokkers sturen.

Casanova, vind het echt een leuk dier. Maar het gangenwerk viel me ietsjes tegen. ( heb maar één filmpje gezien ) Geeft hij wel lengte in de hals mee?

Summer staat inderdaad wat steil. Haar spong in de galop is dan ook heel matig. Een 6jes galop.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:03

loes-freke schreef:
convenans deze heeft bouw van femke spotty en daar heb ik een (ster) merrie veulen uit gekregen.
uit gebracht tot en met M kan Z maar werd blijvend kreupel helaas.

Afbeelding
shynanda vader convenans

Afbeelding
moeder