hengst voor BWP merrie (v.Obelix Verdi)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

hengst voor BWP merrie (v.Obelix Verdi)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 13:13

We zijn erover na aan het denken om nog een keer een veulen te fokken met onze merrie.
Het zou haar tweede veulen worden en het leuk me toch leuk om hier te vragen wat jullie een geschikte hengst lijkt voor deze merrie. Ze heeft goede papieren. Haar vader is Obelix Verdi en die stamt af van Darco en de vader van haar moeder heet Ulster en die stamt af van Nimmerdor. Het is een mooie vosmerrie maar in het veulen zijn er een aantal dingen die IK graag verbeterd zie (het wordt waarschijnlijk een paard voor mij en anders voor mijn vader omdat de merrie, nu zijn paard, wat oud wordt)
dit is een foto van de merrie
Afbeelding
het veulen zou wat groter mogen zijn, wat slanker (ze is een beetje dik dat weet ik maar dat is ook haar bouw) en langere benen hebben van mij.
De vorige keer hebben we haar laten dekken door Vamiro. Dit is ook een wat forsere hengst en het veulen dan ook.
Wij hebben het veulen inmiddels niet meer. 6 jaar gehouden maar toen toch besloten hem weg te doen omdat er niks mee werd gedaan. was ook bedoeld een paard te worden voor mij, heb hem een tijd gereden maar het klikte gewoon niet, ik kon hem ook niet echt baas, en mijn vader had geen tijd om twee paarden te rijden.
hier een foto van merrie met veulen
Afbeelding
en veulen hier op 6 jarige leeftijd (ruiter ben ik niet)
Afbeelding
wat lijkt jullie een geschikte hengst voor onze merrie???

Noetje14

Re: hengst voor BWP merrie (v.Obelix Verdi)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 13:35

niemand??

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:34

Moet het een bewezen hengst zijn?

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 16:45

wat bedoel je met een bewezen hengst? sorry ik heb daar niet zo veel verstand van haha.
bedoel je dat hij goed heeft gepresteerd in de sport of wat???

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:46

Een 'bewezen' hengst is een oudere hengst die zijn sporen heeft verdient in het sport, en daardoor ook vaak het dekgeld hoger ligt.

Of een 'jonge' hengst, wel ggk te verstaan, maar die nog niet veel heeft gepresteerd vanwege zijn leeftijd.

Ik neem aan dat met deze bloedlijn je richting spring-hengst zoekt?

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 23:23

ja wel een springhengst ja, maar ook wel geschikt voor de dressuursport. haar vorige nakomeling was daar niet echt geschikt voor, ook niet qua bouw.
en het mag ook best een jonge hengst zijn hoor. hoewel je bij een bewezen dan dus wel meer weet over wat hij in huis heeft. maar ken je wat BWP hengsten dan. ik eigenlijk niet, daarom vraag ik het hier ook :D . zoek ook vooral een hengst die dus een wat slanker postuur vererft.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:37

Ik zou kijken naar Vivaldi en Lord leatherdale. Zou niet eens zo zeer naar springhengsten zoeken.

je zoekt meer maat en neem aan meer ras / uitstraling. Meer lengte in het voorbeen. Dan zou ik echt naar deze hengsten kijken.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 11:01

tanjaatjuhh schreef:
Ik zou kijken naar Vivaldi en Lord leatherdale. Zou niet eens zo zeer naar springhengsten zoeken.

je zoekt meer maat en neem aan meer ras / uitstraling. Meer lengte in het voorbeen. Dan zou ik echt naar deze hengsten kijken.

dat zijn wel twee hele mooie hengsten en het hoeft ook niet perse een springhengst te zijn maar wel zeker een BWP. ik wil wel binnen het stamboom blijven

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:13

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:15

Noetje14 schreef:
tanjaatjuhh schreef:

dat zijn wel twee hele mooie hengsten en het hoeft ook niet perse een springhengst te zijn maar wel zeker een BWP. ik wil wel binnen het stamboom blijven

Ooh sorry dacht dat het het kwpn was.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 11:21

dat zijn inderdaad wel mooie hengsten! zou daar weer niet tussen kunnen kiezen denk ik hoewel aaron dan wel voorkeur heeft als hij mooi gelijnde veulens geeft.
heb ook gekeken op bokt markt en daar stond ook een BWP hengst te dekking maar vind hem ook weer niet mooi genoeg gebouwd. in de springsport wel weer een mooie hengst http://www.hoeveterlinden.be/index.php? ... &Itemid=53

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 11:22

tanjaatjuhh:
oo maakt niet uit hoor haha

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:12

Noetje14 schreef:
dat zijn inderdaad wel mooie hengsten! zou daar weer niet tussen kunnen kiezen denk ik hoewel aaron dan wel voorkeur heeft als hij mooi gelijnde veulens geeft.
heb ook gekeken op bokt markt en daar stond ook een BWP hengst te dekking maar vind hem ook weer niet mooi genoeg gebouwd. in de springsport wel weer een mooie hengst http://www.hoeveterlinden.be/index.php? ... &Itemid=53

Zuiver springbloed gefokt des tijd toen functionaliteit belangrijker was dan een mooi model ;) ... alhoewel goed ben ik niet zo van donder de indruk van de vaderlijn, maar de moederlijn daarentegen WOW: zij heeft 5 ggk zonen gegeven waarvan 3 op OS niveau hebben gesprongen.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 19:50

Peterina schreef:
Noetje14 schreef:

Zuiver springbloed gefokt des tijd toen functionaliteit belangrijker was dan een mooi model ;) ... alhoewel goed ben ik niet zo van donder de indruk van de vaderlijn, maar de moederlijn daarentegen WOW: zij heeft 5 ggk zonen gegeven waarvan 3 op OS niveau hebben gesprongen.

ik ken eerlijk gezegd heel die afstamming niet. lijkt allemaal frans en geen bekende naam tussen. maar dat komt omdat ik er geen verstand van heb haha

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 19:52

maar iemand nog andere hengsten??

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:49

Als ik zo naar je merrie kijk zou ik voor een moderne hengst gaan die langgelijnd is. Hoe zit het met de bewegingen van je merrie? Wat zijn punten die jij wilt verbeteren aan je merrie?

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 22:51

tja, qua bouw langer maar ook qua bewegingen en langer voorbeen. maar verder heb ik er niet zo veel verstand van. dus dat kan ik moeilijk zelf beoordelen, laat ik het er maar op houden dat ze niet zo dressuurmatig is. en dat zou ik graag anders zien. als je dat al kunt veranderen in een veulen.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:40

Dus een springhengst die goed in het rechtshoekmodel staat maar die ook fijn bewegende veulens geeft.

Ik heb zelf een twenter van Biscayo staan, mooie langelijnde hoogbenige merrie met erg fijne bewegingen. Hengst kreeg ook een goed afstammelingsrapport. Maar is nog een jonge hengst, verder nog niet heel veel over te zeggen dus.

Ik ben aardig gek van die hengst, maar ieder zijn ding toch ;)

Biscayo zijn afstammelingenrapport.
Uniforme collectie, voldoende tot ruim voldoende ontwikkelde hoogbenige veulens die ruim voldoende in het springpaardenmodel zijn gebouwd met ras en uitstraling. De stap is voldoende van ruimte. De draf is ruim voldoende van ruimte. De galop is goed van ruimte met een goed gebruik van het achterbeen. In beweging blijven de veulens hoog in de croupe en kunnen goed schakelen.

Maar zal nog eens even verder kijken.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 22:13

maar dat is een kwpn hengst. en blijf toch liever binnen bwp. wel hele mooi hengst!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:20

Als de hengst KWPN ggk is, dan kan je het zonder problemen registreren bij het BWP met behoudt van vol papieren.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:59

mits opleg van €125 ja...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:35

Registratie van veulen van erkend hengst die niet BWP is kost 150 euro. Dit ivm DNA testing. Deze regeling/kost geldt bij de meeste warmbloed Stamboeken in Europa als je een ggk hengst gebruikt van een 'erkend' stamboek.
Als je een hengst gebruikt van SBS of Zangersheide dan is dan niet 150 euro maar 15 euro extra.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:00

En net daarom schrijven wij Oldenburg in ;)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:59

s0173957 schreef:
mits opleg van €125 ja...

Dat is niet meer...

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:00

Sinds dit jaar niet meer :)