Bamako de Muze, Arko III, Thunder vd Zuuthoeve of Diamant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Axmar

Bamako de Muze, Arko III, Thunder vd Zuuthoeve of Diamant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 09:23

Bokkers,

Als amateurfokker heb ik het geluk een goede springmerrie (Wandor x Kashmir x Concorde) uit de Pia-stam te bezitten.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1479181

Via ET willen we dit jaar 1 of 2 veulens fokken. Foto's heb ik niet.

Omschrijving:

Positief: genoeg bloed, perfecte instelling/voorzichtig, losse achterhand, 1m68, volgens beroepsfokkers vrij complete merrie, loopt nu als 7jarige reeds 1m40

Negatief: iets langer voorbeen, Vlaamse stand voorbeen

2 vragen: welke van de 4 bovenvernoemde hengsten draagt uw voorkeur? Waarom?
weten jullie iets meer over de Pia-stam?

Axmar

Re: Bamako de Muze, Arko III, Thunder vd Zuuthoeve of Diamant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 08:27

Niemand die me kan helpen?

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:12

Is het echt niet mogelijk om foto's te plaatsen of eventueel een filmpje van de merrie?
Dat geeft toch een iets beter beeld.

Axmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 15:49

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:30

Ik denk dat je je niet veel zorgen hoeft de maken over je hengstenkeuze ..denk dat er veel past op zo'n klassemerrie !

Axmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 18:11

Dank voor het compliment, Besita. Ben zelf ook benieuwd naar de nafok. Volgende keer Diamant proberen, maar beetje schrik van langer voorbeen...

Een vierjarige halfzus (Ogano Sitte) van deze merrie is een droom van een paard. Heeft net zelf een veulen gegeven. Ga een bod doen op dit koppeltje ;-)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:55

Fijne merrie! Welke hengst je kiest, ligt aan je eigen voorkeur en je portemonnee.

Axmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 12:26

Wat zou jou voorkeur zijn, Sportfokker? Er is zoveel aanbod...

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:48

Ik zou dan vooral kijken naar hengsten, die de gegeven punten kunnen verbeteren/behouden en waar je een goed gevoel bij hebt. Als je wat research doet naar nakomelingen, ga je vanzelf een aantal hengsten kunnen schrappen.

Ivm vlaamse stand zou ik zeker kijken naar een hengst met een correcte beenstand en die dat dat ook door geeft.

Axmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 13:31

Moet elke gekeurde hengst geen juist beenstand hebben, C2012? Aangezien ze morgen gespoeld wordt (Bamako) hoop ik de juiste keuze gemaakt te hebben. Binnen 3 à 4 jaar weten we het antwoord...

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:08

Dat zou in principe wel ideaal zijn voor een goedgekeurde hengst, maar dat is in de praktijk niet altijd het geval. Na de 3e fase van de hengstenkeuring van het BWP staat in Equi-Time bijvoorbeeld ook uitleg over de nieuwe goedgekeurde hengsten. Daarin lees je toch ook wel bij sommige hengsten dat ene een lichte franse stand of lichte vlaamse stand of dergelijke heeft. Extreem slechte beenstanden gaan ze niet goedkeuren (hoop ik toch), maar ze zijn toch niet allemaal volledig correct.

toppony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:02

Bamako is niet ideaal denk ik, aangezien de merrie zelf niet zo heel hard over de rug springt en Bamako dat ook niet erg doet.
Thunder en Diamant kan je weinig verkeerd mee doen, 2 hengsten die zich al bewezen hebben qua nakomelingen die gemakkelijk zijn in omgang en ook presteren.
Arko III is misschien wel het beste idee, deze hengst heeft zelf een heel goed voorbeen. Ik heb er alleen nog niet zo veel nakomelingen van gezien dus weet ik niet of hij dat ook vererft.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:24

zo leer je elke dag bij op bokt :=
als deze merrie niet fijn over de rug springt dan weet ik het niet meer
zo horen ze te springen als je ze lang heel wil houden
maar men ziet liever spectaculaire Flipper d'elle types die na een jaar of 3 kaput zijn ..
Doe mij maar de For pleasure manier die 12 jaar topsport en oa 4 olympiades kon lopen !

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:45

Waar, maar for pleasure liep dat ook door zijn geweldig karakter en fantastisch management van zijn ruiter. Dat laatste is spijtig genoeg niet erfelijk :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:57

maar als ze het niet kunnen , kunnen ze het niet hé ..bovendien deed ie dat met 2 ruiters dus het ligt niet alleen aan de ruiter en zijn management want laten we eerlijk zijn ..hij heeft wat proefjes gelopen in zijn leven
Kijk maar naar Grannus nakomelingen , die springen ook wat met een rechte rug ..maar hoeveel hebben er daar ook niet van tot op respectabele leeftijd gelopen ?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:02

Ze moeten het zeker kunnen. Wou alleen zeggen dat instelling heel belangrijk is.

toppony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:26

Dat is jou mening. Als je gaat kijken naar de paarden die tegenwoordig echt top zijn, ik denk maar aan een big star of een bella donna, denk ik dat die toch net iets meer rug gebruiken als deze merrie. Ik ga niet zeggen dat dit een slecht merrie is, integendeel zelfs!!! Maar als je er dan toch mee fokt kan je beter een hengst hebben die toch iets meer ruig gebruikt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:23

BIg Star
Afbeelding
Bella Donna
Afbeelding
of zelfs nog enkele andere
Chaman
Afbeelding
Itot
Afbeelding
in welk opzicht vind jij dat deze paarden met "meer rug " springen , kan je daar wat foto's van laten zien

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:00

Inderdaad. Knap voorbeeld besita.
Wel zie ik ook liever een hengst met meer ruggebruik.
Ik zou voor Thunder of Diamant gaan, maar dit is eerder een persoonlijke voorkeur.
Suc6 met het kiezen !

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:30

Bij mij komt instelling net een stapje voor op ruggebruik ..daarom denk ik ook dat Bamako heel goed op de merrie zal passen ..de meeste darco springen zo een beetje en als ik zie naar de BWP kampioen van dit jaar ( Bamako x Malito )dan lijkt dat ruggebruik heel hard mee te vallen *D
Afbeelding

in tegenstelling tot de verrichtingstopper bij het KWPN
Afbeelding

ik weet wel welke ik zou kiezen :j

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:42

Als je ziet hoeveel toppaarden Non stop gegeven heeft, en die springen allemaal een beetje zo, niet enkel door Darco maar ook door carneval die een wat langer middenstuk vererfde. Voordeel is dat die paarden net wat meer rek hebben vooral een goede kop. Bamoko is er ook zo eentje met een goede instelling.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:05

toppony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:28

Sorry, ik weet niet wat jij bedoelt met rug gebruik,maar die eerste 3 gebruiken hun rug best wel goed hoor. Itot du Chateau is een ander geval. Ik zeg ook helemaal niet dat weinig rug gebruik slecht is. Het is alleen iets wat alleen maar voordelen biedt.
Wat je trouwens wil laten zien met die 2 kampioenen weet ik niet, want die bamako is duidelijk beter alleen wie is de vader van de moeder? Malito de reve die wel mooi over de rug springt _/-\o_
Afbeelding
Big star die dus wel goed z'n rug gebruikt :)
Afbeelding
Bella donna met ook goed ruggebruik
Afbeelding
En zelfs chaman

Axmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 21:26

@ jeroenvde: ik ben een amateur in de paarden, maar dacht dat onze merrie genoeg ruggebruik had om te gebruiken in de fokkerij. Moeten ze dan nog meer 'uitzwaaien'?

Ze loopt nu als 7-jarige 1m40 omdat ze een heel goede instelling heeft. Bloed en vermogen zitten ook goed.

Onze manier van selecteren van dekhengst (in volgorde van belangrijkheid):instelling, maat, moederlijn, vermogen, techniek en de aanwezigheid van Darcobloed

Zit wel goed bij Bamako, dacht ik.

@Iphi: Chacco Blue was een optie tot aan z'n dood. Liefst vers sperma.
@Besita: Chaman was dus ook een optie voor mij, maar niet voor m'n vriendin :(
@@ Besita: dank voor de illustraties...

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:02

Ik geef Besita gelijk :)
Ik persoonlijk ben niet zo weg van Arko III. Heb er veel gewone eerder zware popperige veulens van gezien maar ze hebben natuurlijk ook een moeder :j