exterieurkennis gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_

exterieurkennis gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 14:51

Wie wil een blik werpen op mijn paard en zijn/haar exetrieurkennis erop loslaten?
Ik zou heel graag willen weten of er punten zijn die mij niet opvallen. (en dat kan gauw :+ )

Achter staat ze koehakkig en frans. Dat is me wel opgevallen ;)

Op dit moment is ze arm bespierd. Ik ben haar aan het klaarmaken voor de keuring eind Juni. Ik longeer haar met longeerhulp 2x per week en 2 a 3 keer per week met pessoa. Heb sinds gisteren het rijden ook opgepakt nadat ze 5 maanden niks heeft gedaan.
Ze is 5 jaar
1.64m
v. Florencio vm Gribaldi

Alvast bedankt voor het reageren!
(evenueel meer foto's geen probleem)
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E4OMWZ4U.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 29-04-13 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 afbeeldingen zichtbaar

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:35

Oei, wil je in Juni al voor de keuring hiermee??
Ik denk dat dit te positief gedacht is. Sowieso staat ze er qua conditie en bespiering niet zo goed voor. Zeker niet voor een 5 jarige.
Daarbij is er exterieurmatig ook nog wel wat op te merken. Ik vind met name de croupe erg hellend en het achterbeen vrij recht.
Verder is ze echt heel arm bespierd, op de bovenlijn, de croupe en zeker de hals. Dit krijg je niet in 2 maanden goed.
Het is verder moeilijk om te beoordelen van deze foto's. Koehakkig kan je alleen vanaf de achterkant zien.
Ik zou niet gaan en je beter voorbereiden volgende keer. Ook is via een IBOP misschien een beter idee.
Verder moet je duidelijk hebben wat je verwachtingen zijn. Wil je haar gewoon alleen stamboek hebben?

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 18:23

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Heb ik zeker wat aan!

Je zegt dat de croupe erg hellend is. Hellend is toch positief? Of is het teveel van 't goede?
En is haar verloop van haar rug en lendenen gemiddeld? En hoe is haar schouderligging?
Sorry, ik heb nog het een en ander hierover te leren :+
Ik sta/stond in twijfel om haar thuis te laten keuren of om met haar naar locatie te gaan.
Thuiskeuring is 3 mei al. Misschien moet ik dan toch overwegen of er een jaar mee te wachten of om via ibop te doen. Iig bedankt!

tjady

Re: exterieurkennis gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:38

Ik sluit mij aan bij Susanne F. Ik zou haar zo zeker niet aanbieden voor stamboekopname. Van een 5 jarige wordt wel meer verwacht. Is er nog een oefenavond bij je in de regio, daar kan je altijd voor opgeven, krijg je een beetje een idee wat ze van je merrie vinden en via een ibop vind ik een goede optie. Heb je een link van haar verder afstamming, bv via paardenfokken.nl.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 13:07

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/306785
Ik zal ook eens kijken naar zo'n oefenavond.
Ik heb haar zelf gefokt. Misschien dat ik in de toekomst nog eens een veulentje wil fokken. Dan vind ik het handig waar ik op moet letten bij het uitzoeken van een hengst.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:37

Zo een oefenavond is altijd leuk. Ze geven dan al een feedback op het exterieur van je merrie en ook op haar bewegingen.Het is ook helemaal met welk doel je haar wilt aanbieden. Als je alleen wilt dat ze stamboek wordt, kan je dan altijd naar de keuring gaan. Wil je echt kijken of ze meer in haar mars heeft, dan is een IBOP voor 5 jarige een alternatief. Je kan ook je merrie in de sport gaan uitbrengen en dan als ze haar sport predicaat heeft, dan via stamboekopname aanbieden.
Ik zou zelf dan ook mijn merrie PROK willen hebben, bij het aanbieden aan het stamboek.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:39

Goed idee van zo'n oefenavond. Ik ben het eens met Suzanne F. wat betreft de beoordeling. Haar conditie kan beter en haar model is ws ook niet sterwaardig. Ze mag wat meer een dressuurpaard- uiterlijk hebben; Meer front en schouder, wat langere lijnen ook. Informeer anders eens bij het secretariaat van je regio of iemand je een goed advies kan geven. Dat kan veel moeite en teleurstellingen besparen. Op de KWPN-site staan bij de Regio's wel adressen waar je naar kunt bellen. Succes!