Wat voor een (grootfokkende) hengst op een Guidam merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Knofje

Wat voor een (grootfokkende) hengst op een Guidam merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 00:39

Hallo bokkers,

Al een tijdje hebben wij ( mijn paps & ik ) het idee om eens een veulentje te fokken
Bij onze guidam merrie.
Dit zal voor eigen gebruik zijn, oftewel een rij/springpaard voor over een paar jaar.

Toen kwam dus de vraag, wat voor een hengst past er bij haar?!

Het is is een erg klein gebleven paard, 1,55.
Haar ouders zijn beide wel ruim in de maat.
Een groot fokkende hengst dus.

Guidam is haar vader, moeder's vader is Landwind ||b
Dekgeld zo rond de €800 à €900'-..

Wie o wie heeft er suggesties en kan ons helpen om een geschikte hengst te vinden!
Misschien zijn er meer punten van belang die handig zijn om te weten,
Sta overal open voor!

Om een klein beetje een beeld van haar te hebben :

Afbeelding

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:27

Voor mijn paard gefokte E pony heb ik gebruikt: Cavalier (1.61 geworden), Chico's boy (1.65) en Advance. De laatste is 2 jaar oud en is nu al groter dan moeders. Ik had ook Cosun op mijn lijst staan. Let op hengsten waarvan de moederlijn ook alleen grote merries heeft en hou er rekening mee dat het eerste veulen altijd kleiner kan blijven.
Heb je een linkje met de afstamming?
(Moeder is 154,5)

_Knofje

Re: Wat voor een (grootfokkende) hengst op een Guidam merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 14:59

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:46

Zou zeggen Apollo, past leuk, kun je iets aparts krijgen en blijf je zwaar binnen je budget. Succes met je zoek tocht. Mooie merrie dat zeer zeker. :D

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:59

caro29 schreef:
Voor mijn paard gefokte E pony heb ik gebruikt: Cavalier (1.61 geworden), Chico's boy (1.65) en Advance. De laatste is 2 jaar oud en is nu al groter dan moeders. Ik had ook Cosun op mijn lijst staan. Let op hengsten waarvan de moederlijn ook alleen grote merries heeft en hou er rekening mee dat het eerste veulen altijd kleiner kan blijven.
Heb je een linkje met de afstamming?
(Moeder is 154,5)

Is meer een verhaal dan een wetenschappelijk/ aangetoond gegeven dat het eerste veulen kleiner zal zijn. Dat is zeer zeker niet het geval. Verhalen zullen altijd wat afwijken. De merrie zal zeer zeker niet gaan verkleinen, gezien de maat van haar haar ouder. Zou dan zeer zeker als je groter wil fokken kijken naar een hengst die lijkt te verefen op zijn nakomelingen. Ook hierin mee te nemen wat hij doet op kleinere merrie's.