Hengst gezocht voor mijn kwpn'er

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jst_lyske

Hengst gezocht voor mijn kwpn'er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 12:20

Hallo,

Dan lang wikken en wegen heb ik besloten dat ik mjn merrie deze zomer/voorjaar wil laten dekken.

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/224024

Belangrijk bij de hengst vind ik een goed/lief karakter die dit ook door geeft aan zijn nakomelingen.
De bedoeling is om een rijpaard te fokken, geen op en top sportpaard. Maar dit is natuurlijk een mooie bijkomstigheid. De merrie geeft altijd een zwart veulen, ze heeft 2 veulens gehad en allebij pik zwart. Alle kleuren mogen, bont vindt ik ook gaaf. Weten jullie wat leuks?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:31

Met 2 veulens kun je helaas niet zeker zeggen dat ze altijd zwart geeft. Als ik naar de afstamming kijk lijkt het mij eerder dat het gewoon toeval is. Ik zie de nakomelingen niet op horsetelex staan.

jst_lyske

Re: Hengst gezocht voor mijn kwpn'er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 12:42

Ik weet zo niet welke veulens ze gehad heeft, dit was namelijk niet bij mij. Maar ik wil graag ook een "hobby" veulentje van haar. Want ze heeft een top karakter, en ze is zelf ook de jongste niet meer. Ik wil het veulentje zelf houden.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 14:36

Walentino reef iseen nakomeling van mijn merrie

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:41

Je kunt beter wat meer wensen opnoemen. Mag het ook een Gelderse hengst zijn, of een Fries? (Want die zijn braaf, zeggen ze, en je kunt er mee rijden.) Ik maak nu natuurlijk een domme opmerking, maar wat meer kenmerken opnoemen , is makkelijker adviseren. Haarlem geeft veel zwarten, en brave paarden, of heb je liever meer een dressuurgefokte hengst? Volgens Horsetelex scoort jouw merrie nl hoger op bewegen dan op springen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:50

Volgens mij wil ze gewoon een fijn allround gebruikspaard..en wat dat betreft zou ze denk ik het beste in de gelderse richting kunnen kijken.Maar een foto en wat meer info van de merrie is wel handig om een geschikte hengst te kiezen..ookal fok je voor jezelf..mocht je het veulen ooit moeten verkopen dan is het wel handig als er papier bij zit lijkt me.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 20:51

sportfokker schreef:
Je kunt beter wat meer wensen opnoemen. Mag het ook een Gelderse hengst zijn, of een Fries? (Want die zijn braaf, zeggen ze, en je kunt er mee rijden.) Ik maak nu natuurlijk een domme opmerking, maar wat meer kenmerken opnoemen , is makkelijker adviseren. Haarlem geeft veel zwarten, en brave paarden, of heb je liever meer een dressuurgefokte hengst? Volgens Horsetelex scoort jouw merrie nl hoger op bewegen dan op springen.

Het liefst wel een hengst die een veulen geeft, die ingeschreven mag worden bij het kwpn. Qua kleur maakt het mij niet uit, bont heeft wel de voorkeur. Het is mooi dat de hengst aansluit bij mijn merrie zodat het veulen van beide ouders een bonus krijgt. Dus in dit geval is een hengst die goed kan springen wel wenselijk. Maar het is wel een hobby veulen. Ben niet van plan om qua dekgeld boven de 800 euro uit te komen.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 20:54

Elisa2 schreef:
Volgens mij wil ze gewoon een fijn allround gebruikspaard..en wat dat betreft zou ze denk ik het beste in de gelderse richting kunnen kijken.Maar een foto en wat meer info van de merrie is wel handig om een geschikte hengst te kiezen..ookal fok je voor jezelf..mocht je het veulen ooit moeten verkopen dan is het wel handig als er papier bij zit lijkt me.

Klopt helemaal :D.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:01

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:26

Lotti (Bonte Willem x Samber) Homozygoot zwartbont, weet zo niet of nakomeling bij KWPN geregistreerd kan geworden.

Bontifire (Samber x Ico Sun) Homozygoot bont, nakomelingen kunnen volgens mij wel bij KWPN gerigistreerd worden.

Bij beide hengsten heb je zeker een bont veulen, bij Lotti heb je ook nog zwartbont

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:51

jst_lyske schreef:
sportfokker schreef:

Het liefst wel een hengst die een veulen geeft, die ingeschreven mag worden bij het kwpn. Qua kleur maakt het mij niet uit, bont heeft wel de voorkeur. Het is mooi dat de hengst aansluit bij mijn merrie zodat het veulen van beide ouders een bonus krijgt. Dus in dit geval is een hengst die goed kan springen wel wenselijk. Maar het is wel een hobby veulen. Ben niet van plan om qua dekgeld boven de 800 euro uit te komen.

Dan kan je zeker aan een Gelderse hengst denken. Dat zijn namelijk KWPNers maar dan allround gefokt.

Rubus en Saron zijn zwart. Ahoy ook maar daar moet je echt naar toe. Ahoy en Rubus staan echt bekend om hun extreem brave en lieve paarden. Rubus is ZZ-Zwaar dressuur. Saron is ZZ-Z dressuur en internationaal 135 springen)
Laurentz is een vos en geeft echt hele fijne bewegers. Klassiek type paard.

Parcival(Intermediar), Alexandro, Vitens(Z2) Wilson(ZZ-L) zijn fijn bewegende en veelzijdig verervende hengsten.

Chablis is het meest modern en komt uit een geweldig stammetje maar is dit jaar niet beschikbaar. Is M dressuur maar gaat dit jaar verder uitgebracht worden.

Danser en Sirius zijn meer men paarden maar geven ook fijne rijpaarden. Danser is echt uberchique met een heel erg mooi front.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:53

jst_lyske schreef:
Ik heb eigenlijk niet hele mooie foto's tot nu toe maar zal proberen wat te plaatsen
http://tinypic.com/r/15hjeg/6

Dat is niet een foto waar we iets aan hebben. Maar ze ziet eruit als een echte Dukaat.

Ik zou zelf een beetje denken in de richting van Wilson(staat ook bekend om het leveren van hele lieve, brave paarden), Parcival of Vitens.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:45

Geven natuurlijk geen bont, Ken opzich wel een bonte, ook uit een gelders kwpn nestje, en Z2 dressuur en nog redelijk aan het begin van zijn loopbaan, is van jaargang A. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:34

agerrits schreef:
Geven natuurlijk geen bont, Ken opzich wel een bonte, ook uit een gelders kwpn nestje, en Z2 dressuur en nog redelijk aan het begin van zijn loopbaan, is van jaargang A. ;)

Bont was toch geen harde eis?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:41

klopt! U hebt hellemaal gelijk. ;)

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 09:31

Dankjewel, allemaal! Ik ga deze hengsten eensrustig allemaal bij langs lopen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:36

Als je nog meer specefieke info wil over een bepaalde Gelderse hengsten moet je het maar laten weten.
Ik heb ze nu alleen maar even vlug genoemd allemaal.

Ze zijn alle heel erg gunstig in dekgeld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:50

Zonde om op dat bloed een Gelderse te zetten.
Zo'n mooie merrie met bloed van Ulft, Nimmerdor, Uppercut xx en Amor... dat vraagt toch om KWPN - sportpaard? Je kunt beide kanten hier mee op, zowel springen als dressuur.

TS is nog jong en wil het veulen houden. Maar wellicht wil ze ooit ook doorfokken met een eventueel merrieveulentje, of wil ze toch echt nog een keer serieus de sport in.
Begrijp me niet verkeerd, dat zou ook prima kunnen met een nakomeling van een Gelderse hengst,.... maar in een merrie met dit bloed zit zoveel meer.

Ik ging voor een springhengst. Een hengst als Warrant bijvoorbeeld. Die geeft ze goed en ook nog prima rijtypisch. Misschien niet helemaal van die gezapige recreatiestampers, maar hee.... wel bétere paarden.
Braaf is ook hoe je ze opvoedt en traint ;)

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 09:59

Dees schreef:
Zonde om op dat bloed een Gelderse te zetten.
Zo'n mooie merrie met bloed van Ulft, Nimmerdor, Uppercut xx en Amor... dat vraagt toch om KWPN - sportpaard? Je kunt beide kanten hier mee op, zowel springen als dressuur.

TS is nog jong en wil het veulen houden. Maar wellicht wil ze ooit ook doorfokken met een eventueel merrieveulentje, of wil ze toch echt nog een keer serieus de sport in.
Begrijp me niet verkeerd, dat zou ook prima kunnen met een nakomeling van een Gelderse hengst,.... maar in een merrie met dit bloed zit zoveel meer.

Ik ging voor een springhengst. Een hengst als Warrant bijvoorbeeld. Die geeft ze goed en ook nog prima rijtypisch. Misschien niet helemaal van die gezapige recreatiestampers, maar hee.... wel bétere paarden.
Braaf is ook hoe je ze opvoedt en traint ;)

Dat klopt inderdaad, mijn droom is dan inderdaad ook een merrie veulen. Maar dat kunnen wij helaas niet bepalen, maar goed ook :). Misschien met het veulen later de sport in, maar dat is voor mij dan ook meer hobby. Qua dekgeld zit ik niet te denken aan duizend euro, alles beneden dat is prima.