Welke hengst Arabier x Draver schimmelmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisy01

Welke hengst Arabier x Draver schimmelmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 13:18

Hallo allemaal,

Ik wil volgend jaar mijn merrie laten dekken maar heb hier verder geen ervaring mee. Vandaar ook dat ik nu al wat informatie op wil doen en uit wil kijken naar een geschikte hengst.

Ik wil niet dat het veulen heel groot word, het liefst zelfs nog dat het een pony blijft. (Minimaal D-pony). Mijn merrie is zelf een grote D-pony.

Mijn merrie is kort in de rug en hals, en niet heel vrij in haar beweging, dat zou ik graag anders willen zien bij de hengst.

Hieronder wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

tanjaatjuhh

Re: Welke hengst Arabier x Draver schimmelmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:21

Aangezien jou merrie wat kort lijkt in het voorbeen en hals lijkt me Don Castello Du Bois wel wat voor jou merrie.

Is een hengst van 1.48

http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=36

Wil je voor wat aparts gaan zou Don Cremello ook wel passend zijn.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:03

Inderdaad Don Cremello du Bois of Don Carino du Bois.
Beide zullen de merrie kwa type heel goed kunnen verbeteren. Met name Don Cremello du Bois heeft een hele mooi gevormde hals met lengte en een goede bovenlijn.
Don Cremello heeft daarnaast een geweldig goed karakter.

Afbeelding

Afbeelding
Don Cremello

Don Carino zou ook goed kunnen verbeteren op de merrie van TS. zowel kwa type als zeker ook kwa beweging. Don Carino heeft voor een ponyhengst zeer goede gangen met enorm veel souplesse.

Afbeelding
Don Carino du Bois

Kwa kleur zijn beide hengsten ook interessant. Van Don Cremello du Bois krijg je in combi met jouw merrie valk of palomino (is wel een kans dat er ook schimmel uit komt).
Met Don Carino du Bois heb je ook grote kans op valk, palomino maar ook op bruin of vos (of schimmel)

KM_Morgans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:15

Niet. Beestje heeft geen papieren en het is dus geen fokken maar gewoon vermeerderen.
Er zijn al genoeg paarden en veulens op de markt en je merrie zal niets bijdragen aan de fokkerij.
Koop dan gewoon een pony.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:17

Voor eigen gebruik.....wat plastisch geformuleerd , zou ik voor lobeke gaan , dit is een hengst van Calis
Niet groot , qua stokmaat , en is zeer veelzijdig, en soepel in lijf en karakter.
Laatst bijgewerkt door Nick1963 op 16-03-13 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:18

Bizzybijtje schreef:
Niet. Beestje heeft geen papieren en het is dus geen fokken maar gewoon vermeerderen.
Er zijn al genoeg paarden en veulens op de markt en je merrie zal niets bijdragen aan de fokkerij.

Wat is dit nou voor nare reactie?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:30

Don cremello vind ik een erg gave hengst! Ik had mijn schimmeldraver daar 2 jaar geleden door laten dekken. Denk dat hij een.leuke combi is met jouw merrie. "jammer" alleen dat je 50% kans hebt dat je mooie kleurtje verschimmelt...

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 13:08

@ KM_Morgans. Is toch niet helemaal wat ik zoek, wel een gaaf dier!

@ Bizzybijltje. Mijn merrie hoeft ook niks bij te dragen aan de fokkerij. Ik wil gewoon een leuk veulen uit me eigen merrie halen voor eigen gebruik, als ik een pony wou kopen had ik wel een ander topic geopend. Jou reactie draagt niks bij aan mijn topic, mijn vraag was namelijk een leuke hengst voor mijn merrie.

@ Ceesje. Ik ga even kijken! Bedankt!

@ Switt. Heb je misschien foto's van jou merrie en het veulen?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:21

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:26

Alexandra_ schreef:
Bizzybijtje schreef:

Is geen nare reactie, is de waarheid. De wereld stikt van de paarden.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 13:34

Miracle_ schreef:
Alexandra_ schreef:

Is geen nare reactie, is de waarheid. De wereld stikt van de paarden.

Dat is toch niet mijn vraag en doel van dit topic? Hier zijn de meningen over verdeeld. Wil je als je niks nuttigs te melden hebt gewoon even niet reageren of een pb sturen? Of weet je toevallig een leuke hengst? Dat was namelijk mijn vraag :) :D . Bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:57

Nou ik vond het een vrij nuttige reactie. Het enige wat je aan het doen bent is nóg meer paarden op de wereld zetten terwijl er al genoeg zijn die geen huisje kunnen vinden. :n Ik snap best dat je een veulentje zou willen van je eigen merrie en zelf een veulentje zou willen fokken maar dat vind ik eerlijk gezegd dan puur egoïsme. En dat is misschien niet leuk om te horen maar gewoon wel de waarheid.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:59

wat is het 'doel' van het veulen? wil je een sportpony, of een recreatieve pony? een rustig ras of juist wat meer pit en felheid? dressuur/springen/iets anders?

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 14:00

Bizzybijtje schreef:
Nou ik vond het een vrij nuttige reactie. Het enige wat je aan het doen bent is nóg meer paarden op de wereld zetten terwijl er al genoeg zijn die geen huisje kunnen vinden. :n Ik snap best dat je een veulentje zou willen van je eigen merrie en zelf een veulentje zou willen fokken maar dat vind ik eerlijk gezegd dan puur egoïsme. En dat is misschien niet leuk om te horen maar gewoon wel de waarheid.

Snap jou mening zeker ook, en misschien is het ook wel egoistisch, maar er zijn zoveel paarden die een huisje zoeken, ga dat ook niet uit medelijden doen...

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 14:01

set_elkol schreef:
wat is het 'doel' van het veulen? wil je een sportpony, of een recreatieve pony? een rustig ras of juist wat meer pit en felheid? dressuur/springen/iets anders?

Gewoon lekker recreatief, wel dressuurgericht. Er mag wel wat pit inzitten, maar dat geeft mijn merrie wel door denk ik :D .

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:03

Hoezo geen papieren als de vader van deze merrie een arabier is kan ze haar toch registeren bij het NRPS?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:04

ook als de moeder een arabier is toch? :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:04

Geen.

Gezien je geen idee hebt wat voor afstamming erachter zitten, welke genetische afwijkingen erin kunnen zitten, weet je niet wat voor veulen eruit komt, misschien fokt je merrie wel heel erg groot door en dan heb je een veulen waar je niks mee kan. Er zitten mijn inziens meer voordelen dan nadelen aan. Als je dan echt wil fokken, waarom een dure hengst uitzoeken? Kijk dan eens in de omgeving voor een leuke papierloze ponyhengst..

Sorry, maar ik ga met de anderen mee. Fokken is goed, maar niet voor de leuk..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:06

Ja klopt, sorry niet goed verwoord, als 1 van de ouders een arabier is zeker. Maar zo heeft mijn Haflinger x Paint veulen ook een NRPS registratie omdat de vader een goedgekeurde dekhengst is en moeder ook papieren heeft, heeft ze ook haar afstamming op papier staan.

Heeft me iets van 150,- gekost aan papierwerk, maar ik vond het wel de moeite waard, zo is mijn veulen niet helemaal 'papierloos'.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 14:06

upendo schreef:
Geen.

Gezien je geen idee hebt wat voor afstamming erachter zitten, welke genetische afwijkingen erin kunnen zitten, weet je niet wat voor veulen eruit komt, misschien fokt je merrie wel heel erg groot door en dan heb je een veulen waar je niks mee kan. Er zitten mijn inziens meer voordelen dan nadelen aan. Als je dan echt wil fokken, waarom een dure hengst uitzoeken? Kijk dan eens in de omgeving voor een leuke papierloze ponyhengst..

Ik heb hier net nog op gereageerd, en mijn mening gegeven. Bedankt voor je reactie, ga er alleen niks mee doen.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:07

volgens mij vermeerderen fokkerijen veel meer paarden dan een eenling die eens in zijn of haar leven eens een veulen voor eigen gebruik wil....
Helaas kan ik je niet helpen met een hengstkeuze TS, maar denk wel dat het een hengst moet zijn met meer hals en schouder zodat de voorhand meer ruimte heeft.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:10

zou een kruising met een volbloed Arabier niet mooi uit kunnen pakken of wil je niet meer Arabisch bloed erin :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:10

upendo schreef:
Geen.

Een veulen uit je eigen merrie fokken ís een groot voordeel, dat een ander er misschien niets aan vind vond ik dan erg jammer, ben zelf dolblij met mijn eigen gefokte veulen.
Waarom een dure hengst uitzoeken ipv een papierloze pony hengst?? Afstamming registratie, kwaliteit is door een stamboek gekeurd, de hengst van de buurman erop zetten dát vind ik pas dom.

Ik heb bewust zelf gekozen om een kruising te fokken ipv een volle Haflinger en mijn veulen heeft voor ze geboren was al zo'n 1300,- gekost (dekking, inseminatie kosten en begeleiding, papierwerk regelen, lid worden stamboek), is wel even wat anders dan de hengst van de buurman erop jagen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:12

Charaz ik heb jou even gepb't. Ik ben het geheel met je eens dat een bewuste kruising zeer goed kan uitpakken!