Zoals de titel omschrijft zou ik graag willen horen wat jullie denken over het exterieur van mijn merrie, welke goede en minder goede eigenschappen heeft ze volgens jullie? Een nadeel is wel dat ze luchtzuiger is en moeilijk in model te houden is, zeker nu ze al wat ouder wordt...
ze zegt toch dat het paard drachtig is op de foto's en het daarom ontbreekt aan spiermassa even goed lezen
SophievdV
Geplaatst: 03-03-13 21:30
Ik vind de merrie wel erg bloot in de bovenlijn. Haar schoft is hoog en daarachter valt ze wat weg. Heb je geen foto's van haar in een iets betere conditie? Hoe ver was ze dragend op deze foto's?
Matrichta
Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-13 21:36
Ze was ongeveer 6 maanden ver op de foto's. Heb niet echt betere foto's, ik had er wel, maar ben ze verloren door kapotte computer . Van die spiermasse is inderdaad een werkpunt, altijd moeilijker bij een ouder paard vind ik (iemand tips?)
@ pletje: ze heeft een hoge schoft, dat vind ik zelf ook, met betere spiermassa blijft de schoft nog steeds aan de hoge kant. Dat is dus zowieso een aandachtspunt. Maar ik ken weinig hengsten die dit eventueel zouden kunnen verbeteren? Nu ik moet toegeven dat ik nog nieuw ben in de hengstenwereld, dus beperkte kennis hier
Paard heeft week moment in de rug Heeft een hoge schoft die mooier door zou mogen lopen in de Hala Hals komt wat diep uit de borst Achterbeen neigt naar stijl
Maar het meeste stoort mij de bovenlijn; Zwakke rug en hoge schoft met geen mooie halsverbinding. Aan z'n bouw alleen al zie je dat het moeilijk word om dit paard aan elkaar te rijden omdat hij in 2 stukken gebouwd is. En ik vind hem te klein.
Qua schoft/bovenlijn weet ik niet welke hengsten daadwerkelijk verbeteren, persoonlijk zou ik niet met zon merrie fokken omdat er generaties overheen gaan om dit er dusdanig uit te krijgen om het paard functioneler te krijgen.
Functioneel gezien zijn oplopende lendenen juist positief voor de beweging. Dat de schoft niet mooi door loopt en het erachter lijkt weg te vallen wil niet zeggen dat het paard een zwakke rug heeft. Een strakke rechte rug wil je echt niet gaan fokken.
Ik zeg ook niet dat een strakke rug goed is . Een welvende rug is prima maar al zou dit paard meer bespieding hebben ben ik van mening dat hij nog te zwak moment heeft + dat het niet functioneel is in de zin van dat het paard zoals hij nu eruit ziet in 2 stukken gebouwd is.
Ze is nu dragende van haar 6de veulen (van adorado van de breemeersen). Haar nek en front is normaal beter als ze ingereden is. Maar de schoft blijft altijd wel aan de hoge kant, en de bespiering op de rug is ook plat ja... Ze is 19 jaar ongeveer, dus nogal moeilijk om die rugspieren actief en sterk te houden
Laatst bijgewerkt door Matrichta op 04-03-13 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt