We kochten Wexford als volledig groen 6j paard bij een particulier, maar zij is uit een van de fokmerries van Emile Tacken gefokt.
Ze liep toen bij ons 2 jaar sport tot 1m30, maar was zeer heet en sensibel met een moeilijke mond en galop, wat ons er toe aan zette haar even tijd te geven om alles te verwerken en een veulen met haar te fokken. Zo kwamen we bij Emerald vh Ruyterhof als grote, chique hengst die haar positieve elementen (voorzichtigheid, reflexen ,techniek en hart) bevestigde en ook bijdroeg tot betere mond, galop en chiquer. We kregen hier een heel goed veulen uit, waar we méér dan tevreden mee zijn: groot en bloedchique.
Ik nam de merrie terug in het werk en de rust had haar duidelijk goed gedaan, daar ik haar op zeer korte tijd terug naar 1m30 en zelf 1m40 kreeg. Ze beloofde eigenlijk mijn tweede grand prix paard te worden, toen ze om onduidelijke reden van de een op andere dag helemaal 'krom' uit stal kwam. Al gauw bleek er een barstje te zijn gevonden en moet zij dus verplicht 4-6 maanden rusten. Omdat ik niets wil overhaasten of belasten, heb ik beslist haar opnieuw onder de hengst te doen en een volledig jaar weidegang te gunnen. Maar nu komt dan zo plots die hengstenkeuze, waar ik normaal al een jaar op voorhand over denk
Exterieur & Beweging:
De merrie heeft geen grote exterieuropmerkingen, is ietwat onderstandig en lang gelijnd, mooie hals en aansprekend hoofd (wel lange oren
), ze is 1m70 groot en ook haar eerste veulen is erg goed aan de maat. Het is geen bewegingswonder, (over)actief achterbeen met een beperkt voorbeen, heeft op zich geen slechte galop, maar owv heetheid/moeilijke mond uit dit zich vaak in een slechte galop, waarbij ze de rug wat wegdrukt en niet meer door het lijf blijft galopperen. Hangt ook nauw samen met haar langgelijnde lichaam, waarbij ze moeilijker draagt en wat uiteen loopt.Springen:
Buiten misschien wat vermogen heb ik weinig verbeterpunten bij haar. Het is een bloedvoorzichtige vechter van een merrie. Heel goede reflexen, denkt altijd aan de overkant van de hindernis en toch erg goed van de balk weg, opent achter heel goed en is erg snel vooraan, bukt zeer (misschien wel iets té) goed.
Zou iets meer natuurlijk vermogen en rek mogen hebben, maar maakt dit sterk goed met haar instelling. Ze heeft dus nog niet té veel gedaan voor haar leeftijd, maar haar debuut in het 1m40 was erg goed voor haar beperkte ervaring en korte trainingsperiode na haar veulen. Ons doel voor 2013 was eigenlijk een paar twee sterren GP's rijden en een aantal CSN grand prix (dus ervaring opdoen richting 1m45-1m50) en ik vertrouw in haar dat ze dit niveau wordt lopen, helaas houdt haar blessure ons dus opnieuw een jaartje op.
Karakter: Zoals reeds gezegd, is het een echte vechter die de juiste springinstelling heeft (erover willen en er af willen blijven
) en ook in omgang is het echt helemaal geen merrie, heel lief en sociaal. Echter is ze wel héél heet en sensibel. Ieder verschilletje op de grond heeft ze gezien, over een zebrapad wandelen is geen optie met haar
Ook je been of zit moet écht niet te veel bewegen! Ze heeft daarbovenop ook niet de beste mond, maar ik denk dat het heet zijn hier ook een sterke rol in speelt.Een eigenaar van Andrea (Marome onder Gert Jan Bruggink) zag Wex op een nationale concours springen en vergeleek haar ontzettend met Andrea. Na wat opzoekwerk lijkt ze inderdaad wel erg veel op haar en denk ik dat ze de echte typische 'marome eigenschappen' geerfd heeft. (heet, moeilijke mond, moeilijk galopperen, maar heel voorzichtig, super instelling en apart in de reflexen en techniek) Misschien dat dat een interessante hengst kan opleveren in combinatie met gelijkaardig bloed.
Gezochte hengst: Ik wil vooral haar pluspunten behouden en daarbovenop een hengst zoeken die veel vermogen toevoegt en voldoende goed galoppeert (en eventueel draaft, al is dat geen uiterst belangrijk punt) en misschien iets minder bloederig is (hoewel ik zeker voldoende bloed wil blijven behouden).
Ik dacht momenteel zelf aan Thunder vd Zuuthoeve of Warrior (Tangelo vd zuuthoeve onder Jamal Ramirov), een hengst die ik persoonlijk goed ken van bij Eurohorse en erg gecharmeerd ben van zijn karakter, instelling, uiterst vermogen en gigantisch grote, gedragen galoppade! http://www.youtube.com/watch?v=hg8EfMKTBY0.
Het veulen wordt sowieos voor eigen behoud en een 'mode' of commerciële hengst is dus ook zeker geen vereiste.
Omdat ze er dus vorig jaar ook een jaar tussenuit geweest is met haar Emerald veulen, heb ik weinig nieuw beeldmateriaal.
Ik ben immers het filmpje van haar eerste maal 1m35 kwijtgespeeld, maar ben van plan het terug te vinden
en dan post ik het hier meteen!Foto's van 2 jaar terug:

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/71492_10151271062508244_1742146105_n.jpg
en ik vind dat alle thundernakomelingen daar het precieze voorbeeld van zijn. Enigste waar ik beetje bang voor ben met Canturo is de achterhand, misschien heb ik gewoon niet de beste referenties, maar ongeveer de helft van die ik 'in real life' ken zijn wat beperkt achteraan. Ik zou hem eventueel wel willen op een van onze andere merries die echt elke sprong achter natuurlijk explosief opent met dezelfde eisen: vermogen, model en galop. Maar ik twijfel dus nog wel
Accelerator gaat inderdaad ingeven op bekendheid. Maar omdat ik die hengst persoonlijk goed ken, weet ik wel dat hij alles is wat de merrie nodig heeft. Hoewel hij misschien met een wat 'argentinus' achtig voorbeen springt, ik zie hem op stal dagelijks trainen en hij is ZO voorzichtig met zoveel reflexen, als het hoger wordt en niet meer telkens met zo'n vermogen een meter over kan springen