Hengstenkeuze 2013 voor Unetta Elite Sport Negro x Belisar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

indriss

Hengstenkeuze 2013 voor Unetta Elite Sport Negro x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 23:01

Voor 2013 ben ik opzoek naar een passende hengst voor Unetta.
Ze is nu drachtig van Wynton,25 april veulenen.
Horsetelex:http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/40224

In mijn ogen mogen de volgende punten verbeterd worden:
-Meer ruimte in het voorbeen
-sterkere draf
-hoogte(merrie is 166 cm)
-souplesse
-sterkere rug

Sterke punten merrie:
-galop,zeer krachtig
-sterk achterbeen
-karakter

Nu hadden we eigenlijk al de keuze gemaakt,het zou Lord Leatherdale worden.Echter na verschillende nakomelingen van LL gezien te hebben en met andere fokkers erover gepraat ging ik toch twijfelen.De nakomelingen van LL blijven in beweging iets hoog in het kruis.Deze merrie is tevens iets overbouwd en heeft een wat gezonken rug.
Is mijn keuze dan wel verstandig?Ik weet namelijk niet hoe de merrie fokt.Het is haar eerste veulen bij ons.

Wat vinden jullie wel of niet Lord Leatherdale?
Verder heeft Johnson bij mijn andere Negro merrie super uitgepakt.En die had bijna dezelfde zwakke punten.
Mischien is dit ook een optie voor deze negro merrie?

Zie fotos.

Afbeelding
Afbeelding

Helabitha

Re: Hengstenkeuze 2013 voor Unetta Elite Sport Negro x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:32

Door je lijstje verbeterpunten moest ik gelijk denken aan charmeur, denk dat die wel hoog scoort op je punten. En je hebt karakter bij pluspunten staan. Ik vind dat hij mooi z'n kruis omlaag brengt en veel souplesse heeft. Misschien nog een iets spectaculairder voorbeen vergeleken bij johnson en geen flemmingh ivm rug. LL x negro is wel beproefde combi maar misschien lever je wel op je achterbeen.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 00:13

Deze merrie heeft een enorme sterke achterhand en ben niet zo bang op inleveren achter been met LL.
Alleen dat kruis is waarschijnlijk een aandachtspunt.
Maar dat denk ik zelf en heb er niet zoveel verstand van.

Ik zal eens naar charmeur kijken.
Alleen zijn er zoveel dekkingen met charmeur.
Dus op nog een charmeur zit niemand te wachten.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 00:31

Niemand andere suggesties? Ik zou het liefst LL nemen omdat ik dan korting krijg en het een bewezen combi is en omdat je je anders steeds afvraagt of het wel past of niet past.mijn andere negro merrie gaat ook naar LL komend jaar.

Ik wil eigenlijk weten of jullie deze merrie echt zo overbouwd vinden Of dat het wel mee valt.
Ze is nu hoog drachtig en helemaal niet echt te beoordelen.
Maar op de foto's zien jullie haar bouw.
Gaat het nog of ga ik problemen fokken in combinatie met ll?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:26

Ze is inderdaad wel wat hoog in het kruis, maar heeft wel sterke lendenen bijvoorbeeld. Met de bovenlijn zelf lijkt mij weinig mis :)

LL heeft inderdaad bewezen goed te combineren met Negro-bloed. Maar ik zou naar Jazz bloed kijken geloof ik, daar krijg je meer opwaartse modellen van. Charmeur vind ik geen slechte gekke keuze. En goede paarden zijn altijd welkom he ;) dus dat niemand nog weer op een Charmeur zit te wachten vind ik geen goede motivatie om niet voor Charmeur te gaan als hij wel aansluit op je wensen.

Ik vraag me alleen af hoeveel rasuitstraling je dan behoudt..

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:45

je gaat met LL echt geen slecht veulen fokken uit deze merrie maar de vraag is of het nog beter kan... en ik denk dat het antwoord ja is.

Ik zou persoonlijk ook niet achter iedereen aanrennen richting Charmeur. Die past tegenwoordig (en dat is misschien ook wel zo) op alle merries.

Op de hk vond ik de nafok van Bordeaux erg positief opvallen. Evenals hem zelf. Met name de Bordeaux Ferro was toch wel een bijzonder goed paard. Misschien dat Bordeaux past. Of United zelf? Alleen hebben de Uniteds als veulens vaak niet het meeste aan uitstraling...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:13

Je merrie heeft een neerwaartse romprichting en daarom zou ik niet kiezen voor een hengst die ook een neerwaartse romprichting heeft.Maar voor een hengst die evenwichtig gebouwd is..verder vindt ik het een plaatje van een merrie en ik ben heel benieuwd naar een bewegingsfilmpje!

Lord Leatherdale zou mooi kunnen passen maar persoonlijk vindt ik zijn nakomelingen in combi met Negro bloed soms met de achterbenen wat teveel naar de staart toe bewegen.United zou imo goed kunnen passen alleen geeft hij geen lossigheid in de rug mee..het voorbeen zou ik me niet al te druk om maken..als de merrie gaat zitten krijg je vanzelf meer ruimte in het voorbeen.

Ik zou zelf richting Sandro Hit bloed gaan denken en dan Sorento..fokt hele mooie modellen met lossigheid en een mooi voorbeen.Enige nadeel is het achterbeen maar aangezien dat bij jouw merrie verankerd is hoef je je daar niet druk om te maken..dat zou weleens heel mooi kunnen passen.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:08

Elisa2 schreef:
Je merrie heeft een neerwaartse romprichting en daarom zou ik niet kiezen voor een hengst die ook een neerwaartse romprichting heeft.Maar voor een hengst die evenwichtig gebouwd is..verder vindt ik het een plaatje van een merrie en ik ben heel benieuwd naar een bewegingsfilmpje!

Lord Leatherdale zou mooi kunnen passen maar persoonlijk vindt ik zijn nakomelingen in combi met Negro bloed soms met de achterbenen wat teveel naar de staart toe bewegen.United zou imo goed kunnen passen alleen geeft hij geen lossigheid in de rug mee..het voorbeen zou ik me niet al te druk om maken..als de merrie gaat zitten krijg je vanzelf meer ruimte in het voorbeen.

Ik zou zelf richting Sandro Hit bloed gaan denken en dan Sorento..fokt hele mooie modellen met lossigheid en een mooi voorbeen.Enige nadeel is het achterbeen maar aangezien dat bij jouw merrie verankerd is hoef je je daar niet druk om te maken..dat zou weleens heel mooi kunnen passen.

De merrie heeft een nakomeling van Santano gehad.Vond die absoluut niet goed.
Dus liever geen Sandro Hit bloed.

Hoe is de nafok van Bordeaux?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:53

Complete paarden, weinig op aan te merken. Mochten qua type iets chiquer maar dat is smaak. De hele groep mocht door naar de 3e bezichtiging, alleen de Bordeaux x Ferro is aangewezen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:31

Rhea schreef:
Complete paarden, weinig op aan te merken. Mochten qua type iets chiquer maar dat is smaak. De hele groep mocht door naar de 3e bezichtiging, alleen de Bordeaux x Ferro is aangewezen.

Niet de hele groep vanaf de 1e bezichtiging, dat waren er 12.

Ik vind die merrie niet echt overbouwd, ze is wat week in de rug.

Ik weet niet zo goed wat met ik met die romprichtingen moet. Een paard met een neerwaartse romprichting heeft altijd een kort(er) voorbeen en met een opwaartse romprichting een lang voorbeen. Dus TS zou bij deze merrie gewoon een hengst moeten nemen met een lang voorbeen als ze van die neerwaartse romprichting af wil.

Vraag eens bij Van Olst of je ook korting krijgt als je met Fidel Castro dekt. Die is erg correct.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:11

Sorento fokt heel anders dan Santano! niet te vergelijken..ik zou eerder voor United gaan dan voor Bordeaux..United fokt goede modellen en paarden met 3 goede basisgangen..ze hebben alleen niet het allerlaatste aan uitstraling.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:21

Elisa2 schreef:
Sorento fokt heel anders dan Santano! niet te vergelijken..ik zou eerder voor United gaan dan voor Bordeaux..United fokt goede modellen en paarden met 3 goede basisgangen..ze hebben alleen niet het allerlaatste aan uitstraling.

Sorento fokt heel goed zelfs.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:26

Toch blijf je bij alle paarden waar SH inzit dit terugzien.
Als TS nu al op haar merrie aanmerkt dat ze wat hoog blijft in het kruis, dan moet ze zeker wegblijven bij SH bloed. Hij fokt idd mooie modellen, maar daar heb je ook bijna alles mee gezegd.

TS als je die romprichting wil veranderen zal je denk ik richting Jazzbloed moeten denken zoals je nu hebt gedaan met Wynton.
Waarom Jazz zelf niet?

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:03

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 08:53

youngster schreef:
Toch blijf je bij alle paarden waar SH inzit dit terugzien.
Als TS nu al op haar merrie aanmerkt dat ze wat hoog blijft in het kruis, dan moet ze zeker wegblijven bij SH bloed. Hij fokt idd mooie modellen, maar daar heb je ook bijna alles mee gezegd.

TS als je die romprichting wil veranderen zal je denk ik richting Jazzbloed moeten denken zoals je nu hebt gedaan met Wynton.
Waarom Jazz zelf niet?

Jazz is te hoog in het dekgeld en ik wil dan liever fokken met een nakomeling van hem.
Johnson vind ik een zeer goede hengst.Zou die kunnen passen.

Bij Davino heb ik pas geleden nog in de stal gestaan.Wat een joekel!
Maar hoe is de nafok van hem?Hij heeft toch al een veulens lopen of niet?
Nog iemand eens met deze keuze?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:55

Wat je ook nog kan overwegen is Apache, ondanks dat hij het zelf niet zo laat zien in zijn model fokt hij wel maat!
Wij hebben een jaarling staan die net zo groot is als haar 2 jarige Jazz zus.

Johnson zou een optie kunnen zijn idd, maar dan moet je merrie wel een goed ondertredend achterbeen hebben. Johnson fokt dat iets minder door, dat komt uit de reina stam.

Davino heb ik te weinig van gezien. Ik had hem graag nog een keer gezien op de HK, want de indruk die hij vorig jaar heeft achtergelaten was niet zo postief.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:49

indriss schreef:
Bij Davino heb ik pas geleden nog in de stal gestaan.Wat een joekel!
Maar hoe is de nafok van hem?Hij heeft toch al een veulens lopen of niet?
Nog iemand eens met deze keuze?

Vorig jaar 1 veulen:

Dit jaar komt zijn eerste jaargang na goedkeuring.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:52

Ik vond de ruggen van de apaches hum mindere punt, dus weet niet of ik dat wel zou doen op deze merrie.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 20:57

Wat vinden jullie dan van Davino V.O.D.?
Zou dat een goede keuze zijn?

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:52

Ik ben voor Davino :) heb hem tijdens het verrichtingsonderzoek mogen begeleiden en is een erg fijn te bewerken hengst, super karakter.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:13

eind april kan ik je dat vertellen ;)

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 23:35

Ja eind april moet unetta ook veulenen.
Houd me maar op de hoogte!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:44

Oke ik ga iets heel anders zeggen , Vivaldi.

Opwaarts , kracht en over het algemeen braaf. Je hebt echt een onwijs mooie merrie. Vind haar wel wat zwaar ogen en te kort in het voorbeen.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:55

tanjaatjuhh schreef:
Oke ik ga iets heel anders zeggen , Vivaldi.

Opwaarts , kracht en over het algemeen braaf. Je hebt echt een onwijs mooie merrie. Vind haar wel wat zwaar ogen en te kort in het voorbeen.

Dankje!
Vivaldi hebben we in 2011 geprobeerd.Heel seizoen gedekt en niet gepakt.
Later hoorde ik geruchten dat de hengst niet zo goed bevrucht.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:09

Als je vroeg in het seizoen bent is dat beter wat ik begrepen heb. :)