Welke hengst voor merrie van Vivaldi x Gribaldi?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gblover

Welke hengst voor merrie van Vivaldi x Gribaldi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:17

Even voorstellen. We hebben een merrie van Vivaldi x Gribaldi. Ze wordt 6 jaar in 2013. We hebben haar al van haar 2.5 jaar. Onze andere merrie van Canaster I x Inselfuerst is momenteel dragend van Wynton. Gezien zij nu al weer 2 veulens na elkaar heeft, zou ik haar dit jaar wat rust willen geven. Ze heeft namelijk ook een trauma gehad op wedstrijd in september 2012. Uit het niets is ze omhoog gegaan, op haar rug gevallen en in schok. Een maand lang heeft ze zich niet goed gevoeld en waarschijnlijk heeft ze een hersenschudding gehad. Gelukkig is nu alles weer normaal en heeft ze haar veulen kunnen behouden. Na de bevalling gaan we verder uitzoeken of we iets kunnen vinden dat dit veroorzaakt heeft. Maar nu terug naar de andere merrie, die ik dus dit jaar zou willen dekken.
Volledige stamboom te vinden op Horsetelex onder naam Calliope (Cally) van Weltevreden.

We vinden haar mooi in het model staan. Ze is dan ook heel licht te rijden met een steeds goede hals houding. Haar achterbeen is actief en treedt goed onder in, maar kan natuurlijk steeds nog iets beter. Qua karakter is ze een schatje, goudeerlijk, maar wel een angst haasje. Nieuwe dingen zijn zo spannend - ze is dus een echt bloed typetje.

Wat we zeker willen verbeteren is de maat, vooral ook wat lengte in de rug. Ze is helaas redelijk klein gebleven met haar 1.61 m. Soms denken mensen dat ze een pony is. Haar moeder lijn is zeker aan de kleine kant met paardjes rond de 1.58 m. Daarnaast zouden we graag wat meer voorbeen zien bewegen vanuit de schouder. Daarom ook zeker een vader dier dat een goed achterbeen gebruik heeft. Gezien haar karakter, willen we misschien ook net iets minder bloed en temperament.
Charmeur vind ik een fantastische hengst - dus ik wil graag in die richting van type denken. Liefst ook wat Ferro bloed in de lijn.

Zo wat denken jullie? Wat zien jullie te verbeteren en welke hengsten zouden jullie gebruiken?

Eerste foto: bij aankoop :)
Afbeelding

Andere foto's: fotoshoot

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen reacties?
Ik zal dan maar alvast mijn eerste keuze doorgeven: Chippendale

Lante

Re: Welke hengst voor merrie van Vivaldi x Gribaldi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:30

Rousseau; bewezen hengst, geeft maat en achterbeengebruik en zijn vader is vader Ferro. :) Hij staat bekend dat hij goeie modellen geeft en fijne karakters.

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:35

Enkel DV sperma, dat vind ik wel een nadeel. Vind hem wel een mooie hengst. Loopt hij in de sport en op welk niveau?
Ik vind nergens Havidoff nog. Weet iemand of deze hengst nog beschikbaar is?

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:17

Geen reacties?
Ander vraagje: kan ik deze merrie nog laten keuren? Via welk kanaal is het beste? Ik dacht een ETPM test want zelf rijden lukt momenteel niet of wie kent iemand die paarden voor keuring voortbrengt? Uiteraard liefst niet te ver van de Belgische grens.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:07

Ik zou een fijne ruiter zoeken en Ibop met stamboekkeuring gaan doen. Heb je 2 vliegen in 1 klap. Een hengst kan ik je zo niet adviseren want ik zit meer in de springers.

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 22:26

Kiezen tussen Charmeur of Everdale? Wat vinden jullie van Olivi? Zouden deze hengsten kunnen passen?

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:52

Waarom wil je lijnen op Jazz? Niet slim bij een merrie met deze halsvorm.

Lieke_uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:45

Ik weet wel iets van geen jazz
Lord leatherdale ik vind m zo mooi!!!

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:27

DePaardeman: wat is volgens jou gevolg op hals met lijnenteelt op Jazz? Ik ben niet sterk aan Jazz. Maar ja er zijn wel veel goede hengsten met Jazz bloed. Welke hengst vind je dan passen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:35

Jazz heb je er al in door Vivaldi..als je een hengst met Jazz bloed neemt dan veranker je bepaalde eigenschappen zoals bijvoorbeeld de {niet wenselijke} halsvorm.

Heb je ook een goede standfoto?

Geldt dus ook voor Charmeur en Olivi..Everdale zou een betere optie kunnen zijn,maar het is nog maar de vraag wat hij precies doorfokt.In het meest gunstige geval zou hij de halsvorm,maat en langelijndheid kunnen verbeteren..

Ampere lijkt ook een mooie croupe en bovenlijn tezamen met een goed lichaamsgebruik te vererven,denk alleen niet dat hij het voorbeengebruik erg verbeterd maar dat zou mijn laatste zorg zijn,een goede motor achterin is veel belangrijker.

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:58

Ik moet eens kijken voor betere stand foto, maar vrees er voor. Meestal alle foto's order het zadel. Ik zal Ampere bekijken. We gaan ook naar de hengstenkeuring in Den Bosch.
We vinden de hals zeker meevallen. Wat zou je verbeteren? Moët ik misschien dan toch op letten!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:04

De hals mist lengte en vooral "geen nek"..stukje achter de oren zou langer moeten zijn..hals is ook vrij verticaal.

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 19:10

Een andere foto, maar ik weet niet of hierop de hals beter te beoordelen valt.

Afbeelding

Vermoedelijk klik op de foto voor grotere versie.

Ik ben er nog helemaal niet uit. Ik vind Ampere wel iets hebben, maar zoek nog een wat forser model.
Ik denk ook bvd aan Metall.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:30

Metall zou mooi kunnen passen,die verbeterd de halsvorm en geeft een goed achterbeengebruik mee en maat.Je merrie moet alleen wel voldoende souplesse hebben door het lijf en een goede stap..en hij kan ze wat ril geven.

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:30

Nog andere ideeën?
Voorlopig dus Rousseau (of een zoon), Everdale en Metall.
Westenwind?

Over een andere boeg, zouden jullie vergrotend of verkleinend fokken? Ik speel ook met de gedachte om een goede D pony eruit te fokken. Maar hoe doe je dat en in de B/C pony maat ben ik helemaal niet thuis?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:23

Ik zou niet bewust verkleinend fokken..maar als je het wel wil doen denk ik dat je zou kunnen kijken naar een goede nrps hengst.

Westenwind heeft merries nodig met een goede sterke bovenlijn,en aangezien je dan lijnenteelt toepast op Flemmingh zou ik dat dus juist niet doen!

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 00:12

En Ampere heeft die sterke bovenlijn? Onze merrie zelf een goed rug gebruik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:29

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:50

Rhodium zou ook absoluut kunnen passen bij wat je zoekt. Hij geeft een mooie halsvorm en maat én een sterk achterbeen. De meningen over zijn karakter zijn verdeeld, maar ik ken hele fijn bewerkbare paarden ervan met de meest gruwelse moederlijnen erachter. Geen rotzakken, maar fijne bewerkbare paarden, incl die van mezelf.
De ruglengte kan ik niets zinnigs over zeggen, volgens mij is dat normaal bij hem. Verder zijn het fijne bewegers. Ik zou wel een bewezen hengst kiezen aangezien het de eerste keer is, dan heb je ''iets'' meer zekerheid. Hou er wel rekening mee dat als je met Ferro-bloed dekt en er komt een merrie uit je dadelijk redelijk op slot zit wat betreft KWPN hengsten.
Dus misschien het Duitse genre? Daar heb ik totaal geen verstand van!

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:34

Ik heb een merrie met Duits bloed - nu gedekt door Wynton - en daar heb ik idd gevoel meer kanten uit te kunnen. Ik sla een jaartje over met haar, maar ga dan zeker weer voor duits bloed. Bij deze wil ik toch wel KWPN blijven en het iets fijnere en bloedgelijnd type behouden. Ik had ook aan Blue Horse Zack gedacht, maar dan heb ik wel lijnenteelt op Jazz.
Ik zal Rhodium eens bekijken. En ja, ik twijfel sterk tussen "jonge" of "bewezen" hengst. Je hebt daar een punt ivm wat meer zekerheid.

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 21:23

En ik zie in ander topic Voice. Wat denken jullie daarvan?

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 23:33

Ondertussen naar de hengstenkeuring in Den Bosch geweest :) . Heb toch nieuwe ideeën. Netto vond ik een prachthengst, Everdale voor mij wat te zwaar al in de hals. Chippendale blijft een favoriet van mij maar misschien te beperkt in bewegingen. Ampere's nakomelingen dan weer heel mooi in model en beweging. Dus misschien eventjes wachten op de verriching van Netto.
Heb ook het KWPN boek "selecteren om te presteren" gekocht en doorgelezen. Heeft toch voor mij de verbeterpunten duidelijker gesteld. Nu zien bij stamboekkeuring of ik het al bij het rechte eind heb :D .